Featured

Albert Soare, Kilowat: „Sunt atras de ideea de a activa pe piața euro”

Reading Time: 11 minute

După succesul înregistrat cu compania SanoVita, antreprenorul Albert Soare a decis să investească într-un nou domeniu, cel al energiei. Sub conducerea lui Albert, care are un nume predestinat pentru domeniul în care activează, Kilowat a ajuns la venituri de două milioane de euro în 2022, iar pentru anul acesta antreprenorul estimează o creștere de cinci ori.

Albert Soare, fondatorul Kilowat ne-a vorbit despre motivele pentru care a decis să investească în domeniul fotovoltaicelor, despre planurile de business, dar și despre piața panourilor fotovoltaice din România.  

Care este povestea ta de business? Ce te-a determinat să investești în domeniul energiei solare și nu în alt domeniu? E vorba de pasiune în această zona sau a fost o alegere vizionară?

După reușita avută cu afacerea SanoVita, care a avut ca rol important contribuirea la îmbunătățirea sănătății oamenilor prin furnizarea produselor necesare pentru o alimentație echilibrată, și după acumularea de competențe în acest domeniu, am decis să continui această misiune esențială și să investesc într-un nou sector cu beneficii, atât pentru comunitatea românească, cât și pentru mediul înconjurător. Prin activitatea de panouri solare, dorim să scăpăm românii de grija facturilor de energie electrică și să îi ajutăm să devină independenți din punct de vedere energetic.

Am investit în acest domeniu pe baza unui mix de rațiuni și emoții. Pe de o parte, sesizăm creșterea accelerată a pieței de sisteme fotovoltaice având în vedere apariția de programe care subvenționează instalarea panourilor solare, dar și interesul general valabil pentru energie verde, pe de altă parte era dorința mea de a continua să fac lucruri benefice pentru români. Îmi place să fac business, dar nu pot să fac business fără să fac bine. Deși, categoric, este vorba de o activitate comercială, dincolo de cashflow și P&L, cel mai important indicator în business pentru bine este binele făcut românilor.

Interesul meu pentru domeniul sistemelor fotovoltaice a apărut încă din 2013, dar am luat decizii concrete în anul 2022, când am observat o creștere semnificativă a interesului manifestat de oameni pentru implementarea acestor sisteme. Acest interes a fost susținut de schimbările politice favorabile, reflectate în legea prosumatorului, care a adus beneficii consumatorilor, și prin programele guvernamentale de finanțare. Un astfel de program de referință este Casa Verde, gestionat de Administrația Fondului pentru Mediu (AFM).

Prin urmare, în prezent, mă concentrez asupra sprijinirii atât a persoanelor fizice, cât și a companiilor în obținerea independenței energetice. Scopul meu este să îi ajut să se elibereze de povara facturilor de energie și să adopte surse de energie sustenabilă.

Când și cum ai început acest business, cu ce investiție și cum arata piața la acel moment? Descrie un pic contextul respectiv.

În 2020 am investit în dezvoltarea domeniului de construcții într-o direcție inovatoare și    prietenoasă cu mediul, eficiența energetică a clădirilor și modalitățile cele mai avantajoase de construcție fiind ideile care au stat la baza investiției făcute. Am fabricat structuri metalice grele și ușoare, am realizat construcții complexe din structuri mixte inclusiv din structura grea, stâlpi prefabricați din beton și structură ușoară, clădiri industriale, depozite, supermarketuri, dar și case.

În dezvoltarea proiectelor de case am căutat cele mai eficiente soluții de izolații și sisteme termice performante și, evident, în urma acestei cercetări și colaborări cu arhitecți și proiectanți talentați, am aprofundat subiectul pompelor de căldură și al panourilor fotovoltaice, sisteme ce ne pot ajută să obținem o clădire cu adevărat independentă energetic.

Trebuie să recunosc că domeniul m-a fascinat încă de la început, motiv pentru care l-am aprofundat cât de bine am putut, am citit ce am găsit, am participat la cursuri și am încercat să discut cu oameni cât mai buni în acest domeniu.

Dezvoltarea la nivel mare în cadrul companiei a domeniului instalațiilor fotovoltaice a început în 2022 pe fondul cererii foarte mari pentru panouri solare. Astfel, având deja experiență tehnică și personal calificat, am început activitatea în acest domeniu cu traininguri și instructaj pentru personalul extins. Investitia a fost de 400.000 de euro, fiind alocată instruirii, dotărilor tehnice specifice și fondului de rulaj pentru materie primă.

În acest moment piața de sisteme fotovoltaice este în continuare dinamică. Anul acesta accentul cade pe programul Casa Verde care are un buget fără precedent și pe segmentul B2B pentru care implementarea centralelor fotovoltaice a devenit o investiție vitală. De asemenea, sunt multe programe de finanțare destinate domeniului public, compania noastra contractând și astfel de lucrări.

Faci parte din familia care a dezvoltat compania SanoVita. Ce te-a ajutat din experiența SanoVita în business-ul nou, Kilowat, și ce este diferit în domeniul fotovoltaicelor față de business-ul anterior?

SanoVita este un business complex cu fabrică, secții de mixare și ambalare, depozite regionale și o rețea proprie de distribuție cu centre logistice în țară, un departament de vânzări cu call-center și agenții de teren.

Când am părăsit managementul SanoVita, în 2019, aveam peste 250 angajați, furnizori de materie primă din toate continentele, prezența în toate lanțurile mari de retail din țară, dar și peste 3.000 de parteneri mici, magazine și plafaruri. Acest lucru m-a ajutat enorm deoarece am învățat lucrând ce înseamnă un business cu adevărat mare. Acesta este și unul dintre aspectele pentru care clienții noștri ne aleg: nu suntem noi în piața de business.

Succesul SanoVita s-a bazat pe organizarea exemplară, implementarea de proceduri de lucru și softuri, obținerea tuturor acreditărilor disponibile, rigurozitatea cu care am abordat controlul calității și disciplină financiară.

Business-ul Kilowat este diferit, dar funcționează după aceleași principii: asigurarea calității pentru produsele și serviciile oferite, care stă baza afacerii noastre, aplicarea normelor și prevederilor legale din domeniu și certificarea suplimentară.

Nu în ultimul rând, ne dorim să fim permanent alături de clienții noștri, motiv pentru care le oferim acestora serviciul Kilowat Care, un serviciu care le asigură asistență personalizată după montarea panourilor.

Cum te-ai descrie ca antreprenor și ce te inspiră în business? Cum îți slefuiești abilitățile în business?

Sunt un antreprenor orientat către inovare, atent la noile trenduri și preocupat permanent de a învăța cât mai bine domeniul în care activează. Nu cred că mai putem „face business după ureche” în România. Clienții noștri așteaptă calitate, clienții noștri se așteaptă să fim alături de ei, clienții noștri au nevoie de siguranță și liniște.

Și aceste lucruri mi-am propus să le ofer ca antreprenor: să știe cine sunt, să-mi cunoască valorile și principiile și să înțeleagă că le vom oferi permanent cele mai bune servicii și produse.

Cum ai descrie o zi din viața ta ca antreprenor?

Zilele mele încep înainte de ora 6, cu rutina matinală. Primele ore ale zilei sunt cele mai plăcute, energia proaspătă îmi oferă perspective noi asupra problemelor rămase din ziua anterioară.

Ziua continuă printr-o discuție cu fiecare departament în parte, discuție în cadrul căreia analizăm problemele apărute și găsim soluții punctuale. Ca antreprenor, mai ales într-un domeniu precum sistemele fotovoltaice, nu poți “pleca” din afacere. Colegii mei, partenerii, clienții se așteaptă de la mine să fiu prezent și să le ofer permanent viziunea mea asupra business-ului.

Ulterior, ziua este împărțită între întâlniri cu clienți și parteneri, pe de-o parte, și vizite pe șantiere, pe de altă parte.

Sunt rare zilele petrecute în birou, de obicei mă deplasez între punctele de lucru de la Râmnicu Vâlcea și Târgu Mureș, între fabrica de la Pitești și cea de la Reghin sau merg în vizită în șantiere.

Seara mă deconectez de la problemele de serviciu și îmi dedic atenția familiei.

Numele tău de familie, Soare, este strâns legat de domeniul de activitate. Te ajută într-un vreun fel în business?

DA! Pe mașinile firmei și pe materialele de marketing, alături de brandul Kilowat, apare și mesajul Energie de la soare. Am certitudinea că sunt omul potrivit la locul potrivit, mi-a plăcut mereu numele meu de familie și sunt mândru de el.

Soarele este sursa de energie a planetei noastre, plantele se hrănesc cu energie de la soare, animalele cu energia de la plante și tot așa. Este natural să ne recoltăm energia de la soare pentru a fi în armonie cu întreaga natură.

Domeniul fotovoltaicelor a luat o amploare foarte mare în România. Putem spune că orice business are succes în acest domeniu, funcționează de la sine sau este nevoie de fler și o strategie bine pusă la punct?

Domeniul este unul nou pentru majoritatea jucătorilor, iar instalatorii cu experiență sunt o raritate, ceea ce este normal ținand cont că cererea pentru aceste sisteme a crescut brusc.

Mai mult, clienții sunt tot mai informați, astfel că firmele care oferă astfel de servicii și care apăruseră anul trecut peste noapte au cam dispărut.

Nu, succesul nu este garantat. Este nevoie de multă muncă, pricepere și pasiune pentru a reuși în acest domeniu.

Cum ai descrie piața de panouri solare în acest moment? Este una matură? Există o concurență mare în acest domeniu?

Suntem încă departe de a vedea forma finală a acestei piețe, impactul pe care implementarea acestor sisteme fotovoltaice il are la scară largă este de o anvergură poate greu de imaginat acum.

Trebuie să înțelegem că ne aflăm în fața unei adevărate revoluții, o revoluție energetică, iar ecourile vor atinge toate aspectele vieții cotidiene. Astăzi, persoanele fizice și juridice au capacități de producere a energiei care le aparțin, suntem practic autonomi energetic, iar grija pentru facturi a dispărut.

Dar, da, domeniul, din perspectiva potențialului de business, este și va rămâne atractiv în continuare.

Cum arată interesul românilor pentru panouri solare în acest an și cum a evoluat în ultimii ani?

Interesul românilor, deși mare, a crescut și crește constant, mai ales după legea prosumatorului, promulgată în 2018. Este și firesc. Cine nu și-ar dori să scape de grija factorilor la energie?

Programul Casa Verde a popularizat aceste sisteme, iar criza energetică din 2022 a fost punctul în care toți oamenii au devenit conștienți despre aceste sisteme și avantajele pe care le aduc.

Deci da, putem spune că tot mai mulți români își doresc să devină autonomi energetic și să scape de grija facturilor.

Din ce județe vin cele mai multe solicitări? Care sunt bugetele alocate de români pentru panouri solare?

Solicitările pentru aceste sisteme vin din toate județele și de la toate categoriile de consumatori. Deloc surprinzător, județele cele mai bogate – București, Ilfov, Cluj și Timișoara – sunt în top, dar clar interesul este unul universal, de la centrele marilor orașe până la cele mai îndepărtate cătune.

Bugetele alocate de români sunt, de asemenea, diverse, în general fiind instalate sisteme de minimum 5 kilowati, iar bugetele pornesc de la 17.000-18.000 lei. Dacă ar fi să ne gândim la o medie, ar fi jurul a 35.000-40.000 lei.

De asemenea, românii sunt interesați și de amortizare, iar cei care optează pentru încălzire prin pompe de caldură și pentru un vehicul electric, amortizarea se realizează mult mai rapid.

Există cereri și din partea firmelor? Ce tip de firme preferă panourile solare?

Da, cererea din partea firmelor este una foarte mare și este în continuă creștere. Administratorii firmelor sunt atenți și la concurență și își doresc să rămână competitivi. Astfel, dacă un concurent apelează la astfel de sisteme, își optimizează costurile, iar diferența poate fi văzută în prețuri sau servicii. Astfel că este doar o chestiune de timp până când toate firmele care au consum mare curent electric vor implementa aceste sisteme.

Pentru manageri este clară aceasta nevoie, cifrele sunt evidente iar ei înțeleg că diminuarea unei cheltuieli recurente și cu un caracter volatil este în avantajul companiei.

Programele de finanțare au ajutat și ajută în continuare, ElectricUP fiind un mare succes. Din păcate, în 2023 nu a fost preluat, cel puțin până în acest moment.

De asemenea, firmele mari beneficiază de ajutor financiar prin programe de finanțare din cadrul PNRR, iar acest lucru este foarte util pentru industria țării. Partea bună este că se anunță și alte programe de ajutor pentru firmele care activează în domeniul agricol.

Interesul există din partea tuturor categoriilor de firme, legislația și programele de finanțare sunt adaptate constant pentru a răspunde nevoilor lor, iar acum ne uităm la soluții de prosumare și pentru punctele de lucru care sunt la parterul blocurilor sau alte locații care nu permit instalarea panourilor fotovoltaice.

Vor obține românii independența energetică totală sau încă nu este un plan realist?

Eu cred că este fezabil. Tehnologia pentru a oferi independența energetică oricărui tip de clădire rezidențială și nu numai este disponibilă, iar legislația este favorabilă. Evident, posibilitatea de a scapă permanent de grija facturilor la energie este în interesul fiecăruia dintre noi.

Ne aflăm într-un moment unic în istorie. Avem posibilitatea de a ne produce singuri energia necesară unui trai modern și putem folosi această energie pentru climatizarea locuințelor, pentru încălzire, pentru electrocasnice și chiar pentru transport.

Independența energetică este o necesitate în acest moment, este în beneficiul financiar al fiecărei familii și, mai mult decât orice, oferă siguranță! Criza energetică de anul trecut ne-a arătat tuturor cât suntem de vulnerabili și cât de ușor putem ajunge să nu ne mai permitem un trai decent din cauze ce nu țin de noi.

În același timp, eforturile mondiale de a combate schimbările climatice sunt implementate, pe o parte prin aceste ajutoare financiare și o legislatie favorabilă acestor sisteme, iar pe de altă parte prin suprataxarea surselor de energie neregenerabile și închiderea lor treptată.

Este o situație win-win, mediul înconjurător este protejat, bugetele aferente facturilor la energie și costurilor cu carburanții care ne apasă dintotdeauna sunt redirecționate pentru alte nevoi  sau către conturile de economii.

Ce cifră de afaceri estimezi pentru 2023 și care este diferența față de anul trecut?

Mi-am propus încă de anul trecut ca anul acesta sî depășim cifra de 10 milioane de euro și suntem în grafic, anul trecut cifra de afaceri din fotovoltaice fiind de 2 milioane de euro.

Care sunt planurile pentru business-ul Kilowat pe termen mediu în ceea ce privește numărul de panouri instalate și numărul de clienți?

În acest moment compania Kilowat este specializată în a oferi soluții complete pentru beneficiarii casnici și companii, experiența din construcții împreună cu dotările tehnice ajutându-ne să oferim soluții pentru cele mai complexe lucrări.

Oferim servicii de calitate, iar acest lucru a fost deja dovedit prin montarea cu succes pentru companii mari și foarte mari, proiecte care au fost refuzate de alți competitori tocmai din cauza complexității lor.

Contractele pentru sisteme de peste 100-200 kw au început să fie tot mai dese și nici cele de 300-400kw nu mai sunt o raritate.

Deși inițial m-am concentrat pe aceste servicii și am refuzat participarea în construcția de parcuri mari fotovoltaice pe viitor, iau în calcul și acest domeniu.

Misiunea noastră este de a-i ajuta pe oameni să scape de grija facturilor și să devină independenți energetic. Iar această misiune va rămâne valabilă indiferent de direcțiile de business ale companiei Kilowat. Acesta este și motivul pentru care oferim și consultanță clienților, le explicăm că pompele de căldură și alte sisteme de incalzire și climatizare reprezintă soluții reale pentru ei, domenii în care Kilowat investește deja și se bucură de o experiență importantă.

Serviciile de întreținere sși service pentru aceste sisteme reprezintă o altă direcție la care ne gândim. În prezent, aceste servicii sunt rezervate exclusiv clienților care au sisteme cumpărate și implementate de noi, dar în viitorul apropiat vor fi disponibile pentru orice proprietar de centrale fotovoltaice indiferent de tipul sistemului deținut.

Acest domeniu este unul nou, iar schimbările pe care le aduce vieții cotidiene sunt multe, ne vom adapta constant serviciile pentru a fi ton cu aceste schimbări și pentru a oferi soluții în funcție de nevoile clienților.

Vizezi și extinderea în afara țării?

Am trecut granițele țării deja. Colaborăm cu o companie mare din Germania pentru care am efectuat servicii de montaj în zona orașului Frankfurt și oferim suport tehnic pentru o companie în Spania.

Sunt atras de ideea de a activa pe piața euro, dar în acest moment contractele pe care le avem în desfășurare în țară sunt foarte mari și ne solicită toată capacitatea, ba chiar mă obliga să dezvolt compania cât mai rapid prin extinderea numărului de angajați și a punctelor de lucru. Dar, da, pe viitor vom ataca și piețele internaționale.

Plănuiești să investești în alte domenii?

Avem investiții în alte domenii, dar concentrarea mea ramane pe fotovoltaice. 

Timp de aproape 30 de ani, familia mea și-a dedicat actvitatea și atenția spre un singur domeniu, iar investițțile în alte domenii au fost minimale. Voi merge pe acest model, pe care îl consider de succes, și voi alege să mă concentrez pe sistemele fotovoltaice.

Investiția existentă în fabrica de structuri metalice va veni în sprjinul Kilowat, întrucat ea a fost adaptată pentru a produce structura de prindere aferente sistemelor fotovoltaice.

Ne gândim și la un mic cartier de case independente energetic, dar după cum observați totul se ”învârte” în jurul acestui domeniu. 

Cum arată timpul liber al antreprenorului Albert Soare? De unde îți iei energia în afara business-ului?

În antreprenoriat, timpul liber este uneori un lux, iar această perioadă nu face excepție. Acord prioritate activităților pe care le fac cu fiul meu, iubesc natura și în mod deosebit marea, încerc să petrec cât mai mult timp la malul ei, pe plaje cât mai pustii departe de zgomot și muzica teraselor.

Când timpul nu-mi permite să merg prea departe de casă, aleg să merg la munte sau în zonele împădurite. O plimbare offroad și o noapte petrecută într-o zonă în care bolta cerească se vede spectaculos în timpul nopții îmi relaxeaza trupul și mintea.

Ovidiu Neagoe

Recent Posts

Edenred și HORA lansează “Țara lui Mai Bine”

Edenred, în colaborare cu Organizația Patronală a Hotelurilor și Restaurantelor din România (HORA), lansează “Țara lui Mai Bine”, primul proiect…

o oră ago

Mentori către fondatorii de startup-uri: ”Vindeți! Prioritizați veniturile!”

Fondatorii ar trebui să se concentreze pe obținerea de venituri, mai degrabă decât pe creșterea cu orice preț și ar…

2 ore ago

Vin drone pentru agricultură și în România. DJI Agriculture va avea distribuitor local

Agridrone România, un start-up specializat în distribuția și consilierea pentru achiziția dronelor agricole, anunță cu mândrie că a fost desemnat…

3 ore ago

Zalando: Românii se așteaptă la o experiență de cumpărături personalizată și inovatoare

Consumatorii români caută din ce în ce mai mult o experiență de cumpărături online mai bogată, personalizată și inovatoare atunci…

4 ore ago

Originalitatea și conexiunea umană în mediul digital

Internetics, festival de tradiție organizat de The Institute încă din 2001, a devenit o scenă de referință pentru performanțele și…

4 ore ago

Angela Galeța, Fundația Vodafone România: „O cifră care doare foarte mult este că doar 4% dintre români intervin să oprească un caz de violență domestică”

Angela Galeța, director al Fundației Vodafone România a vorbit, pe scena Zilelor Biz, la conferința de sustenabilitate din data de…

5 ore ago