Interviuri MarComm PR

Academia de comunicare

Reading Time: 6 minute Ioana Mănoiu, General Manager, GMP & U, creatoare GMP Academy13 iun. 2024 6 min

Academia de comunicare

Reading Time: 6 minute

Agenția de comunicare GMP & U lansează divizia educațională GMP Academy, adresată celor care își doresc să aprofundeze industria comunicării. Misiunea GMP Academy este de a oferi mai mult decât o simplă experiență educațională. Academia își propune să devină un loc de inspirație pentru industria comunicării, un spațiu al schimbului de experiență, al ideilor și al discuțiilor autentice despre provocările și oportunitățile profesioniștilor din industrie. Biz a aflat mai multe insight-uri de la Ioana Mănoiu, General Manager, GMP & U.

Ce v-a determinat să lansați divizia educațională GMP Academy?

Ca multe idei bune din lumea asta, totul a pornit de la un disconfort. A fost o vreme când să lucrezi în comunicare era un lucru superaspirațional. Astăzi numărul tinerilor cu adevărat pasionați de domeniu a scăzut. Pentru mulți it’s just a job. Iar eu cred din tot sufletul că ar trebui să fie o meserie de vocație. Ne-am trezit într-o zi că cei mai pasionați dintre noi suntem cei care facem meseria asta de mult. Și că suntem destul de singuri. Noi nu am reușit de fapt să creștem o nouă generație, fiindcă am fost prea ocupați să muncim. Și ce facem? Stăm să ne plângem sau intervenim? Noi suntem antreprenori și nu credem în victimizare. Avem o problemă, trebuie să o rezolvăm. Așa că a venit timpul să facem ceva pentru noua generație. Nu avem timp, dar ne facem.

Care au fost principalele provocări de până acum și cum le-ați depășit?

Timpul este o provocare și pentru noi, ca organizatori sau profesori, și pentru posibilii cursanți, mai ales dacă lucrează în industrie. Acest proiect are nevoie de atenție. Așa că l-am luat în serios și am alocat o echipă dedicată, coordonată de unul din cei mai buni oameni ai noștri, Octavian Gheorghe. De 10 ani lucrez împreună cu Oză, a avut mai multe funcții de conducere în agenție, a ținut și multe traininguri, este și un speaker foarte bun, așa că i se potrivește foarte bine zona educațională. Acum avem doi angajați dedicați, care își alocă tot timpul și energia școlii.

O altă provocare este presiunea pe profesori, care trebuie să fie echilibrată, fiindcă toți sunt voluntari și foarte încărcați. Cei mai seniori oameni din agenție s-au alăturat proiectului. M-am bucurat mult să văd că entuziasmul lor este foarte mare și s-au implicat trup și suflet. Mi-a reconfirmat nevoia unui astfel de proiect.

Ioana Manoiu Academy

Cu ce țeluri ați pornit la drum pentru primul an și cum vă propuneți să le atingeți?

Avem trei tipuri de cursuri: o școală de 3 luni care acoperă toate zonele comunicării, cursurile fiind susținute de mine și de seniorii agenției. Avem cursurile master pentru profesioniști, care te ajută să aprofundezi o zonă, de la crisis management până la employer branding sau social media. Și cursuri de o zi pe diferite industrii, foarte targetate, de exemplu, comunicare pentru școli și grădinițe, clinici medicale, agenții de turism etc.

Prima ediție a școlii de trei luni începe pe 4 iunie și deja am depășit numărul de participanți. Ne doream să avem maximum 20 de participanți pe grupă și ne propunem să facem două ediții până la finalul anului. Cursuri master ne propunem să avem 3-4 pe lună, iar cele pe industrii, încă nu știm, vom face un proiect pilot și vedem cum merg. Dat fiind că oamenii din agenție vor fi profesori, nu putem avea obiective prea ambițioase prea repede, fiindcă mai avem și treabă de făcut.

Dar, dincolo de KPI, eu am și o zonă romantică, îmi doresc să îi fac pe oameni să se îndrăgostească de comunicare și să-și dorească să lucreze în domeniu. Iar dacă lucrează deja, să iasă puțin din rutină zilnică și să se conecteze la frumusețea jobului și la motivul pentru care au intrat în industrie la un moment dat. Îmi doresc mult să dau din pasiunea mea și a colegilor mei mai departe, să îi inspirăm, să îi învățăm lucruri noi.

Și dacă ei nu au timp, vom citi noi cărțile pentru ei, vom urmări campaniile premiate și trendurile și le vom face un rezumat. E bucuria noastră.

Cui vă adresați?

Ne adresăm tuturor oamenilor care au legătură cu domeniul sau care vor să afle mai multe. Acoperim tinerii care își pun bazele, profesioniștii care vor să-și actualizeze know-how-ul și oamenii care au pe cartea de vizită ceva legat de comunicare. Fiind prima grupă, a fost pe sistemul primul sosit, primul înscris. Avem și clienți și colegi înscriși, avem și două burse. Vrem să avem cât mai multe întâlniri live, fiindcă credem în schimbul de informații, mai mult decât într-un monolog pe Zoom.

Ce oferiți voi diferit de alte programe de mentorat din industrie?

Noi suntem foarte specializați, te învățăm meserie din perspectiva unor oameni care o practică astăzi și acoperim toate zonele de expertiză ale unei agenții sub același acoperiș. Te vom învață lucruri superpractice gen crisis management, employer branding, strategie, corporate communication, influencers relations, facem simulări de criză exact ca în realitate. Te ajutăm cu adevărat să fii top pe standardele de astăzi în meseria ta. Și să o faci repede.

Un alt beneficiu va fi că vom avea acest serviciu tot anul, vom avea mereu cursuri, pentru că am lansat o divizie dedicată. Departamentele de comunicare își pot trimite oamenii la noi „în școlarizare” și îi dăm înapoi în 3 luni cu foarte mult know-how. Nu găsești multe locuri care îți pot oferi asta, simplu și practic, la costuri accesibile, pe toată perioada anului.

Există vreun examen pe care cei interesați trebuie să îl ia sau care sunt criteriile de selecție a candidaților?

Fiind prima grupă, a fost pe sistemul primul sosit, primul înscris. Avem și clienți și colegi înscriși, avem și două burse. Vrem să avem cât mai multe întâlniri live, fiindcă credem în schimbul de informații, mai mult decât într-un monolog pe zoom.

Veți avea mentori și din afara GMP?

Categoric. Vrem să devenim un punct de reper în educația din domeniul comunicării, vom colabora și cu alți oameni valoroși din piață, chiar și de la concurență, fiindcă nu cred că educația este un loc în care trebuie să fim exclusiviști. Cred că toți avem nevoie de o nouă generație și că trebuie să existe eforturi comune. Vrem să aducem și invitați din afară. Noi ca agenție avem un istoric în zona asta, am adus-o în România pe regina PR measurementului, Katie Paine, și am organizat un eveniment cu Dennis Wilcox, unul din cei mai cunoscuți profesori de PR din lume. Avem planuri mari, dar suntem abia la început. Le luăm pe rând.

Simțiți că în acest moment este o lipsă de pasiune a angajaților din industrie? Cum faceți voi să creșteți din nou acest entuziasm?

Suntem mai bine decât am fost în pandemie, dar mai este loc de creștere. Întoarcerea la birou ne-a ajutat să ne conectăm la colegi, clienți și să petrecem timp împreună. Cred că întâlnirile ajută mult, brainstormingurile ajută, munca în echipa la campaniile creative, prezentările live la clienți, poveștile din curte. Lucrăm într-un domeniu creativ, avem colegi simpatici, lucrăm pentru unele din cele mai țări branduri din lume, dintr-un sediu superb din centrul orașului, cu o grădină mare și o magnolie roz. Eu mă simt foarte norocoasă că am această șansă și în general reușesc să îi molipsesc și pe ceilalți cu entuziasmul meu. De curând, am convins o întreagă clasa a II-a că e cea mai tare meserie din lume când
mi-a făcut o vizită clasa băiatului meu.

Voi cum găsiți acest entuziasm după atâția ani de experiență?

Nu știu, pur și simplu este un foc care nu se stinge. În zilele mai grele, pâlpâie mai puțin, dar recuperează zilele următoare. Tatăl meu are aproape 80 de ani, conduce propria firma din domeniul construcțiilor și povestește cu la fel de multă pasiune despre meseria lui și acum. Probabil că se moștenește. 

Unde vedeți industria de comunicare din România în următorii 2-3 ani?

O industrie mereu în schimbare, în care vor apărea agențiile de nișă, specializate. Piața nu mai poate duce multe agenții generaliste, au apărut prea multe în ultimii ani și încep să se închidă, să se micșoreze. Este nevoie de specializări pe domenii, cum sunt în alte țări. Agenții specializate pe beauty, pe pharma, pe construcții. Ne propunem să pregătim oamenii de comunicare ai viitorului cu orice competențe vor avea nevoie la momentul respectiv.

Ce înseamnă pentru voi o campanie de comunicare de succes în 2024?

O campanie care a generat buzz fără efort, care a intrat în cultura urbană și a atins și obiectivele de business ale clientului.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 384 (16 iunie-16 iulie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: