Alchimiștii berii artizanale
Reading Time: 4 minuteFondată acum patru ani de Cristian Mihai Dinu și Mircea Georgescu, cu o investiție de 90.000 de euro, microfabrica de bere HH Brewery produce astăzi unele dintre cele mai apreciate beri artizanale din țară, sub brandul Hop Hooligans.
Cei care au comandat bere produsă de Hop Hooligans în ultimele două luni au descoperit în pachet și un bilet scris de mână, prin care Cristian Mihai Dinu și Mircea Georgescu, cei doi antreprenori din spatele brandului Hop Hooligans, le mulțumeau personal pentru sprijin. Perioada stării de urgență a fost extrem de dificilă și pentru microberăria fondată de Cristian și Mircea, în condițiile în care 95% dintre clienții fabricii, restaurante și baruri, au fost nevoiți să închidă din cauza pandemiei. Astfel, businessul a depins de comenzile pasionaților de bere craft. Cu toate acestea, cei doi tineri nu s-au mulțumit doar să aștepte cu mâinile în sân finalul actualei crize, ci au lansat beri noi și totodată au dat o mână de ajutor și altor mici afaceri care s-au bazat exclusiv pe comenzi online.
Un astfel de exemplu este implicarea în proiectul All Together inițiat de producătorul american de bere craft Other Half Brewing Company, la care au aderat aproape 800 de berării care au început producția berii în peste 50 de țări din lume. Cum funcționează proiectul? De fiecare dată când cumpărați o bere All Together din orice colț al lumii o parte dintre venituri revin profesioniștilor și antreprenorilor din domeniul HoReCa, poate cel mai puternic loviți de actuala criză de sănătate publică. În România, o parte din profiturile obținute de Hop Hooligans din vânzarea berii All Together vor fi direcționate către Buoni e Bravi, o mică pizzerie din zona Piaței Universității din București.
O altă bere lansată recent de cei doi antreprenori este In DIPA Waters (Double IPA) cu care fondatorii Hop Hooligans contribuie la o campanie în care și-au unit forțele mai multe microberării din lume și și-au propus să aducă apă potabilă la mai bine de 100.000 de oameni din Malawi chiar de Ziua Internațională a Apei, pe 22 martie.
“În general, noi lansăm lunar cel puțin 2-3 beri noi”, spune Cristian Mihai Dinu, unul dintre fondatorii brandului Hop Hooligans. “Unele sunt produse sezonale, altele, ediții limitate. Nu sunt multe restricții când vine vorba de adiții, stiluri sau procese în lumea berii artizanale. Sunt zeci, dacă nu sute de combinații de tipuri de hamei diferite ce se pot combina în fel și chip și o groază de moduri în care poți îmbogăți o bere neagră de 10% alcool, de exemplu de la cafea la boabe de cacao sau ardei iuți. Ne inspirăm mult de la producători din alte țări mai dezvoltate în domeniu, din gastronomie, sau pur și simplu din ce ne pică nouă în minte”, adaugă Cristian Dinu.
Dacă pe termen scurt pe agenda celor doi antreprenori principalul obiectiv este depășirea crizei generate de pandemia de COVID-19, care a închis restaurantele, barurile și cafenelele pentru mai bine de două luni (adică aproape 95% din clienții fabricii de bere), pe termen mai lung, Cristian și Mircea își doresc să investească mai mult în aparatură mai performantă, pentru a avea un produs din ce în ce mai bun și mai stabil. Mai mult, cei doi tineri mai vizează să demareze un program mai extins de barrel-aging – maturarea berii în butoaie ce au ținut băuturi mai alcoolizate anterior – dar și deschiderea propriului bar în București.
“Vânzările au fost întotdeauna în creștere, dar asta nu spune neapărat foarte multe, noi fiind la început de drum, avem trei ani împliniți momentan. În același timp, au apărut și câteva exporturi care au ajutat. În primii doi ani poate s-a simțit o creștere mai bruscă, iar anul 2019 s-a stabilizat. Nișa berii artizanale crește lent, deși lunar apar tot mai multe fabrici în domeniu”, spune pentru Biz Cristian Mihai Dinu.
Anul trecut, microfabrica celor doi antreprenori a avut o producție totală de 1.300 de hectolitri, iar echipamentul le-a permis să jongleze cu 6-7 beri diferite lunar, cantitatesuficientă momentan pentru outlet-urile existente.
Una dintre provocările cu care se confruntă cei doi tineri este atragerea unui public cât mai numeros spre berea artizanală, încă necunoscută multora dintre români. “Piața de bere artizanală este una nouă și mică momentan”, spune Cristian Dinu, unul dintre fondatorii Hop Hooligans. “Principala problemă o reprezintă optimizarea cash flow-ului. Comparat cu alte companii mai mari, microberăriile nu au un buget atât de mare, iar compromisurile care apar între ele și clienții din HoReCa – termenele lungi de plată, de exemplu – generează tot timpul probleme. Cel mai des, chiar blocarea unor sume mari în piață, lucru ce nu ni se permite și nouă în relația cu furnizorii”, adaugă Cristian Dinu despre principalele provocări pe care le întâmpină ca antreprenor în piața berii craft.
Hop Hooligans este un proiect care a luat naștere din pasiune pentru bere și este punctul în care cei doi tineri au făcut pasul de la hobby la business. Antreprenorii au plănuit o investiție inițială de 60.000 de euro, însă aceasta s-a întins spre 90.000 de euro, fiind urmată de investiții constante în aparatură.
Cei care își doresc să testeze berile artizanale produse de Cristian Dinu și Mircea Georgescu își pot comanda din magazinul online hophooligans.ro, unde vor mai găsi, de asemenea, și o hartă cu locațiile din țară unde se găsesc beri Hop Hooligans după ridicarea restricțiilor încă în vigoare pentru restaurante, cafenele, baruri și terase.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz