S-a lansat After x Image, primul festival de cultură vizuală din România
Reading Time: 3 minutePrima ediție a festivalului After x Image cuprinde șase tururi ghidate prin București (începând cu 16 septembrie), două filme însoțite de o discuție pe tema modului în care documentarele reușesc să înregistreze fragmente de realitate (17 septembrie) și un eveniment central (7-8 octombrie) care include o serie de conferințe cu invitați locali și internaționali, sesiuni de gaming și recenzii de portofolii pentru creatori de imagine din diverse domenii (artă, fotografie de presă, ilustrație și design grafic).
Imaginile tind să devină principalul mod de comunicare în societatea de astăzi, iar astfel apare și nevoia unui set de instrumente care să ne ajute să înțelegem cum funcționează, cum impactul lor e influențat de context sau de canale de distribuție.Fie că e vorba despre presă, rețele sociale sau artă, cultura vizuală este esențială pentru a decoda o eră post-adevăr, construită pe receptarea rapidă a imaginilor.
“Abordarea 360, prin lentilele mai multor domenii adresează tocmai nevoia contemporană de a conecta informații disparate extrase dintr-un consum enorm de imagini și a le transforma într-o înțelegere stratificată. Într-o lume în care suntem inundați de informații și imagini, noi analizăm griurile în loc de opțiuni alb/negru și căutăm multitudinea de perspective în locul unei abordări binare”, a menționat Ioana Diaconu, co-fondatoare After x Image.
Multiperspectivismul face parte din ADN-ul festivalului și e esențial atât în dezvoltarea unui simț critic în citirea imaginilor, cât și pentru miza ediției de anul acesta de a dărâma mitul unei percepții universale și a discuta despre cum imaginea realității se construiește în straturi.
The Real – tema After X Image
Primul sezon al After x Image se desfășoară sub umbrela temei “The Real”. În explorarea multitudinii de imagini care descriu realitatea, fie că e film documentar, fotografie de presă sau video-uri pe TikTok, After x Image încurajează exersarea mai multor perspective și pornește de la ideea că fiecare imagine este un fel de a privi și deci, nu poate fi citită decât în context.
Astfel, After-Image chestionează reprezentări ale realului din mai multe puncte de vedere. Ceea ce oamenii percep ca fiind real este de cele mai multe ori influențat de vizibilitatea în mass-media a subiectului și implicit, de cine decide ce anume merită să fie vizibil, de subiectivismul creatorilor și distribuitorilor de imagine sau de prejudecăți.
Câteva exemple de subiecte ar fi: impulsul de a documenta ce vedem în jurul nostru, cum a schimbat digitalul experiența realului, cinema verite, viitorul fotografiei AI, etica distribuirii imaginilor cu conținut violent sau hiper-realitățile din jocurile video.
“Imaginea a devenit o sursă de informație la fel de importantă ca și scrisul și ne influențează activ deciziile, fie că e vorba de alegerea supermarketului sau de felul în care ne raportăm la problemele sociale și politice. Suntem forțați să vedem mai mult și avem puțin timp și prea puține instrumente să ne gândim la ceea ce vedem. After x Image creează contextul în care putem reflecta asupra imaginilor”, a adăugat Mădălina Cozmeanu, co-fondatoare After x Image.
De-tururi – After x Image
After x Image invită publicul să exploreze Bucureștiul alături de un antropolog (Bogdan Iancu), un urbanist (Alex Axinte), un artist vizual (Timothy Stanley), un fotograf (Ioana Moldovan), un director de creație și un designer grafic (Dan Stănescu și Andrei Nicolaescu) și doi activiști queer (Florin Buhuceanu și Victor Ciobotaru). Tururile sunt concepute ca exerciții de schimbare de perspectivă și subliniază cum interesele personale și informațiile de care dispunem determină atât ceea ce vedem, cât și limitările percepției.
Recording Reality – After x Image
After x Image abordează raportul dintre realitate și reprezentările ei în imagini și prin film, prin programul Recording Reality, care prezintă Chronicle of a Summer (1960, r. Jean Rouch) și Young Solitudes (2018, r. Claire Simon). Cele două filme vor fi punctul de plecare pentru o discuție susținută de regizorul Alexandru Solomon și criticul de film și regizoarea Andreea Chiper despre posibilitatea obiectivității în filmul documentar, pornind de la cinéma vérité, termenul propus de Jean Rouch și sociologul Edgar Morin, pentru a desemna un tip de film documentar care favorizează improvizația în detrimentul unui scenariu.
- Chronicle of a Summer (1960, r. Jean Rouch, Edgar Morin). În vara anului 1960, regizorul Jean Rouch și sociologul Edgar Morin își propun să documenteze viața de zi cu zi a parizienilor prin interviuri ghidate, discuții și observație directă. Artiști, muncitori, studenți și mulți alții se deschid în fața camerei și își împărtășesc experiențele, fricile și aspirațiile, în ceea ce va deveni un film de referință în istoria documentarului.
- Young Solitudes (2018, r. Claire Simon). Claire Simon creează în acest film un spațiu cinematografic pentru discuții deschise și intime cu 10 adolescenți dintr-o școală din suburbiile Parisului
Înscrierile pentru tururile ghidate se pot face gratuit accesând acest link, iar biletele pentru filme se găsesc aici.
Parteneri: Mindspace, Glo, Institutul Francez, Glitch, Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, Bucharest Gaming Week
ARCUB: „Proiect co-finanțat de Primăria Municipiului București prin ARCUB în cadrul Programului București acasă 2023.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz