Alexandru Anghel, SOLO Fintech: Gestionarea PFA, sub impactul A.I.
Reading Time: 3 minuteModificările fiscale și legislative au dat peste cap și activitățile freelancerilor cu PFA. Am stat de vorbă cu Alexandru Anghel, cofondator şi CEO al SOLO Fintech, serviciu digital de gestionare a PFA-urilor, despre noile provocări birocratice pe piața din România, precum și despre impactul tehnologiilor AI în domeniul contabilității digitale.
Ce impact au modificările fiscale asupra celor care lucrează pe cont propriu?
Pe scurt, acela de descurajare a deciziei de a-și deschide o afacere. Lipsa de predictibilitate a sistemului fiscal și legislativ este principalul motiv care îi pune pe gânduri pe cei care vor să lucreze pe cont propriu, pentru că, așa cum am văzut, în ultimii doi ani, regulile s-au schimbat în timpul jocului. În 2024, un freelancer cu PFA este nevoit să pună deoparte cu până la 25% mai mulți bani ca în 2023 pentru plata taxelor. Uitându-ne la evoluția veniturilor și schimbările sistemului de taxare observăm că, în realitate, pentru unele categorii de freelanceri nivelul de trai a scăzut, deoarece aceștia nu au reușit să își crească încasările suficient pentru a nu fi afectați de creșterea impozitelor. Anul acesta, un freelancer cu PFA plătește, pentru veniturile din 2023: 10% impozit pe venitul net; contribuție la asigurări sociale (25% din plafonul de 12/24 salarii minime brute); contribuție la sănătate (10% din plafonul de 6/12/24 salarii minime brute; salariul minim brut pentru anul 2023 este de 3.000 de lei).
Se poate vorbi de un impact al (tehnologiilor bazate pe) AI în acest domeniu?
Vedem câteva direcții importante în care noile tehnologii pot impacta acest domeniu. Astfel, automatizarea proceselor repetitive cum sunt procesările de documente, unde am desfășurat câteva teste și rezultatele sunt încurajatoare. De asemenea, ne referim și la folosirea aplicațiilor LLM (Chat GPT) în relația cu clienții prin integrarea acestei tehnologii în procesele de customer support. Și nu în ultimul rând avem în vedere și personalizarea experienței clienților pe baza comportamentului din aplicație, precum și învățând de la alți utilizatori.
Cum s-a încheiat 2023 și care sunt obiectivele pentru 2024?
Anul trecut, ne-am concentrat eforturile pe dezvoltarea produsului și optimizarea proceselor, dar și pe atragerea de noi clienți, aspecte care au dus la o creștere cu 150% a businessului. În prezent, numărăm peste 9.300 de liber-profesioniști cărora le gestionăm afacerea și le ușurăm activitatea. Tot anul trecut, echipa s-a dublat (40 de angajați – n.red.), iar la nivelul cifrei de afaceri, am încheiat 2023 cu 100.000 de euro MRR (venituri lunare recurente). Am pus accentul, de asemenea și pe consolidarea parteneriatelor strategice cu alte companii (Banca Transilvania, VISA, Filbo), ceea ce a contribuit la creșterea numărului de clienți. Pentru 2024 ne-am propus să menținem rata accelerată de creștere a numărului clienților, având ca obiectiv dublarea numărului de PFA-uri pe care le reprezentăm. În același timp, în domeniul nostru, este esențial să înțelegem provocările cu care se confruntă clienții noștri. Un exemplu de astfel de provocare sunt modificările fiscale și legislative adoptate în 2023, care au adus o doză mare de impredictibilitate și nesiguranță pentru freelancerii care au PFA, astfel că e nevoie ca noi să „traducem” aceste modificări pentru ei, pe de o parte, iar pe de altă parte, să fim parte a discuțiilor și deciziilor care se iau la nivelul autorităților.
Care sunt investițiile până în prezent ?
Până în acest moment, investițiile în SOLO se ridică la 1 milion de euro. Suma provine din surse interne, de la cofondatori, și care ne permite să lucrăm intens la dezvoltarea SOLO SRL – serviciu de contabilitate 100% digital pentru businessurile mici, cu un singur angajat. Acest serviciu este programat pentru lansare către sfârșitul anului în curs.
Funcționalități noi în aplicație, în ultimul an?
Una dintre funcționalități a fost lansarea unei platforme gratuite pentru completarea declarației unice, serviciu folosit de aproape 3.500 de români în luna mai anul trecut. O altă funcționalitate importantă a fost integrarea cu sistemul național e-Factura în așa fel încât clienții să factureze ca și până acum, iar SOLO să se ocupe de transmiterea și preluarea facturilor de la ANAF. Această funcționalitate încă este în dezvoltare. În 2024, ne pregătim să depunem declarația unică pentru peste 10.000 de români la sfârșitul lunii mai și continuăm să lucrăm la a crea o experiență wow pentru clienți.
Alți remarcat și alte tendințe în ceea ce privește freelancing-ul în România?
Freelancing-ul atrage tot mai mulți profesioniști din diverse domenii, românii alegând fie să lucreze doar pe cont propriu, fie să își completeze veniturile printr-o activitate suplimentară. Motivele principalele pentru care profesioniștii aleg să devină freelanceri sunt flexibilitatea, autonomia și controlul asupra modului de lucru și organizării timpului. Există numeroase platforme online specializate care facilitează conexiunea între freelanceri și clienți, oferind un mediu sigur și transparent pentru desfășurarea afacerilor. Printre cele mai căutate domenii pentru freelancing se numără IT&C, marketing, servicii de consultanță, ride-sharing și curierat, aceștia fiind specialiști care preferă PFA-ul. De pildă, în 2023, în România s-au înființat 39.130 de PFA-uri, în creștere cu peste 20% față de anul precedent, trend vizibil deja de câțiva ani (în 2022, în România existau peste 430.000 de PFA-uri active).
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz