Interviuri

Adela Negru, NTT DATA Romania: Talentul de a atrage talente

Reading Time: 4 minute

Domeniul tech este extrem de competitiv la nivel de resurse umane, iar atragerea și retenția celor mai bune talente din piață reprezintă provocări majore pentru companiile din domeniu. Adela Negru, Chief Human Resources Officer (CHRO) NTT DATA Romania, ne-a spus cum reușește compania să fie în topul angajatorilor.

Care sunt astăzi provocările unui director de resurse umane?

Azi, pe fundalul unei pandemii și al unui context geopolitic neprevăzut, businessul și-a concentrat atenția maximă asupra oamenilor. Indiferent dacă vorbim despre a atrage talente noi sau de a le păstra motivate, provocările mele ca director de HR sunt provocările businessului și ale echipei de leadership.

Ultimul an l-am dedicat colegilor și am reevaluat legătura între angajat și angajator, făcând pasul de la o abordare clasică spre una inovativă, un HR personalizat și cu caracter de parteneriat. NTT DATA activează pe una dintre cele mai competitive piețe, unde războiul pe talente este extrem de vizibil.

Cum reușiți să atrageți și să rețineți talentele, în condițiile în care angajații din IT sunt „vânați” inclusiv de companiile din străinatate?

În mod cert nu am găsit vreo rețetă magică, a fost un an greu pentru toate industriile, nu doar cea de IT. Criza de personal este o realitate și nu am plecat la război fără să înțelegem cauza războiului. Ca orice strateg, trebui să înțelegi cum s-a ajuns aici, ce îi determină pe oameni, indiferent de generația din care fac parte, să ia anumite decizii. În piața de profil s-au vehiculat diverși termeni care să explice ceea ce se întâmplă în piață, de la great resignation la quiet quitting. Totul este despre nevoi și experiențe. Trăim o reinterpretare a piramidei lui Maslow, siguranța locului de muncă, apartenența față de companie, recunoașterea profesională înaintează spre vârful piramidei, iar în vârful ei stau flexibilitatea, starea de bine, autonomia, sensul muncii.

Veniturile financiare vor rămâne mereu la bază, secondate de nevoia de realizare personală și afirmare socială. În urma mai multor proiecte și analize organizaționale efectuate împreună cu consultanți externi de top, am învățat de la colegi care sunt avantajele noastre competitive, ce i-a atras și ce i-a făcut să rămână:

  • NTT DATA Romania este o companie stabilă în piață, parte dintr-un concern japonez, cu o vechime considerabila pe piață muncii;
  • program de lucru flexibil, posibilitatea de a lucra în regim hibrid;
  • relația cu colegii, un mediu de lucru pozitiv și nu în ultimul rând, diversitatea proiectelor și a tehnologiilor;
  • mediu propice de dezvoltare a competențelor tehnice și îmbrățișarea unor tehnologii noi, de nișă;
  • acces la oportunități de carieră și roluri internaționale în cadrul NTT DATA EMEAL;
  • acțiunile CSR și implicarea NTT DATA pentru a ajuta diverse comunități din România.

Astăzi, în piață, la nivel local, salariile și beneficiile sunt destul de similare, prin urmare diferențiatorii sunt dați de factorul uman, iar datoria noastră este să îi descoperim și să îi punem la dispoziția colegilor.

Ce oportunități de dezvoltare le oferiți angajaților din România?

Portofoliul vast de clienți ne deschide porțile către un spectru larg de proiecte, care oferă un cadru amplu pentru dezvoltarea profesională. Concret, diversitatea acoperă zone precum: Cybersecurity, Java, Frontend, Devops, Automotive Embedded, ABAP, Flutter/OS/Android, SAP, Salesforce etc. Zona de consultanță este acoperită prin SAP, Salesforce și nu în ultimul rând consultanți care au cunoștințe de Linux și Java. Tinerele talente au avut ocazia în acest an să își înceapă drumul spre o carieră de IT participând la academiile organizate pe Java, SAP BI/BW, Cobol și SAP Cloud Application Programming Model. Programele europene PEX și IDEA, platformele de learning Udemy și O’Reilly oferă studenților și colegilor acces la o plajă largă de traininguri și certificări, atât tehnice, cât și pe soft skills.

NTT DATA Romania este unul dintre cei mai doriți angajatori din România. De ce credeți că se întâmplă acest lucru?

Cred că nu ne-am propus niciodată să fim „cei mai doriți”. Această apreciere și imagine pe care o avem în piață este formată de experiența celor care ne aleg ca partener în carieră. Dacă de-a lungul anilor și al evenimentelor prin care am trecut multe lucruri s-au schimbat sau sunt în continuă schimbare, ADN- ul nostru s-a păstrat. Când spun ADN mă refer la preocuparea spre oameni. Faptul că suntem parte a unui concern japonez întărește valorile centrate pe colegi care au stat la baza tuturor reușitelor noastre de-a lungul anilor. Managementul japonez se bazează pe un simț al datoriei față de echipă și pune accent pe îmbunătățirea relațiilor umane.

Un exemplu care reflectă preocuparea noastră constantă în acest sens este procesul de certificare internațională Top Employer, început în vara acestui an. Acesta este de fapt un proces foarte riguros de auditare a tuturor practicilor legate de oameni, indiferent că este vorba de activități de HR sau management. Nu am aplicat pentru această certificare pentru un titlu, ci pentru a vedea ce trebuie să îmbunătățim la noi, ce facem bine și ce mai este nou și inovator în acest domeniu.

Care sunt planurile pe care le aveți pentru următoarea perioadă?

În luna mai, am demarat un proiect intitulat Love your People, care se va finaliza la sfârșitul acestui an. Ideea acestui proiect a reieșit din dorința de a menține un nivel ridicat al satisfacției colegilor noștri chiar și în acest context macroeconomic instabil și în continuă schimbare. Proiectul și-a propus să reconstruiască practicile de HR și management, plecând de la experiența pe care aceștia o trăiesc în fiecare zi în companie. Astfel, a rezultat un nou framework, o nouă practică care să ne permită să fim conectați la trăirile și nevoile colegilor noștri.

Aplicând tehnici din design thinking, încercăm să înlocuim proximitatea fizică anulată de pandemie cu cea emoțională. Implementarea acestui framework va fi procuparea noastră principală în următoarea perioadă și implică inclusiv definirea unor comunități și activități informale care să creeze microculturi.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 369 (19 decembrie 2022 – 15 februarie 2023). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Gabriel Barliga

Recent Posts

Ce măsuri a luat TikTok pentru a proteja integritatea alegerilor în România

În contextul alegerilor prezidențiale și parlamentare din România, TikTok își reafirmă angajamentul de a proteja integritatea procesului electoral și de…

o zi ago

PPC Renewables construiește trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de 100 MW

PPC Renewables începe faza de construcție a trei noi parcuri eoliene în Grecia, cu o capacitate totală de aproximativ 100…

o zi ago

Xiaomi lansează în România brățările inteligente Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active

Xiaomi lanseaza în România noile Xiaomi Smart Band 9 Pro și Xiaomi Smart Band 9 Active, dispozitive portabile concepute pentru…

o zi ago

AROBS Engineering testează AlertBox, care va conecta Starlink și Iridium la sistemele naționale de management al situațiilor de urgență

AROBS Engineering a început faza de testare a dispozitivelor prototip AlertBox, care conectează două rețele globale de sateliți (Starlink și…

o zi ago

Avon deschide propriul concept store în București

Avon, unul dintre principalii jucători globali din industria frumuseții, își continuă angajamentul de a inova și inaugurează propriul concept store,…

o zi ago

Fondatorii Revolut anunță pentru 2025 asistent AI, credit ipotecar și rețeaua proprie de ATM-uri

Fondatorii Revolut, Nik Storonsky și Vlad Yatsenko, au făcut cunoscute vineri, pe scena evenimentului The Revolutionaries organizat la Londra, principalele…

o zi ago