BizRemote by certSIGN Interviuri

Adrian Floarea, certSIGN: Transformarea digitală nu înseamnă doar tehnologie, ci și o schimbare de mentalitate

6 dec. 2021 6 min

Adrian Floarea, certSIGN: Transformarea digitală nu înseamnă doar tehnologie, ci și o schimbare de mentalitate

Reading Time: 6 minute

Când lucrul remote sau în regim hibrid devine o constantă, companiile caută soluții pentru a digitaliza fluxul de documente. O companie românească oferă servicii și soluții de securitate cibernetică, servicii de arhivare electronică și fizică și servicii de identitatea digitală prin care rezolvă necunoscutele ecuației digitalizării. Am discutat cu Adrian Floarea, CEO certSIGN, despre transformarea digitală în business și despre ce înseamnă să fii singurul furnizor român care oferă o soluție de semnătură electronică calificată la distanță, în flux, Paperless flowSIGN.

Cum vede certSIGN transformarea digitală a mediului de business?

Deși termeni precum digitalizare și transformare digitală sunt foarte uzitați de câțiva ani încoace, gradul de digitalizare a companiilor a crescut accelerat în ultimul an, atunci când companiile au început să privească transformarea digitală ca pe o schimbare organizațională amplă, nu doar ca pe o investiție în infrastructură IT performantă și eventual în câteva programe de automatizare a businessului.

Este adevărat că tehnologia are un rol central în transformarea digitală, însă aceasta nu este doar despre tehnologie; este despre o schimbare de mentalitate, despre transformarea proceselor tradiționale și a modului de funcționare al unei companii și aduce beneficii cuantificabile, precum reducerea costurilor și optimizarea bugetelor, eficientizare și, nu în ultimul rând, siguranța datelor.

Noi la certSIGN vedem transformarea digitală ca un întreg, susținută de instrumente precum semnătura electronică calificată și arhivarea electronică pentru optimizarea resurselor (financiare, de timp și umane) și asigurarea valorii legale a documentelor, precum și de soluții de securitate cibernetică, care să garanteze securitatea datelor pe întreg ciclul de viață (utilizate, în tranzit și stocate) și a infrastructuri IT.

Care a fost impactul pandemiei asupra digitalizării în general și asupra businessului certSIGN în particular?

Pandemia a fost un wake-up call care le-a arătat companiilor că nu-și vor putea continua activitatea în contextul lucrului de acasă dacă nu iau rapid măsuri de trecere în digital a unor procese vitale. A fost necesar ca procesele și modelele tradiționale de afaceri să fie adaptate la o nouă normalitate în care cea mai mare parte a operațiunilor – implicând angajați, parteneri, furnizori și clienți – se desfășura virtual. Cum spuneam și mai sus, cred ca cea mai importantă schimbare pe care a adus-o pandemia este mai degrabă una de mentalitate, susținută de tehnologie.

De asemenea, pandemia a condus și la o accelerare a modificărilor legislative care oferă acoperirea legală instrumentelor de transformare digitală. Au fost publicate, la nivel național, măsuri legislative care reglementează utilizarea semnăturii electronice în HR, în domeniul construcțiilor sau în relație cu instituțiile de stat. Domeniul securității cibernetice este reglementat la nivel european prin Directiva europeană NIS care stipulează măsurile necesare pentru securitatea rețelelor și a sistemelor informatice, susținută la nivel național de legea 362/2018 care stabilește normele de implementare în România.

Pentru noi, transformarea digitală a venit natural. Procesele noastre interne erau mutate în digital de ceva timp. Spre exemplu, din 2016 semnăm electronic cu valoare legală toate documentele necesare în raport cu Inspectoratul Teritorial de Muncă, precum și toate documentele interne. Având deja soluții de transformare digitală a businessului în portofoliu care răspund nevoilor de siguranță și eficiență ale companiilor, am început să convingem din ce în ce mai mulți parteneri de business să semneze electronic contactele și documentele aferente colaborării cu certSIGN și ne bucurăm să vedem că unii dintre ei folosesc semnătura electronică și în relație cu alți furnizori și parteneri.

Cum a evoluat businessul certSIGN în 2021 și ce estimări aveți pentru anul viitor?

În 2021 a continuat interesul pentru soluții de semnătură electronică pe care l-am simțit mai accentuat din martie 2020, nivelul vânzărilor din această zonă reprezentând aproximativ jumătate din cifra noastră de afaceri. Restul veniturilor au fost obținute din furnizarea de soluții de identitate digitală, un domeniu în care avem o prezență bine definită pe piețe internaționale – soluțiile noastre bazate pe carduri cu cip care asigură identitatea electronică a unei persoane (de exemplu permise de conducere) sunt utilizate în 20 de țări, din serviciile de arhivare electronică și fizică și din serviciile de securitate cibernetică. O noutate a anului acesta a fost ca am făcut primii pași pentru ca o parte dintre serviciile noastre să fie mai accesibile și am creat un magazin online, asociat site-ului certSIGN, prin care vindem direct semnătură electronică, certificate SSL, servicii de securitate cibernetică, servicii de arhivare, pe care vom continua să îl dezvoltăm anul viitor.

Pentru 2022 estimăm continuarea trendului pozitiv al vânzărilor de servicii de încredere (semnătură electronică, certificate SSL, marcă temporală) și de identitate digitală în România și în străinătate și, susținuți de prevederile legislative intrate în vigoare relativ recent, sperăm să existe un interes crescut pentru servicii și soluții de securitate cibernetică.

În același timp, vom continua activitățile de cercetare și dezvoltare care stau la baza soluțiilor noastre atât intern, prin propriul departament de Cercetare și Inovare, cât și în cadrul proiectelor internaționale de cercetare în care suntem implicați.

Ce soluții oferiți companiilor și cum vă diferențiază acestea pe piață?

certSIGN oferă servicii de încredere, servicii și soluții de securitate cibernetică, servicii de arhivare electronică și fizică și servicii de identitatea digitală.

În zona semnăturii electronice, suntem singurul furnizor român care oferă o soluție de semnătură electronică calificată la distanță, în flux – Paperless flowSIGN. Este un instrument ideal pentru organizații, de orice dimensiune, în care fluxul de avizare a anumitor activități include mai mulți semnatari și în care toate acțiunile necesare pentru semnarea unor documente se desfășoară remote: emiterea certificatului calificat de semnătură electronică, identificare video a posesorului certificatului, crearea fluxurilor de semnare și semnarea propriu-zisă. E o soluție completă, sigură și mai ales implementată cu succes la companii importante din România, precum OMV Petrom, Betfair Romania Development, Rewe Group, Tremend, Agricover ca să meționez doar câteva.

Complementar soluțiilor de semnare electronică la distanță cu valoare legală oferim servicii de arhivare electronică, ceea ce înseamnă că un client primește un pachet complet de la un furnizor unic.

În domeniul securității cibernetice, avem pachete de servicii care răspund diferitelor nevoi ale organizațiilor: servicii de implementare, operare și suport pentru tehnologii de protecție și monitorizare a infrastructurii IT, servicii de alertare și suport în cazul apariției unui incident de securitate, managementul riscului, training etc. Pe lângă aceste servicii, avem produse proprii care asigură securitatea datelor precum Trust4Mobile pentru securizarea dispozitivelor mobile (voce, text, conferință).

Cum arată viitorul digitalizat în viziunea certSIGN?

Modelele de afaceri vor depinde din ce în ce mai mult de ecosisteme bazate pe date disponibile în cloud, platforme colaborative, aplicații și soluții de eficiență a afacerii care le permit să funcționeze la parametri normali, indiferent de context. În același timp, companiile vor valorifica noile tehnologii, bazate pe analiza datelor, pentru a îmbunătăți și simplifica experiențele clienților.

Un alt aspect este că multe afaceri vor continua să se concentreze pe mobilitate, vor începe să folosească mai multe dispozitive mobile, datele vor fi permanent accesibile angajaților pentru a-i ajuta să ia decizii mai informate și să finalizeze acțiunile pentru care sunt responsabili mai repede.

Securitatea implicită va deveni o necesitate pe măsură ce organizațiile își dau seama din ce în ce mai mult că aplicațiile lor și automatizările implementate sunt la fel de sigure ca fiecare element din care sunt construite.

Care au fost provocările perioadei pandemice pentru dumneavoastră ca CEO și lider?

Începutul pandemiei a fost o perioadă în care a trebuit să luăm decizii rapid și eficient, pentru a proteja businessul și angajații. Din fericire, la certSIGN aveam deja implementat un sistem de work from home, la dimensiuni mult mai reduse, însă adaptarea a fost mai ușoară având această bază reprezentată de o infrastructură IT stabilă, de echipamente performante și de proceduri de lucru bine definite, pe care le-am ajustat suplimentar pentru un mediul de lucru 90% de acasă.

Am simțit în permanență că am alături de mine întreaga echipă care a făcut eforturi pentru a menține un sentiment de normalitate în mijlocul incertitudinii și anxietății cauzate de pandemie. În toată această perioadă, ne-am ghidat după trei principii: să ne protejăm angajații, să luăm decizii documentate, să fim flexibili și să ne adaptăm rapid într-o situație nemaiîntâlnită și lipsită de predictibilitate, astfel încât să asigurăm continuitatea afacerii. În același timp, am încercat să privim și partea bună a pandemiei: o oportunitate de a reinventa modul în care lucrăm, de la felul în care sunt partajate informațiile până la modul în care urmărim progresul și luăm decizii, totul a fost și este deschis pentru reconfigurare și îmbunătățiri.

Cum vă motivați echipa în această perioadă?

Ne-am sprijinitcolegii să se adapteze rutinei de a lucra de acasă, încurajându-i în același timp să mențină un echilibru firesc între timpul alocat muncii și timpul liber. Am fost permanent în legătură cu ei – managerii comunică constant cu echipele lor, am făcut sondaje interne legate de nevoi, am răspuns celor care au fost menționate de cei mai mulți dintre colegi, am organizat și întâlniri informale online, nu doar ședințe operaționale. Am încercat într-o oarecare măsură să păstrăm viu spiritul certSIGN de colaborare, cu schimburi de idei rapide, prietenoase, spontane.

Însă, oricât de mult ne-a ajutat tehnologia să rămânem conectați, cred ca lucrul exclusiv la distanță nu reprezintă o variantă pe termen lung, nu pentru o echipă ca cea a certSIGN. În ultimul timp ne întâlnim și fizic la birou când este nevoie și atunci îmi dau seama că există o energie și un entuziasm al revederii și al interacțiunii față în față pe care nu o poți simți în fața unui laptop, iar în viitor probabil vom opta pentru un model hibrid de lucru, valorificând punctele forte ale fiecărui mod de lucru.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: