Adina Foldager: Rețeta scandinavă a antreprenoriatului
Reading Time: 8 minuteAdinish, primul brand de puericultură scandinavă a deschis în vara acestui an al doilea showroom din țară, iar planurile de extindere ale companiei nu se opresc aici, vor urma Timișoara, Iași, Constanța și Brașov, iar pe plan international, din ianuarie 2022, compania se va extinde în Ungaria.
Adina Foldager, fondatoarea Adinish ne-a vorbit despre planurile de extindere ale brandului și despre cum a fost perioada de pandemie pentru piața de puericultură din România.
Când și cum a luat naștere ideea din spatele Adinish și de ce ați ales să puneți bazele unui business în domeniul puericulturii?
Ideea conceptului Adinish a luat naștere la mijlocul anului 2017, în acea toamnă am început pregătirile: setarea site-ului, ședinte cu furnizorii, căutarea depozitului ș.a.m.d. Firma a fost înființată în februarie 2018, iar în luna mai eram live cu site-ul și ne începeam activitatea.
Domeniul puericulturii nu a fost ales la întâmplare, acesta fiind domeniul nostru de expertiză profesională. Atât eu, cât și soțul meu, Ture, activam în această industrie, la nivel internațional de mai bine de 15 ani.
Cum vă diferențiați pe piața produselor de puericultură de la noi și cum arată această piață în România?
Adinish este primul magazin de puericultură scandinavă din România, este primul one-stop-shop de tip premium din România al acestei industrii, iar acum am putea să spunem că este și primul lanț de magazine one-stop-shop premium din România. Produsele se diferențiază prin înalta calitate, design-ul minimalist, tehnologia avansată, prin absolvirea cu succes a testărilor stricte europene pe care această industrie le are la bază și prin abordarea sustenabilă pe care mărcile o adoptă. În ziua de azi, este foarte important să renunțăm la consumerismul extrem și să ne investim banii în produse de calitate foarte bună, pe care le putem folosi o perioadă lungă de timp sau cu mai mulți copii. Pe lângă mărcile de renume internațional pe care le reprezentăm în exclusivitate în România și în țările din jur, completăm portofoliul cu un service de relații cu clienții prompt, politicos, complet și orientat către găsirea soluțiilor potrivite nevoilor și situațiilor care, în cazul părinților, sunt de fiecare dată unice.
Comparativ cu centrul Europei, piața din România în acest domeniu este la un nivel nedezvoltat. Un motiv primordial este puterea de achiziție a României, altul este nivelul de conștientizare, informare și documentare. Un simplu exemplu este că în continuare mulți părinți nu îșii transportă copiii în scaune de mașină și chiar dacă o fac, nu le instalează corect. În multe alte țări din această lume, un astfel de comportament este de neconceput. Nici Poliția Rutieră nu pare a fi la curent cu standardele de siguranță, altfel s-ar lua mai multe măsuri în această privință.
De curând ați extins afacerea în Cluj, dar vizati si Ungaria. De ce ați ales aceste două piețe?
În iunie 2021 am deschis al doilea showroom Adinish în Cluj. Am ales acest oraș în baza rapoartelor de vânzări și accesări ale site-ului nostru online. Imediat după București, Cluj este orașul cu cea mai mare putere de achiziție și interes pentru conceptul nostru. Și în trecut ne-am prezentat în Cluj cu Pop Up Store-urile noastre și aveam deja un feedback cunoscut și pozitiv al acestei piețe. În ciuda planurilor noastre de a deschide Ungaria în 2021, pandemia ne-a pus o piedică.
Eu sunt genul de om care mai întâi trebuie să își facă cercetările amănunțite, nu merg doar cu capul înainte în speranța că cineva cumpără de la Adinish. Trebuie să creez un concept inovator și nu să copiez altele. Deși în cariera mea, am avut multe călătorii în Ungaria și am făcut deja afaceri în industrie cu această țară, am avut o pauză de câțiva ani în care nu mai eram la curent cu situația actuală. A fost foarte important pentru mine să mă pot urca în mașină și să fac un tur al țării, să intru în magazinele de profil, să observ unde sunt ele amplasate, cum arată, ce mărfuri se comercializează ș.a.m.d. Cum în prima parte a anului, Ungaria a închis porțile granițelor, a trebuit să amân această deschidere. Turul meu a avut loc în această toamnă, iar acum ne-am întors acasă să ne punem strategia la punct și vom merge mai departe cu acest plan pentru 2022.
Am ales Ungaria pentru că este o țară mai dezvoltată din punct de vedere cultural și are putere financiară, care cu siguranță, datorită relației sale cu Austria, deja cunoaste tipul produselor pe care noi le reprezentăm în exclusivitate. Piața ungurească a acestei industrii este asemănătoare cu cea românească, singura diferență este că dispune de mult mai multe magazine de profil. Dar nimeni nu a introdus un concept premium, cu servicii premium și o experiență de shopping diferită. Așadar, sperăm noi, ca astfel să facem diferența și să avem același succes ca cel înregistrat deja în România.
Care este strategia pe care o aveți din acest punct de vedere și ce alte piețe mai vizați?
În urma diverselor experiențe avute în acest proiect, ne-am decis că dorim să ne extindem conceptul în orașele Timișoara, Iași, Constanța și eventual Brașov în regim de franciză. În ceea ce privește Ungaria, ne vom întinde aripile în această țară imediat, din ianuarie 2022, ne dorim ca în cursul anului următor să putem deschide un showroom în Budapesta după modelul celui din București. Mai departe dorim să găsim parteneri locali pentru franciza în orașele importante.
Republica Moldova reprezintă un alt interes al nostru, noi am tot livrat comenzi în această zonă, dar a devenit din ce în ce mai greu, costurile sunt foarte mari, procedurile vamale extrem de complicate, motiv pentru care și aici ne-am dori să găsim un partener local pentru franciza Adinish la Chișinău.
Suntem în discuții de a franciza conceptul chiar și în Germania și în Spania, aici trebuie să recunosc că nu m-am dus cu gândul atât de departe, pentru că mereu consider că trebuie să rămâi foarte concentrat pe planurile pe care le ai, să le duci la bun sfârșit și să nu te apuci de foarte multe lucruri în același timp. Dar cum soțul meu și cu mine suntem foarte cunoscuți în această industrie la nivel internațional, propunerile au venit spre noi și…de ce nu.
Din punct de vedere business, cum a fost perioada de pandemie pentru brandul Adinish?
Este a doua oară în cariera mea când trec printr-o criză financiară, însă acest domeniu este mai puțin vizat. Copii se nasc și familiile vor avea mereu nevoie de produse. Nu ne putem plânge deloc de dezvoltarea noastră. Comparativ cu anul trecut, este foarte probabil să creștem cu 50 % dacă următoarele luni de zile decurg așa cum ne-am propus. Nu ne este clar dacă această creștere este datorată pandemiei, pentru că este foarte normal ca un start-up să facă în primii 3-4 ani salturi mari. În plus, noi ne-am extins, am făcut investiții foarte mari și încă mai facem, așadar suntem de părere că această creștere se întâmpla oricum și era bugetată de noi încă de anul trecut. Pandemia a adus desigur și un babyboom. Dar, această pandemie aduce foarte multe provocări. Costurile transporturilor au crescut cu peste 1.000 %. Discutam recent cu partenerii noștri în materie de cărucioare, marca Joolz, și ne povesteau că înainte de pandemie importau un container cu un cost de 1.800 de dolari, în august au plătit 18.000 de dolari pe transportul unui container. Materia primă lipsește, producțiile sunt întârziate, confirmările nu mai sunt confirmări. În industria noastră se modificau prețurile la începutul lunii ianuarie și rămâneau valabile până la final de an. În acest an, am primit 2-3 majorări de prețuri de la fiecare marcă, câteodată la diferență de 2-3 săptămâni pentru că nu au cum să acopere costurile ridicole la care suntem cu toții supuși. Avem o valoare impresionantă de stoc, căutând astfel să putem face față cererii, să nu pierdem oportunități, dar totodată o astfel de situație pune foarte mare presiune pe lichidăți, pe spațiul pe care îl avem în depozit și pe profit. Ultimele luni au devenit extrem de nesigure, comportamentul oamenilor este unul incert, nu mai poți schița planuri. În timp ce restul Europei își vede de drum și se comportă ca înainte de pandemie, România se află într-o situație foarte critică din cauza nivelului extrem de scăzut de vaccinare. Restricțiile sunt dure, oamenii nesiguri și această situație are un impact asupra întregii economii.
Care sunt planurile pe care le aveți pentru companie?
Conceptul nostru a fost atât de nou pentru România încât modelul nostru de afacere ne-a dat mare durere de cap la nivelul sistemelor. Ne chinuim enorm de mult cu programele de gestionare, facturare, sincronizări, site, showroom-uri etc. Suntem pur și simplu șocați cum un renumit program de facturare, contabilitate și gestionare din România, ba chiar recomandat de ANAF, este atât de limitat încât nici exporturi sau importuri în Excel nu îți permite în situații normale de zi cu zi. Am apelat la diverse firme de IT să ne vină în ajutor, dar foarte greu am găsit competența necesară. Așadar, în acest moment lucrăm cu un partener IT pentru a ne crea programele noastre individuale. Suntem în mijlocul dezvoltării unui site complet nou, pentru că și portofoliul nostru este unul foarte complex și necesită mult mai multă informație de configurare de mobilier, cărucioare, etc care va avea în spate programe speciale de gestionare și B2B pentru partenerii noștri și este gândit pentru extindere internațională. Este un proces extrem de amplu și costisitor, momentan discutăm de o investiție de aproximativ 70.000 de euro. Având această bază ne va fi mult mai ușor să ne dezvoltăm atât în România, cât și în țările din jur și de ce nu, să ne îndreptăm poate chiar spre Europa Centrală. Ne dorim să ne extindem fără ca nivelul de prezentare și service să aibă de suferit.
Sunteți unul dintre puținele magazine din România care aveți și o politică de CSR. Ne puteți spune mai multe despre aceasta și de ce ați ales să vă implicați?
Ce subiect complex chiar și pentru țările scandinave, dar mai ales pentru România.
Adinish se adresează famiilor care au un simț de responsabilitate pentru societate și mediu. Prețurile produselor noastre reflecta calitatea, testările și funcționalitățile lor, dar totodată și modul în care materia primă a fost produsă sau cum oamenii au fost răsplătiți după munca lor. Mărcile noastre dispun de diverse certificări care denotă că nu au afectat mediul înconjurător prin procesul lor de producție și nici nu au exploatat vreo națiune. Produsele sunt gândite să le poți folosi o perioadă lungă de timp, o geantă pentru cărucior poate fi cu ușurință luată și în maternitate, nu ai nevoie de două. Ba mai mult, când a crescut copilul, ai posibilitatea să o folosești ca geantă de mână, de laptop, de weekend-uri etc. O piesă de mobilier este gândită să o poți folosi cel puțin cinci ani. Cărucioarele noastre dispun de garanție pe viață și, chiar de la anul, suntem în discuții cu marca să extindem această garanție pe viață și celor care au re-cumpărat acel cărucior. Marca Joolz plantează un copac la fiecare cărucior vândut. Împreună cu echipa mea intenționez să pun la cale o astfel de campanie la noi, aici în România. Noi să plantăm un copac aici în țara unde noi activăm, la fiecare cărucior vândut.
Atunci când achiziționezi produse din showroom-ul nostru, am creat niște plașe foarte drăguțe, din bumbac și sunt foarte îndrăgite de clienți. Asta ne și doream, să le porți cu plăcere și să le refolosești. Chiar acum lucrăm la o nouă campanie, să îi rugăm să vină la showroom cu plasa lor Adinish deja primită cândva și le vom oferi o reducere de preț. Ne implicăm anual în cazuri caritabile. Lucrăm numai cu cărțile pe masă, ne achităm taxele, funizorii, angajații și dezvoltăm un business legal. Căutăm pe cât posibil să eliminăm împachetări suplimentare la nivel de curierat. Pur și simplu căutăm să facem o diferență în limita posibilităților noastre și dorim să devenim o firmă CSR conformă la un nivel mult mai mare.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz