Business Interviuri

Adrian Craioveanu, DAAS: Virtualul schimbă magazinele reale

25 iun. 2021 4 min

Adrian Craioveanu, DAAS: Virtualul schimbă magazinele reale

Reading Time: 4 minute

Magazinele cu care eram obișnuiți arată deja altfel și schimbările vor continua. Aflăm mai multe despre experiențele digitale, precum și despre eficientizarea timpului petrecut în siguranță în magazine de la Adrian Craioveanu, Marketing Manager la DAAS, companie specializată în servicii de proiectare, concept, engineering, project management, parte a grupului internațional EPTA.

Care sunt cele mai futuriste tendințe în designul magazinelor?

Piața asiatică este cel mai bun exem­plu în acest sens, pentru că noile tipuri de magazine îmbină experiența online cu cea offline, integrând beneficiile celor două. Practic vorbim de o digitalizare completă a retailului tradițional. De exemplu, supermarketurile Hema create de cei de la Alibaba sunt deja extrem de populare în China, iar unele familii chiar își schimbă reședința pentru a fi lângă un astfel de magazin. ­Într-un Hema, poți afla orice informații dorești despre produsele pe care le cumperi printr-un simplu scan cu telefonul, îți poți alege ingrediente proaspete pentru masă (inclusiv pește sau fructe de mare), iar ei ți le gătesc și ți le trimit prin curier în maximum 30 minute dacă locuiești în proximitate. Bineînțeles, plata se face doar trecând cu telefonul în buzunar printre porțile de acces și multe alte beneficii care vin să eficientizeze la maxim timpul petrecut în supermarket.

Chiar și când vorbim de mall, digitalizarea este posibilă și a fost implementată în foarte multe locații din Asia – de exemplu clienții beneficiază și de rafturi virtuale alături de cele clasice care vin să completeze cerințele clienților – de exemplu, dacă doresc o altă mărime sau culoare a unui produs pe care l-au probat deja, dar care nu este în stoc, îl pot comanda direct de la raftul virtual. La fel se întâmplă și în cazul produselor cosmetice, pe care le pot testa într-o oglindă virtuală, având totuși posibilitatea de a le vedea și în format fizic.

Nu în ultimul rând, cei de la Alibaba plănuiesc implementarea unui tonomat gigant pentru vânzarea autoturismelor, eliminând astfel timpul investit în vizite la showroom. Practic, prin intermediul unei aplicații cei interesați să-și achiziționeze o mașină își vor putea alege modelele preferate, le vor testa și abia apoi vor intra în contact cu un agent de vânzări.

Ce s-a schimbat în cerințele clien­ților în ultimii ani?

Clienții au devenit tot mai exigenți ca urmare a nenumăratelor posibi­lități de cumpărare pe care le au la dispoziție. Așteptările lor privind diversitatea produselor, felul în care sunt prezentate și experiențele în magazinul fizic, dar și în cel online, sunt tot mai ridicate, iar asta a condus la o maturizare a pieței.

Dacă înainte de izbucnirea pandemiei, magazinele doreau să țină consumatorul cât mai mult în magazin și îl atrăgeau cu diverse experiențe menite să-l determine să cumpere, acum trendul este să eficientizeze cât mai mult timpul petrecut în magazin și să ofere senzația de siguranță.

De aceea aerisirea spațiului fizic, distanțarea rafturilor de expunere și eficientizarea spațiilor, dezvoltarea zonelor self pay au fost printre cele mai întâlnite măsuri pe care retailerii le-au luat pentru a mări viteza de deplasare prin magazine a clienților. Totodată, clienții se așteaptă să găsească tot mai multe zone cu preparate tip ready to eat/cook, precum și zone dedicate produselor bio.

Cum poate influența designul unui supermarket decizia de cumpărare?

De foarte multe ori decizia de cumpărare a consumatorilor are loc în magazin, iar designul și ambientul au un rol extrem de important pentru că intervin atât pe plan funcțional, cât și emoțional. Atunci când proiectăm designul unui supermarket, trebuie să gândim întreg traseul consumatorului de la momentul în care intră în magazin și până când ajunge la casa de marcat: cum va vedea produsele, cum va lua contact cu ele, care este experiența pe care o au.

Cum a influențat pandemia comportamentul de cumpărare?

Trecerea accelerată la e-commerce a fost cu siguranță cea mai evidentă schimbare care s-a observat după izbucnirea pandemiei. Au existat totuși oameni care au continuat să meargă în supermarketuri, însă au încercat să eficientizeze la maximum vizitele

Prin urmare au cumpărat mai mult, dar mai rar sau au pre­ferat să se aprovizioneze de la magazinele de proximitate. Au început să consume mai mult de la producători locali și să fie mai atenți la ceea ce cumpără. Din aceasta perspectivă, magazinele de proximitate au câștigat teren și s-au dezvoltat pe perioada pandemiei.

Cum a fost ultimul an pentru DAAS și ce estimări aveți pentru 2021?

Adaptarea și reinventarea au fost ele­mente cheie în ultimul an. Am fost nevoiți să luam decizii rapide într-un timp foarte scurt, fără să știm toate datele problemei. În acest context, experiența și flerul au fost cele care au făcut diferența și ne-au ajutat să rămânem în aceeași formulă, de 218 angajați, și să înregistrăm profit.

În 2020 am avut o cifră de afaceri de 32,7 milioane de euro, în creștere cu 14% față de 2019. Pentru 2021 ne propunem o creștere de 7% pe toate segmentele de activitate. Un obiectiv clar al DAAS pentru 2021 continuă să fie și creșterea în zona de concept, design și arhitectură, iar obiectivul financiar total pe companie va fi de 35 milioane euro.

Care au fost cele mai importante proiecte în ultimul an?

Dezvoltarea mai multor lanțuri de supermarketuri, precum Kaufland, Cora sau Mega Image, dar și extinderea serviciilor after Sales în America Latină sunt printre cele mai importante proiecte ale DAAS din ultimul an.

Serviciile after sales constituie o parte importantă a businessului întrucât clienții pot beneficia de asistență specializată pe termen lung – de la centrul din București se monitorizează peste 300 de magazine din România, Belgia, Spania, și în curând și din America Latină.

De asemenea, DAAS a preluat conducerea departamentului de concept și design în Epta, la nivel EMEA. Echipa de specialiști ai DAAS din România a devenit hub local pentru clienții Epta la nivel național și internațional și oferă expertiză în zona de ­engineering, project management, montaj și after-sales service în industria de refrigerare comercială, industrială și HoReCa. 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: