Antreprenori Stiri

Afacerile de familie – revolutie sau evolutie?

23 mai 2016 4 min

Afacerile de familie – revolutie sau evolutie?

Reading Time: 4 minute

Viitoarea generatie de lideri ai afacerilor de familie este bine pregatita, increzatoare si, dincolo de toate, da dovada de o mare ambitie – atat in ceea ce-i priveste pe lideri, cat si pentru companiile lor. 88% dintre acestia vor sa faca ceva deosebit pentru companiile lor, nu doar sa le faca mai mari si mai puternice, dar si sa le lanseze pe plan international, sa le diversifice si sa le modernizeze.

Un nou raport al PwC – care a implicat intervievarea a 268 de viitori lideri ai afacerilor de familie din 31 de tari din intreaga lume – arata ca 60% dintre acestia vor sa extinda companiile lor pe noi piete geografice. Acestia exploreaza noi idei, noi produse si chiar noi modele de afaceri. În acelasi timp, sondajul Great expectations: The next generation of family business leaders survey arata ca viitoarea generatie se confrunta cu mai multe provocari, atat din interiorul cat si din afara companiei, precum si in mediul de business.

PwC deruleaza sondajul Family Business Survey de peste 10 ani, iar in 2014 a lansat si primul sondaj in randul viitoarei generatii de lideri de afaceri de familie. În cadrul sondajului, viitorii lideri au fost intrebati in legatura cu ambitiile personale, planurile pentru viitorul companiilor lor si provocarea unica de a fi „copiii sefilor”. Raporul a identificat trei mari amenintari pentru o tranzitie reusita catre noua generatie:

  • Obstacolul generational: actuala generatie nu este intotdeauna increzatoare in capacitatea copiilor lor de a prelua conducerea afacerii.
  • Obstacolul de credibilitate: viitoarea generatie considera ca trebuie sa faca eforturi mai mari decat altii din cadrul firmei pentru a-si dovedi competenta.
  • Obstacolul de comunicare: Afacerile de familie trebuie sa gestioneze atat relatiile profesionale, cat si cele personale, iar acest lucru poate sa duca si la conflicte.

Dupa doi ani, imaginea s-a schimbat – iar in linii mari s-a schimbat in bine. Încrederea viitoarei generatii de lideri de afaceri de familie a crescut, orizonturile acestora s-au largit, iar gradul lor de pregatire pentru pozitiile de conducere s-a imbunatatit. De exemplu, 70% dintre acestia au lucrat in afara companiei de familie pentru a acumula experienta si pentru a depasi deficitul de credibilitate inainte de a se alatura afacerii de familie. Respondentii au declarat ca isi doresc sa isi lase amprenta asupra companiilor lor, nu sa fie implicati doar „cu numele” in acestea si nu se sfiesc sa apeleze la ajutor din afara organizatiei pentru a-i ajuta sa-si atinga aceste scopuri. 69% dintre respondenti au declarat ca sunt dispusi sa aduca manageri din afara familiei pentru a ajuta la modernizarea si profesionalizarea companiei.

Doar 41% dintre viitorii lideri ai afacerilor de familie considera ca afacerea lor are o strategie potrivita pentru lumea digitala

„O alta tendinta pe care am observat-o in interactiunile noastre cu afacerile de familie este ca multi dintre cei mai talentati viitori lideri ai afacerilor de familie au devenit mult mai selectivi in privinta rolurilor pe care si le asuma in cadrul companiei”, a declarat Mihai Anita, Partener, Liderul Echipei de servicii integrate pentru companiile antreprenoriale si afacerile de familie, PwC Romania.

“Acestia isi doresc o pozitie care sa fie pe masura calificarii si abilitatii lor, in care sa exceleze. Eu o intelegere mai adanca si mai nuantata asupra a ce va presupune conducerea unei afaceri de familie in anii urmatori si isi pun intrebari cu privire ce anume trebuie ei sa faca pentru a duce afacerea de familie mai departe”, a adaugat Mihai Anita.

Mihai Anita_small
Mihai Anita, Partener PwC Romania

Insa in ciuda increderii lor in crestere si a ideilor clare cu privire la obiectivele de afaceri pe care vor sa le atinga, viitoare generatie de lideri de afaceri este constienta ca exista si o mare inertie organizationala. Acestia isi propun o revolutie, dar pentru moment prevad mai degraba o evolutie – in cel mai bun caz. 40% dintre ei au marturisit cu o oarecare frustrare ca le este dificil sa isi faca ideile acceptate de actuala generatie de lideri de afaceri de familie, iar 52% sunt ingrijorati de faptul ca vor trebui sa petreaca timp gestionand politicile de familie.

Chiar daca, in timp, afacerile de familie se pot reinventa, si unele chiar o fac, nu toate reusesc sa se adapteze rapid si pot aparea tensiuni intre respectarea proceselor (si produselor) din trecut si valorificarea oportunitatilor pe care viitoarea generatie de lideri le anticipeaza. De exemplu, 59% dintre respondenti ar dori sa-si diversifice portofoliul de produse, dar 68% cred ca e putin probabil ca firma lor de familie sa faca aceasta schimbare, chiar si in urmatorul deceniu.

„Mediul digital este clar o zona in care exista un obstacol generational. Multi dintre reprezentantii urmatoarei generatii de lideri de afaceri de familie trebuie sa se straduiasca sa-si convinga parintii ca firma lor trebuie sa faca mai mult in zona de digitalizare. Numai 41% dintre respondenti cred ca afacerea lor are o strategie potrivita pentru lumea digitala, iar 29% cred ca afacerile de familie sunt mai incete decat alte tipuri de organizatii in a tine pasul cu noua tehnologie”, a declarat Mihai Anita.

52% dintre viitorii lideri ai afacerilor de familie sunt ingrijorati de faptul ca vor trebui sa petreaca timp gestionand politica de familie

Succesiunea este in continuare o preocupare pentru cei care preiau conducerea afacerilor de familie. Chestiunile neclare, cum ar fi felul in care actuala generatie de lideri se va adapta sau cum va reusi cea viitoare sa se ridice la inaltimea precedesorilor sunt in continuare o preocupare majora.

De asemenea, reticenta actualei generatii de lideri de a renunta la fraiele afacerii – ceea ce am denumit in trecut sindromul “batonului cu lipici”. 61% dintre respondenti considera ca va fi dificil pentru actuala generatie sa renunte la conducerea afacerii atunci cand urmatoarea generatie va ajunge la conducere.

“Este foarte important sa intelegem ca succesiunea este un proces, nu un eveniment: urmatoarea generatie trebuie sa fie pregatita pentru a prelua conducerea companiilor, beneficiind de ajutorul parintilor si dupa predarea oficiala a stafetei, parintii pot continua sa le ofere sprijin si sfaturi, atata vreme cat accepta faptul ca nu mai sunt decidentii”, a conchis Mihai Anita.  

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: