AirportLabs: Românii care dirijează aeroporturile lumii
Reading Time: 5 minuteO companie cu 40 de oameni din Cluj-Napoca dezvoltă soluții bazate pe big data și AI folosite pe 140 de aeroporturi din întreaga lume, asistând digital peste 20% din traficul mondial de pasageri aerieni. Iar extinderea continuă, după cum ne-a spus Ligiu Uiorean, fondator și director al AirportLabs.
Cum a pornit la drum AirportLabs?
Am început activitatea firmei în ianuarie 2015, dar după trei ani de planificare detaliată a modului în care vom aborda piața și construirea produselor noastre. Toată istoria noastră este legată de nevoia de inovație din domeniul aeroportuar. Am lucrat mai mulți ani ca angajat al unor mari dezvoltatori de infrastructură, la construirea unor aeroporturi noi de mari dimensiuni în zona arabă emergentă, unde mă ocupam de infrastructura tehnologică a proiectelor.
Am descoperit că soluțiile de administrare a operațiunilor aeroportuare, cele de comunicare și colaborare între angajații diverselor servicii și funcționalități ale aeroportului, dar și cele de ground handling și de gestionare a fluxurilor de pasageri și bagaje existente la acel moment erau în mare majoritate tradiționale, analogice și mult în urma oportunităților de digitalizare deja existente și a așteptărilor firești pentru un aeroport modern.
După ce mi-am încheiat contractul din Emiratele Arabe și am finalizat proiectul aeroportului nou din Abu Dhabi, am revenit la Cluj, am adunat primii colegi, oameni foarte buni în dezvoltarea de platforme software cloud de mare complexitate, și am început să dezvoltăm prima generație de produse, foarte bine primită de piață.
Cum au evoluat produsele AirportLabs?
Prima noastră generație de produse a avut ca obiectiv facilitarea comunicării cu angajații și pasagerii și integrarea datelor din aeroporturi. Community App asigură informarea și colaborarea miilor de angajați din toate zonele aerogărilor, VisionAir FIDS este sistemul integrat de informare și ghidare a pasagerilor prin intermediul ecranelor amplasate peste tot, iar ADR este un data router care recunoaște, traduce și prezintă în formate accesibile toate datele disponibile dintr-un aeroport.
În etapa a doua, am trecut la produse mai complexe, care integrează inteligență artificială și asigură o calitate superioară a experienței, pentru pasageri și pentru angajații aeroportului. GCAM oferă operatorilor la sol oportunitatea de a-și optimiza și monitoriza în timp real zecile de operațiuni care se fac de la aterizare până la următoarea decolare, Laminar IQFMS este un sistem de identificare și anticipare a aglomerărilor care ajută la optimizarea fluxurilor de persoane și la creșterea satisfacției pasagerilor prin intermediul VisionAir și Community App.
Prin ce vă diferențiați de alte companii din domeniu?
AirportLabs a introdus mereu elemente inovatoare. Unele produse în sine sunt inovatoare, cum ar fi Airport Community App, singura soluție de acest gen din lume, o aplicație mobilă care oferă tuturor angajaților dintr-un aeroport acces la datele operaționale în timp real și posibilitatea de a colabora și comunica eficient, ajutându-i să-și organizeze munca și să-și administreze resursele, dar și să ofere asistență și experiență de mare calitate pasagerilor.
Și la produsele “clasice” am venit cu o abordare nouă, în special pe zona de tehnologie, dar și în elemente ce nu țin de zona tehnică, ci sunt mai degrabă specifice modelului de business sau au în vedere schimbarea de mentalitate în industrie.
VisionAir FIDS de exemplu este un Flight Information Display System și are mai mulți competitori puternici, dar noi suntem pionieri, fiindcă l-am gândit ca o platformă Software as a Service, în cloud, cu licențierea nelimitată ca număr de utilizatori sau echipamente.
Care sunt principalii clienți ai AirportLabs?
Soluțiile noastre sunt active în 140 de aeroporturi din lume, deservind operațiunile acestora, dar și ale unor linii aeriene și ale unor companii de ground handling, operatorii de la sol. Am calculat la un moment dat traficul anual din aeroporturile deservite și a rezultat că asistăm peste 20% din traficul mondial de pasageri aerieni.
Mari aeroporturi din Europa (cele patru internaționale din Londra, Frankfurt, Amsterdam, München, Hamburg, Manchester, ambele din Milano), din Orientul Mijlociu (ambele din Dubai, Abu Dhabi, Riyadh) sau Asia (New Delhi și Bangalore) sunt exemplele cele mai renumite din portofoliul nostru de clienți.
Acoperim toate operațiunile esențiale din aeroporturi, am dezvoltat aceste soluții ca să se poate integra între ele sau cu soluțiile deja deținute de aeroporturi, am construit produsele gradual crescând complexitatea de la o etapă la alta.
Ce planuri de dezvoltare aveți pentru perioada următoare?
Ne propunem extinderea la mai multe aeroporturi, dar și o dezvoltare intensivă, prin implementarea mai multor produse la clienții existenți. Un alt obiectiv actual este extinderea în aeroporturile românești, unde oferim serviciile noastre gratuit. Suntem deja la Cluj cu o suită de produse deja activate, urmează Satu Mare în timp scurt și am început discuții foarte încurajatoare cu cel mai mare aeroport din țară.
În privința proiectelor din generația a treia, am lansat deja RealTime Airport și începem, în parteneriat cu două aeroporturi de primă mărime, munca la două soluții strategice: o platformă de alocare dinamică a resurselor, care va aduce economii majore și un randament mult superior al facilităților aeroportului, și o platformă performantă de tip AODB (Airport Operations Data Base).
RealTime Airport este o aplicație care oferă centrului de comandă vizualizarea în timp real a tuturor mișcărilor relevante de pe aeroport. La acestea am adăugat recent opțiunea de Appliance pentru sistemele FIDS, care permite aeroporturilor să opereze sistemele de ecrane informative chiar și în situații de criză în care serviciile de telecomunicații și transfer de date sunt blocate sau alimentarea cu energie electrică din rețea este întreruptă și se trece pe generatoare.
Cum a evoluat businessul, mai ales în această perioadă dificilă pentru călătoriile aeriene?
Cifra de afaceri a firmei a crescut în medie cu peste 100% pe an și este acum de câteva milioane de euro. În ciuda dificultăților pe care le traversează aviația din cauza pandemiei, și 2020 este pentru noi un an de creștere, moderată. Cele mai multe dintre produsele și soluțiile noastre sunt esențiale pentru operațiunile derulate, astfel că a fost și va fi mare nevoie de ele. Ne-am susținut clienții cu amânarea de plăți din cauza crizei, dar multe aeroporturi și companii au profitat de context pentru a investi în digitalizarea și optimizarea operațiunilor, pentru economii majore pe termen lung.
Pandemia și cerințele suplimentare de siguranță sanitară au încurajat proiectele creative și inovația. Împreună cu aeroportul Gatwick, am dezvoltat o nouă funcționalitate în platforma VisionAir, Bingo Boarding, care permite urcarea foarte ordonată la bord a pasagerilor, cu reducerea la minimum a interacțiunilor fizice dintre ei și a blocajelor pe culoarele din avion și tunelurile de îmbarcare.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz