Alexa Dumitru: „Antreprenorii români au nevoie să se lovească de probleme ca să ceară păreri din exterior”
Reading Time: 8 minuteCriza financiară, instabilitatea geo-politică și schimbările din codul fiscal fac ca antreprenorii români să aibă adrenalina la maximum. Este un moment dificil și nu își permit să facă greșeli strategice sau operaționale. În acest peisaj, un consultant de business poate fi soluția pentru ca o afacere să prospere, nu doar să surpaviețuiască.
Cu 10 ani de experiență în afaceri, Alexa Dumitru, fondatoarea Ethos Advice, vrea să ajute alți antreprenori și manageri să construiască afaceri solide, profitabile, scalabile și rezistente la schimbare. Oferă consultanță pentru afaceri din diverse domenii, de la retail, la HoReCa sau tech, creează planuri de business și uneori intervine prin ședințe 1 la 1 cu managerul care are nevoie de ghidaj. Într-un interviu acrodat Revistei Biz, Alexa Dumitru a vorbit despre antreprenorii din România, deschiderea lor spre consultanță și provocările cu care se confruntă.
Ce înseamnă să fii business consultant? Care este experiența care te recomandă, cum ai ajuns în postura de a ajuta companiile să crească sau să depășească diverse provocări?
Să fiu consultant de business înseamnă că am oportunitatea să cunosc și să cresc antreprenori foarte diferiți și business-uri din industrii variate. Și asta îmi place și mă motivează zi de zi! Toți clienții Ethos Advice au ajuns la noi prin recomandare, de la alți clienți care au crescut alături de noi; așadar, creșterea a venit natural.
Cred că mă recomandă, în primul rând, atenția către oameni. Înțeleg că ei sunt în centrul a tot ceea ce se întâmplă și acesta este ethosul meu. Fie că vorbim despre fondatori, membri din echipă sau clienți, oamenii sunt în centrul fiecărui business. Cu toate acestea, sunt atât de des tratați superficial!
Businessurile sunt create de oameni, construite prin ei, gândite să se adreseze nevoilor lor. Îmi place să vorbesc cu toți cei implicați în fiecare business cu care lucrez: cu antreprenorii – ca să le înțeleg gândirea, preocupările, viziunea; cu angajații – ca să cunosc îndeaproape ceea ce văd și înțeleg ei, ceea ce mă ajută să construim soluții împreună; cu clienții – ca să știu ce așteaptă de la business. Am o curiozitate înnăscută pentru business-uri, pentru creștere, pentru oameni și pentru procese. Îmi place să spun astfel: dacă suntem curioși, creăm oportunități, dacă deschidem uși, creăm posibilități. Facem constant aceste lucruri la Ethos Advice, atât pentru noi, cât și pentru clienții noștri.
Am început primul meu business la 23 de ani și aveam foarte multe întrebări și situații neclare, am întâmpinat situații neprevăzute și multe dificultăți. Practic, nu știam încotro să mă îndrept și pe cine să întreb. După 5 ani de antreprenoriat, îmi găsisem singură toate răspunsurile și îmi ajutasem prietenii cu creșterea business-urilor lor sau a celor în care ei erau angajați. Așa am reușit să îmi dau seama că îmi doresc să merg în continuare doar pe această direcție – consultanță și implementare – și că îmi place să ajut business-urile care nu știu “încotro” să se îndrepte, indiferent de dimensiunea lor sau de industria în care activează.
În cadrul Ethos Advice, oferim consultanță și, complementar, facem și partea de implementare. Acest lucru cred că este un mare diferențiator, pentru că oferim siguranță clienților noștri printr-o soluție end to end.
Ce fel de companii au nevoie de consultanță sau în ce momente ale existenței lor este important pentru o companie să apeleze la un consultant?
Din punctul meu de vedere, orice companie e important să apeleze la consultanță din următorul motiv: la un anumit moment, nu mai vezi “pădurea de copaci” în afacerea ta. O perspectivă nouă, proaspătă și obiectivă a unui profesionist te poate ajuta să identifici probleme sau oportunități pe care tu nu mai ai capacitatea să le observi. De asemenea, un consultant cu experiență e constant conectat la piață, la situația economică, socială sau politică și te poate ajuta să profiți de anumite perioade sau să le faci față cu acțiuni strategice plănuite din timp. Totodată, antreprenorul va fi mereu conectat emoțional la business-ul său, așa că ajută o părere “la rece” din partea unui consultant. Desigur că înțeleg de fiecare dată deciziile emoționale ale clienților mei și sunt alături de ei. Dar sunt de părere că trebuie să le iei asumat și să le conștientizezi pe deplin.
Antreprenorii din România abia acum se obișnuiesc cu ideea de a avea un consultant de încredere care să fie în contact permanent cu business-ul și cu care să se sfătuiască recurent.
Eu cred că momentul potrivit de a apela la un consultant este acela în care antreprenorul se simte pregătit să caute o părere din exterior. Am clienți care mi-au spus clar că le pare rău că nu au ajuns la mine de la început, pentru că au făcut pași așa cum au crezut ei și, din păcate, au pierdut bani. Dar, dacă ar fi venit mai devreme doar pentru că așa au auzit ei că e bine, nu ar fi primit cu deschidere toate sugestiile.
În același timp, chiar dacă sunt deschiși să caute, antreprenorii nu știu unde și, mai ales, ce le-ar fi util. Am și clienți care au venit în momente de criză majoră, erau la 2 luni distanță de a închide business-ul din cauza datoriilor, sau clienți care vin atunci când vor o schimbare radicală – vor să schimbe imaginea sau nișa de clienți, ori operațiunile. Iar unii chiar vin când au doar ideea și atât.
Consider că majoritatea antreprenorilor în România au nevoie să se lovească de câteva probleme până să ceară păreri din exterior. Piața de la noi nu este încă într-atât de educată în privința consultanței, dar lucrurile simt că se schimbă ușor, ușor.
Lucrezi cu antreprenori din domenii ca HoReCa, digital marketing, retail, industria auto, stomatologie, design interior. Poți să ne spui ce este specific antreprenoriatului în România? Există un fir roșu care leagă aceste companii chiar dacă sunt din industrii diferite?
Acel fir roșu este unul complex care are și elemente bune, pe care le vom numi în contextul de business ”puncte forte”, dar și elemente care pot fi îmbunătățite.
Cel mai important aspect, pe care îl văd constant în antreprenoriatul autohton, este voința: zi de zi, prin intermediul activității mele, întru în legătură cu oameni care efectiv mută munți. Oameni care prin sacrificiu, prin dedicare și prin credința că “putem să facem mai bine” își lansează, își mențin și își cresc business-urile într-o piață neprietenoasă, în condiții neprielnice. O altă calitate, de care o să vorbim puțin mai târziu, este capacitatea de a se adapta. Totul se schimbă constant în mediul de business, este o realitate; capacitatea antreprenorilor de a se adapta aproape instantaneu la nou mă surprinde plăcut și îmi dă încredere că mediul nostru de business merge către bine.
Ce ar putea fi îmbunătățit este mentalitatea de “eu trebuie să fiu bun/bună la toate, eu trebuie să le știu pe toate” sau mai rău, “eu trebuie să le fac pe toate”. Când un business este la început, aceasta e o gândire care poate fi potrivită și chiar poate ajuta afacerea să demareze și să se ridice de la zero mai repede. Totuși, văd această mentalitate în continuare atunci când business-ul deja a crescut și singura limitare, singurul bottleneck vine de la fondator, care vrea și simte că trebuie să facă, să cunoască și să controleze tot. Vorbim practic de lipsa capacității de a delega. Aici poate interveni ușor un consultant și spune: “pe zona asta tu ca owner și fondator adaugi valoarea cea mai mare, dar pe zonele x, y, z trebuie să delegi ca să dai voie business-ului să crească”.
Ce crezi că le lipsește antreprenorilor români?
Văd piața de business în creștere și îndreptându-se spre o maturizare. Și cred că se întâmplă acest lucru și datorită maturizării unei noi generații care e crescută altfel, e adaptată diferit la mediu și apare cu abordări noi. Îmi e clar că generația Z e mult mai puțin temătoare să greșească, mult mai deschisă la a pune întrebări și la a cere ajutorul.
Cred că mai lipsește încă flexibilitatea celorlalte generații și racordarea la prezent. În continuare constat că există antreprenori care încearcă să conducă după “reguli vechi”, dar piața e în schimbare și ar fi bine să accepte această realitate, pentru că le-ar aduce mult bine în afacerile lor.
De asemenea, cred că încă ne lipsesc reale aptitudini de management și de leadership. Văd des în companii specialiști buni puși în rol de manageri, fără a avea deloc calități de lideri.
Mai avem încă nevoie de definirea rolului femeilor în muncă. Din păcate, ne-am concentrat, ba chiar forțat, să câștigăm teren dobândind aceleași calități și perseverând la fel ca bărbații. Suntem diferite, funcționăm diferit și avem calități diferite. Femeile au intuiție, au “nas” cum îmi place mie să spun, observă mai multe lucruri în același timp și gestionează emoțiile unei echipe mai bine. Atât calitățile bărbaților, cât și cele ale femeilor sunt foarte importante, dar și diferite. Am observat îmbunătățiri semnificative când fiecare e în energia lui și își respectă rolul, chiar și la muncă.
Care sunt problemele cu care se confruntă ei cel mai des?
O să enumăr câteva care sunt pentru mine top of mind.
Ce văd cel mai des este lipsa de educație în privința dezvoltării unui business. Desigur că acum avem resurse peste tot, avem marele internet, găsim foarte ușor informații. Dar în același timp, ai nevoie de educație ca să știi cum să cauți resursele, cum să le alegi, cum să prioritizezi acțiunile.
Gestionarea stresului: văd foarte mult stres, încărcare și antreprenori pe marginea unui burnout. Și eu personal am trecut printr-unul acum 5 ani, așa că pot să observ foarte devreme semnele la clienții mei. Ce nu trebuie să uităm e că business-ul e acolo mereu, îl poți accesa 24 din 24. E foarte ușor așadar să intri în capcana “Trag acum mai tare, ca apoi să mă relaxez”. De fapt, trebuie să înveți să îți impui limite și să te relaxezi în fiecare zi, să ai timpul tău personal. În cele din urmă, și business-ul va profita, pentru că are nevoie de tine odihnit și cu mintea limpede.
Lipsa de cashflow – cu toții știm că ai nevoie de bani ca să faci bani. Dacă înainte mai funcționa să începi o afacere cu bani puțini, acum e aproape imposibil. Piața e din ce în ce mai competitivă, toată lumea investește în imagine, în Ads, în oameni, în procese șamd.
Cum a reacționat mediul de afaceri la schimbările din ultima perioadă, mă refer la Codul Fiscal, la majorarea salariului minim pe economie sau a unor impozite?
Ca întotdeauna, mulți antreprenori români au reacționat așa cum o bună parte dintre noi am fost crescuți să facem: s-au adaptat. Au fost puși în fața unor schimbări semnificative care urmau să le afecteze modelul de afaceri, clienții, veniturile și mulți alți indicatori importanți; deci cea mai bună alegere a fost să fie creativi pentru a-și asigura continuitatea afacerii pe termen mediu și lung. Cum au făcut asta? Nu e o regulă – diferă de la antreprenor la antreprenor și de la business la business.
Am simțit și o oarecare revoltă în rândul unora dintre ei, revoltă care apoi a fost imediat urmată de mentalitatea “Cum ne adaptăm și ce schimbări facem ca să supraviețuim și să continuăm?”.
Când privesc mediul de business de la noi, atitudinea și mentalitatea amintite mi se par niște elemente foarte puternice pe care noi le avem înrădăcinate în cultură și care mie, personal, îmi dau o motivație în plus să fiu alături de antreprenori și de echipele lor în tot ceea ce fac, zi de zi. Așa menținem mediul de IMM-uri și de startup-uri viu, așa menținem economia vie, pe creștere, și așa vom continua să evoluăm și să ne dezvoltăm: prin a nu renunța.
Există această așteptare, ca în România să se nască un nou „unicorn”. Ce ingrediente sunt necesare ca un startup să ajungă unicorn?
Nu sunt convinsă dacă aș încadra-o neapărat ca așteptare sau mai degrabă ca pe ceva inevitabil, care urmează să se întâmple. Avem deja exemple clare în piață care au arătat că se poate (UiPath). Următoarele elemente le consider ingrediente pentru rețeta de succes a unui Unicorn: echipă, mentalitate, cultură și know-how.
Primele două elemente sunt esențiale și, din experiența acumulată în timp, pot spune că dacă ai mentalitatea necesară și echipa “minune” cu care să pui mentalitatea în practică, orice este posibil. Potențialul este imens și limitele devin relative.
Cultura și, mai ales cum tratezi oamenii din echipă sunt elemente esențiale pentru a avea un business care rezistă pe termen lung. Cultura este liantul care ține echipa închegată și le dă tuturor o direcție comună. Cele două sunt indispensabile atunci când îți dorești să ai oameni dedicați, care trăiesc și respiră aerul startup-ului în care sunt implicați, fără a le ataca echilibrul cu viața personală și cu calitatea vieții în general.
În cultură includem și viziunea fondatorilor și a leaderilor business-ului și cum se manifestă aceasta față de echipă, de clienți și de piață.
Ultimul de pe listă, dar nu ultimul ca prioritate, este know-how-ul. Și ar fi fost ironic ca un consultant să nu spună asta, corect? Fără know-how, echipa, mentalitatea și cultura nu se vor putea materializa la potențialul lor maxim. Cele 3 din urmă sunt ca un diamant mare neșlefuit, de o puritate și de o calitate rară, căruia nu i se poate stabili exact valoarea. Cu know-how-ul potrivit, care să susțină tot potențialul din spate, un business mic sau un startup în fază incipientă poate să devină Unicorn.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz