Alex Manea, ELEC: Electromobilitate made in Ro
Reading Time: 4 minuteFost pilot de aviație, Alex Manea a început businessul de electromobilitate cu două mașini, iar acum flota a ajuns 200 vehicule electrice și cinci stații de încărcare. Am stat de vorbă despre planurile de dezvoltare ale startup-ului ELEC, cum se derulează investițiile în platformă, precum și despre provocările pieței de ridesharing și electromobilitate din România.
Cum a pornit businessul ELEC?
Povestea ELEC, un startup cleantech care oferă servicii de ridesharing electric, a început în anul 2020 când am decis să intru în universul antreprenorial. După o carieră de 18 ani în aviație, influențat de o întorsătură neașteptată – o problemă medicală – am început această aventură spre lumea businessului. În timpul recuperării, am avut oportunitatea să mă gândesc mai mult la direcția mea profesională și la modul în care aș putea folosi experiența acumulată pentru a construi ceva ce poate influența în mod pozitiv viața oamenilor la sol. Businessul l-am început cu două mașini electrice, apoi am mărit flota cu gândul că electromobilitatea va fi o ramură a transportului din ce în ce mai necesară. A urmat investiția în stații de încărcare electrică pentru că infrastructura la acel moment era extrem de subdezvoltată și aș fi avut mari probleme de fiabilitate. Iar după acest moment, i-am cunoscut pe cei de la Ronin, prin intermediul cărora am derulat o campanie de finanțare pe platforma lor de crowdfunding primită foarte bine de investitori. În momentul de față, ELEC înseamnă o flotă de peste 200 mașini electrice (flota proprie și flotele partenerilor), 5 stații de încărcare finalizate și funcționabile și alte 5 în lucru, servicii noi care urmează să fie lansate, expansiune în alte județe și foarte multe planuri care încep să devină realitate.
Prin ce se deosebește ELEC de alte platforme de ridesharing?
În primul rând, ELEC nu este doar o companie de ridesharing, ci este o platformă integratoare de mobilitate electrică. În viitorul foarte apropiat, din aceeași aplicație ELEC vei putea să chemi o mașină electrică să te ducă din punctul A în punctul B (adică ridesharing), vei putea să închiriezi o mașină electrică în sistem smart-rent (adică 24 de ore) pentru a te deplasa la birou fără a fi nevoit să duci mașina în același punct de unde ai ridicat-o, dar și să-ți încarci bateria de la mașina ta electrică. În cazul ridesharing-ului, platforma funcționează similar cu alte platforme asemănătoare – clientul solicită o călătorie prin aplicație, iar șoferul îl preia și îl transportă în siguranță la destinație – dar ne diferențiază flota de mașini full electrice cu o vechime de maximum 4 ani, de la Tesla și Hyundai, până la Renault și Volkswagen, lipsa tarifului dinamic (care e un real inconvenient pentru utilizatori), iar pentru șoferi avem comisioane și bonusuri competitive cu încărcări gratuite și plăți săptămânale.
Cum s-au derulat investițiile până acum?
Investiția inițială depășește 800.000 de euro, fonduri proprii. Însă anul trecut am reușit prin campania de fundraising desfășurată pe platforma Ronin să marcăm un punct de cotitură.
În prima rundă de finanțare, am reușit să atragem 200.000 de euro printr-o campanie de crowdfunding. În plus am avut privilegiul de a primi o investiție de 500.000 de euro de la un investitor individual cu un portofoliu impresionant. Acest nivel de sprijin financiar ne-a permis să accelerăm dezvoltarea și implementarea soluțiilor noastre. Pe lângă aceste realizări financiare, am consolidat și un parteneriat strategic cu Ecomotive, companie specializată în dezvoltarea soluțiilor software în domeniul mobilității. Colaborarea noastră se bazează pe un acord de sweat equity în valoare de 500.000 de euro, care ne permite să beneficiem de expertiza lor tehnică.
Cine a dezvoltat platforma software?
Platforma în acest moment este un SaaS, iar unul dintre principalele obiective ale ELEC este dezvoltarea propriului software, in-house, la care lucrăm de aproximativ 6 luni și pe care ne-am propus să-l finalizăm până la sfârșitul lui 2024. Dezvoltăm o platformă de electromobilitate care va cuprinde trei linii de business: Ride, Rent și Charge, care vor avea multiple integrări: Cross Promo, Smart car virtual garage și web3.
Care sunt caracteristicile stațiilor de încărcare?
Pentru moment operăm un număr de cinci stații de încărcare, dintre care trei sunt superchargere cu o putere de 120 kW. Sunt produse de Delta EMEA, un producător premium, și au fost primele stații din România cu această putere, fiind instalate încă din anul 2020. Aceste stații pot încărca trei mașini simultan, una în regim fast charge (CCS și Chademo) și două în regim slow charge (type 2). Pentru anul 2024 avem în plan să instalăm încă 5 stații de mare putere 200 kW, de această dată de la un alt producator, Alpitronic, în București și Timișoara.
Cum caracterizați piața de electromobilitate din România?
În acest moment piața este în creștere continuă. Sunt înmatriculate în România un număr de aproximativ 40.000 de mașini electrice și câteva mii de puncte de încărcare (CCS şi Type 2), în activitatea de ride și rent fiind înrolate câteva mii de vehicule electrice. De altfel, pe 19 martie fondurile pentru Rabla Plus s-au epuizat într-o zi, ceea ce ne arată de asemenea o adopție în masă a acestor EV-uri. Profilul clientului este unul orientat către mediu, clienți cărora le pasă și vor o schimbare, dar ținta noastră este de a înrola cât mai mulți clienți în aplicația noastră. Cea mai mare provocare în acest moment este dezvoltarea platformei de software și de asemenea volatilitatea mediului de afaceri din România (vezi OUG 49/2019 și schimbarea fiscalității de la an la an), ceea ce face dificilă execuția unui business plan pentru următorii ani.
[Foto: Vali Mirea]
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz