Agenția care face SHOW
Reading Time: 7 minuteTrei parteneri: Călin Ichim – Executive Director cu experiență în comunicare de brand și account management; Evelina Din – Director of Product cu experiență în dezvoltarea de produs creativ strategic; și Joaquin Bonilla – Managing Partner care activează de mai bine de 20 de ani pe piața locală și internațională de publicitate și brand experience, au lansat SHOW The Agency. Am aflat de la ei detalii despre cum a început colaborarea, naming și poziționarea agenției.
Cum v-ați cunoscut și ales să colaborați?
Călin Ichim: Ne cunoșteam din piață, de mai mulți ani, iar ulterior am avut ocazia să lucrăm împreună, în cadrul unei agenții. După experiența unor campanii lucrate cu succes împreună am realizat că avem o chimie profesională bună, că avem încredere unul în celălalt și în potențialul echipei pe care o formăm.
Evelina Din: Lucrurile au venit natural, când ai un produs solid și o chimie profesională extraordinară cu echipa ta, treaba asta se simte de la sine. Mai mult decât atât, avem și o atitudine generală de no-bullshit, care a venit ca o gură de aer proaspăt pentru clienții corporate.
Joaquin Bonilla: Primele decizii în formarea unei noi agenții le-am luat la începutul anului trecut, determinați de feedbackul pozitiv pe care îl primeam și motivați de dorința de a face business independent, de a ne dezvolta propriul produs, la standardele pe care noi le considerăm necesare pentru a te diferenția în piață.
Cum ați ales numele agenției?
Evelina Din: Ca să fim sinceri acum, noi am pornit și trecut printr-un proces lung de brainstorming, dar realitatea e că insight-ul final a venit chiar de la clienții noștri care ne tot spuneau că se simt bine cu noi, că facem spectacol, că suntem relaxați atunci când suntem împreună. Până la urmă, știi cum e – ești ceea ce spun alții că ești, până la un punct.
Ne-a plăcut SHOW pentru că ilustra specific percepția clienților față de noi, dar mai mult decât atât, celălalt sens lexical al lui a rezonat și personal cu noi, definiția și ideea de “a arăta ceva”. Deoarece arătăm în fiecare zi hotărâre, dedicație și mai ales creativitate cu sens și rezultate. Joaquin, mexicanul nostru, activează în România de mulți ani, iar când vine vorba să prezinte idei în care crede cu pasiune, prezentarea se transformă într-un adevărat spectacol la care asistăm captivați.
Acum, în formula aceasta, putem să ducem prezentarea ideilor creative la un alt nivel.
Spuneați că prin modelul de lucru, SHOW The Agency se poziționează drept partener, lucrând alături de clienți pentru a dezvolta soluții strategice pentru atingerea obiectivelor de comunicare, dar mai ales de business. Cum faceți asta?
Călin Ichim: Unul dintre obiectivele noastre principale este să oferim clienților produsul de care businessul lor are nevoie și nu produsul care ne aduce nouă premii sau renumerații mai mari. Este adevărat că la finalul zilei facem business ca să câștigăm bani, însă am avut nenumărate ocazii când am contestat ce considera clientul că are nevoie, chiar dacă acest lucru a însemnat un fee mai mic. În mod similar, au fost și multe ocazii când am refuzat să prestăm anumite servicii deoarece ele nu ar fi adus impactul pe care clientul și-l dorea sau imagina.
Evelina Din: Atunci când demonstrezi unui client că ai o înțelegere in-depth a businessului său, începând de la produsul sau serviciul lui și până la capacitatea sa financiară, și faci recomandări relevante care iau în calcul nu doar ce poți câștiga tu, dar și ce poate pierde el, stabilești o relație bazată pe încredere și respect care în mod inevitabil se va concretiza într-o relație mult mai profundă pe termen lung.
Călin Ichim: E o chestiune de respect – față de banii și timpul unui client – să ai puterea să spui, „Nu,
în acest punct serviciile noastre ar reprezenta o cheltuială care nu va aduce ROI” sau, dimpotrivă, să spui, „Noi considerăm că o investiție mai mare în campania asta sau tactica asta va genera rezultate concrete pe care le vei vedea în vânzări.”
Ați ales să vă formați o echipă din seniori cu experiență în industrii creative conexe. Cum vă ajută acest aspect businessul agenției și care au fost criteriile de alegere a acestora?
Evelina Din: Echipe formate exclusiv din seniori nu reprezintă ceva nou, mai sunt agenții care operează în acest mod. Acest aspect asigură o constanță din punctul de vedere al calității serviciilor dar și un cost mai ridicat. În felul acesta facem și o triere de clienți, preferăm întotdeauna să lucrăm cu oameni cu viziune și care înțeleg investiția într-o resursă premium și ce poate aduce aceasta.
Ne asigurăm apoi că oferim un produs calitativ, dezvoltat de oameni cu ani de experiență, care punctează pe obiectivele stabilite împreună cu clientul. Mai departe de asta, însă, explorăm industrii creative conexe precum designul de produs, de spații și vestimentar, producția video în afara spoturilor TV – filme și videoclipuri, influenceri care își dezvoltă propriul conținut, fotografi și mulți alții.
În acest fel suntem conectați la ce este relevant din punct de vedere cultural – cele mai noi tehnici și tactici de dezvoltare de conținut, cele mai actuale subiecte de explorat, toate lucrate de oameni cu o gândire multilaterală, adaptată la progres. Treaba noastră este să asigurăm relevanță produsului nostru creativ pentru categoriile de clienți și piețe pe care lucrăm.
Care ați spune că este concurența voastră în piață în acest moment și de ce clienții ar trebui să apeleze la voi?
Călin Ichim: Percepem drept concurență agențiile independente de publicitate și comunicare – datorită agilității și capacității de a scoate produse excelente cu resurse puține. Diametral opus, percepem drept concurență și unele agenții mari datorită renumelui pe care îl au, ușurinței cu care acaparează sectoare întregi din piață și resurselor pe care le au la dispoziție.
Ne dorim să fim căutați de clienți care chiar au o problemă de rezolvat, au ceva concret de spus sau au o viziune aparte asupra viitorului organizației lor. Nu căutăm clienți care au bugete corporate de cheltuit pe campanii de publicitate irelevante produsului lor sau au de făcut declarații de integritate socială pe care oricum consumatorii nu le cred și nu le apreciază.
Cum ați caracteriza industria de marcomm locală în 2023 și ce loc vă doriți voi în ea?
Călin Ichim: Din punctul de vedere al businessului observăm clar o decelerare a bugetelor alocate marketingului. Există multiple motive pentru acest trend, liderii de business evită în mod declarat investițiile, din cauza contextului geopolitic și a temerii de recesiune. Global, costurile de producție au crescut, puterea de cumpărare a scăzut, iar organizațiile sunt mai interesate de investițiile în sustenabilitate și HR, aspecte care le asigură stabilitate și creștere pe termen de lung.
Cu alte cuvinte, în 2023 vor fi mai puțini bani în industria de marcomm. Din punctul de vedere al celei mai importante resurse, oamenii, în România marcommul e o industrie plină de oameni talentați și creativi care lucrează pentru oameni conectați și cu relații, capabili să asigure business/clientelă. Paradigma asta nu fost pe placul nostru și, știindu-ne capabili de ambele, am ales drumul antreprenoriatului, unde putem în fiecare zi să fim atât elementul creativ cât și motorul de business.
Evelina Din: Așa că vrem să continuăm să investim în parteneriate cu oameni competenți, serioși, să încurajăm prin exemplu generațiile mai tinere care sunt dispuse să depună eforturile necesare croirii unei cariere în industrie. Să oferim salarii și contracte de colaborare corecte, juste, care nu exploatează, ci oferă oportunități.
Ce vă propuneți pentru 2023 și de ce?
Călin Ichim: În tot contextul descris mai sus, noi, SHOW, ne propunem să ne creștem cifra de afaceri și să legăm parteneriate pe termen lung, cu clienți care demonstrează viziune și curajul de a investi în campanii complexe, strategice, care le plasează business-ul într-o poziție favorabilă provocărilor financiare care inevitabil vor urma.
Evelina Din: Din punct de vedere al produsului nostru, ne dorim să completăm paleta de servicii astfel încât să putem oferi clienților soluții integrate la nevoile lor și să rămânem constant conectați la trenduri și inovație.
Ce tip de clienți targetați și de ce?
Joaquin Bonilla: Experiența noastră, colectivă, acoperă multiple sectoare de activitate: auto, tech, luxury retail & fashion, pharma, alcool, HoReCa și FMCG. Avem o afinitate aparte pentru un segment pe care noi îl numim “produse pentru adulți” în care încadrăm auto, HoReCa și alcool și alte produse și servicii destinate categoriei de adulți.
Evelina Din: Suntem însă selectivi cu clienții cu care colaborăm și campaniile pe care le dezvoltăm – evităm orice încurajează un comportament nociv individului și societății și încercăm, pe cât se poate, să inspirăm și clienților un comportament responsabil și nu doar în parametrii a ce permite legea publicității.
Creativitatea cu rezultate este foarte importantă pentru voi, am înțeles din comunicatul de presa. Ne puteți da 2-3 exemple de campanii locale care se încadrează în aceste criterii și pe care v-ați fi dorit să le realizați voi?
Joaquin Bonilla: E greu cu atâția ani și proiecte în spate să numim specific “campanii pe care ne-am fi dorit să le facem”. Cred că fiecare dintre noi de-a lungul timpului a făcut campaniile pe care și le-a dorit. Și mai e un lucru – desigur, sunt în piață agenții și oameni foarte talentați și apreciem mereu un produs bun atunci când îl vedem, dar noi am considerat întotdeauna că avem drumul nostru. N-am simțit niciodată dorința de a vrea campania cuiva, dacă e un produs bun ne uităm la el și ne inspirăm cu siguranță că înțelegem ceva deștept care funcționează, mai mult decât atât, am zis – noi trei și restul lumii.
Cât despre creativitate, mi se pare că atracția publicității, sex appeal-ul industriei, s-a pierdut de-a lungul timpului printre rânduri și campanii “safe”, fără riscuri si puțină gândire de tipul “out of the box”. Îmi doresc să văd o schimbare al acestui status-quo, iar inițiativa trebuie să vină dinspre noi, agențiile care au capacitatea de a propune și implementa un produs de publicitate care să atingă publicul și să rezoneze cu el.
Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 371 (16 martie – 16 aprilie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz