Stiri

AKTOR a început forarea tunelurilor Homorod pe tronsonul Apața – Cața al căii ferate Brașov-Sighișoara

Reading Time: 4 minute

AKTOR, constructorul tronsonului Apața – Cața al căii ferate Brașov-Sighișoara, a început forarea perechii de tuneluri nordice, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, prin pornirea celei de-a treia mașini de foraj (TBM) pe șantierul aflat la doar 4 km vest de Racoș.

Săptămâna trecută, Alexandra a început lucrările de străpungere a acestei a doua perechi de tuneluri în munții din jurul Racoșului. La acest moment, TBM 3, Alexandra, a intrat deja parțial în munte. Acestea este unul dintre puținele proiecte din Europa în care patru TBM-uri sunt sapă tot atâtea tuneluri în același timp.

Tunelurile se află pe traseul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.

”Suntem mândri să marcăm această etapă semnificativă în această parte critică a proiectului feroviar Brașov-Sighișoara. Acest progres subliniază angajamentul nostru de a livra proiecte de infrastructură de ultimă generație care îmbunătățesc conectivitatea în România și în întreaga regiune europeană. Prin utilizarea tehnologiilor avansate, cum ar fi mașinile de forat tuneluri, creștem eficiența și siguranța și minimizăm impactul extern. Aceste tuneluri vor juca un rol crucial în consolidarea coridorului Rin-Dunăre, contribuind la creșterea durabilă și mobilitatea regiunii pentru generațiile viitoare.”

Alexandros Exarchou, Președinte al Consiliului de Administrație și CEO al Aktor Group

Primele două TBM-uri care forează în prezent perechea de tuneluri spre sud, cu o lungime de 6,9 ​​km, pornind dinspre Racoș pe sens opus, spre Apața, sunt deja intrate adânc în munte. Ele au depășit deja 1,2 kilometri în tuneluri: TBM1 Eleni, care a fost pornită la începutul lunii martie, e deja la 700 de metri de intrare, iar TBM2 Varvara, pornită la sfârșitul lunii mai, la 500 de metri. Eleni și Varvara au fiecare o lungime remarcabilă: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri lungime, adică acum funcționează în condiții de întuneric absolut, în interiorul muntelui.

În tradiția creată cu primele două TBM, al treilea TBM care a început forajul spre Homorod a fost botezat Alexandra. Pe măsură ce avansează în interiorul muntelui, TBM-urile montează în jurul lor segmente de beton prefabricat de 1,5 metri lățime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulară a tunelului.

”Procesul de instalare a unui TBM și de începere a operațiunii de foraj este complex și necesită planificare, pregătire și execuție detaliată. Folosind TBM-uri, putem construi tuneluri cu o mai mare precizie, siguranță și protejare a mediului decât o permit metodele tradiționale. Această abordare inovatoare a construcției de tuneluri deschide noi posibilități pentru dezvoltarea infrastructurii, minimizând în același timp impactul asupra zonei înconjurătoare.”

Sotirios Koropoulis, directorul de proiect al șantierului Lot 2, tronsonul Apața-Cața

Tunelurile vor fi legate prin 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.

Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie între 30m în apropierea zonelor de intrare și 70m în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.

Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Cele patru TBM folosite de Aktor au fost construite de compania HERREKNECHT. Un TBM poate fora tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, timp de șase zile pe săptămână, după care necesită o zi de pauză de întreținere.

Cum funcționează un TBM

TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt mașini de forat mecanizate cu cilindri goi din oțel, numiți scuturi. TBM-urile mari sunt cele cu diametrul mare de 8 -16 m lungime, împinse înainte în subteran de cricuri hidraulice (berbeci de împingere), în timp ce un disc rotativ, numit cap tăietor, echipat cu discuri/lame de tăiere in partea din față a scutului excavează solul moale sau/și roca dură.

Materialele excavate sunt colectate temporar în spatele capului de tăiere într-o cameră cilindrică, unde sunt amestecate cu apă și aditivi chimici, creând un echilibru al presiunii pământului (EPB) pentru a susține, dacă este necesar, fața de sub excavare, prevenind prăbușirea acesteia. Materialul excavat poate fi îndepărtat din cameră utilizând un transportor pe baza principiului ”șurubul lui Arhimede” și apoi în afara tunelului cu ajutorul sistemului de benzi transportoare.

În partea din spate a scutului și sub protecția acestuia, segmentele curbe din beton prefabricat sunt asamblate în inele circulare și plasate în poziția dorită folosind un dispozitiv special. Inelul de prefabricate devine căptușeala finală a tunelului forat, odată ce o anumită deschidere a tunelului a fost excavată (1,5 metri). Pe măsură ce Scutul avansează, inelul circular rămâne pe poziție, susținând terenul excavat după ce a fost umplut cu ciment.

Există un tren de vagoane de susținere remorcate de scut, prin tunelul căptușit, numite ganturi, care transportă toate echipamentele mecanice, electrice și utilitățile necesare funcționării TBM. Lungimea totală a TBM-ului, inclusiv a ganturilor, poate ajunge în unele cazuri la 130 – 150 m.

Compania Aktor Construction este membră a Intrakat Group, lider în industrie în sectoarele Greciei de construcții, infrastructură, concesiuni/parteneriate publice private (PPP), surse de energie regenerabilă (SRE), stocare de energie, dezvoltare imobiliară, proiecte de mediu și tehnologii digitale.

Team

Recent Posts

„Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al grupului DIGI

Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…

2 ore ago

Jason Silva: Viitorul e cibernetic și psihedelic

Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…

2 ore ago

Românii și-ar cumpăra pompe de căldură dacă statul ar acorda subvenții

Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…

3 ore ago

Cifră de afaceri de 3,57 mld. $ pentru Rompetrol Rafinare în primele nouă luni din 2024

Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primele 9 luni din 2024, o cifră de…

3 ore ago

Delgaz Grid primește 200 de milioane de euro de la BEI pentru modernizarea rețelei

Banca Europeană de Investiții (BEI) acordă un împrumut de 200 de milioane de euro distribuitorului român de energie Delgaz Grid…

3 ore ago

Magda Costache, Sezamo: Supermarketul online al viitorului

Cu o carieră de peste 19 ani în finance, Magda Costache este, din septembrie, noul CEO interimar Sezamo, supermarketul online…

3 ore ago