Academia de cloud
Reading Time: 5 minuteDeși tânără, compania românească Avaelgo a acumulat o experiență de invidiat pe zona de cloud și tehnologii Microsoft. Mihai Tătăran, CEO al Avaelgo, spune că, în loc să aștepți să crească piața, trebuie să pui umărul la formarea și dezvoltarea ei.
Suntem deja în trimestrul IV, cum estimați că se încheie anul pentru Avaelgo?
2017 este de departe cel mai bun an din istoria companiei, din mai multe puncte de vedere. În primul rând, pentru că am reușit să ne redefinim strategia în jurul tehnologiilor de cloud, poziționându-ne ca un jucător important în această piață. De asemenea, cifra de afaceri crește simțitor, ajungând la 1,8 milioane euro, mai mare cu aproximativ 30% față de 2016. Tot ca parte a strategiei noastre, am reușit cooptarea în echipa noastră a unor oameni de business, vânzări și specialiști IT care sunt foarte cunoscuți în piață și care ne vor ajuta să concretizam și mai bine planurile de business pentru 2018 și 2019.
Cum reușește Avaelgo o creștere consecutivă a cifrei de afaceri în ultimii ani?
În primul rând, cred că a ajutat poziționarea în piață: e mult mai simplu să ajungi departe dacă știi încotro te îndrepți. Iar această poziționare s-a rafinat succesiv de la “o firmă care știe să dezvolte aplicații pe tehnologii Microsoft” la “o echipă de super specialiști, Microsoft MVP, care oferă și servicii de training altor companii din industrie”, mergând acum spre “partener de încredere al clientului nostru, care îl ajută să-și definească strategia IT în jurul cloud-ului și apoi să o implementeze”. În al doilea rând, evident este calitatea echipei. Fără specialiști, fără oameni cu atitudine corectă – și aici mă refer în primul rând la curiozitate și dorința de a progresa, respectiv la capacitatea de a învăța din propriile greșeli – degeaba ai o strategie. Iar în al treilea rând, contează faptul că ne-am definit o structură organizațională și un set de proceduri care ne permit să scalăm afacerea. Una e să lucrezi cu 5-10 oameni, cu totul altceva e să ai o echipă de 50 de oameni, și nu funcționează fără niște reguli simple dar clare și fără niște roluri bine definite.
Avaelgo este partener al Microsoft pe două linii de business: Gold Cloud Platform și Silver Application Development. Cum se traduce asta în businessul companiei?
De foarte multă vreme specializarea noastră tehnologică a fost în jurul platformelor Microsoft, aspect subliniat în special prin prezența în echipa noastră a unor superspecialiști recunoscuți la nivel mondial, anume patru persoane cu titlul de Microsoft Most Valuable Professionals. Acest lucru ne permite și să știm mult în avans față de restul pieței care este planul Microsoft în ceea ce privește tehnologiile lor principale. Recent, am accentuat această apropiere de Microsoft devenind Gold Cloud Platform, ceea ce înseamnă un nivel de business foarte consistent în jurul cloud-ului lor, Microsoft Azure, respectiv Silver Application Development și Silver Cloud Productivity, cel din urmă subliniind componența de business în jurul platformei Office 365, la fel, aspect strategic în Avaelgo. De asemenea, ca o încununare a muncii din ultimul an, ne onorează și premiul pe care l-am primit recent din partea Microsoft, “Best Partnership for Cloud Selling in FY 2017”, distincție care certifică faptul că facem bine ce facem.
Cum arată piața de cloud din România?
Noi lucrăm și pe piața occidentală în proiecte de cloud foarte ample, iar acolo lucrurile sunt mult mai avansate. În România a început să prindă, și discutăm despre cloud atât cu firme mici, cât și cu firme medii, mari sau foarte mari. E relativ simplu să muți în cloud un site de e-commerce sau infrastructura de comunicare a unei firme cu 15 angajați, dar cu totul altfel este când discuți cu o organizație care are mii de angajați, zeci de aplicații software, sute de mașini în infrastructură etc. Acolo este nevoie de o abordare strategică, cu un plan multianual bine definit, și aceasta este principala zonă în care Avaelgo se diferențiază. Suntem implicați în astfel de proiecte, suntem în discuții avansate cu companii mari, pentru simplul motiv că ei se uită de mult la cloud ca la o soluție de eficientizare a unor procese de business sau chiar a IT-ului în general, doar că nu au făcut neapărat pași serioși, inclusiv din cauza lipsei de know-how în piață. Este o piața emergentă, va fi foarte mult de lucru cu cloud-ul, mulți ani de acum înainte, și exact asta e strategia noastră.
Avem suficienți specialiști în domeniu?
În general, în România avem o lipsă de specialiști IT și cu atât mai mult va fi extrem de complicat pe o nișă specifică, așa cum e cloud-ul. Iar noi, în Avaelgo, vrem să avem o soluție și pentru asta: tocmai am lansat Azure Academy, care se dorește a fi o școală de specialiști cloud, atât pentru Avaelgo, cât și pentru alte companii. Fără o astfel de viziune și fără un proiect pe termen lung va fi imposibil să atragem businessul pe care îl putem vedea în piață. Nu vrem să fie doar un alt internship, în care cineva junior din Avaelgo se ocupă și de cursanți, ci vrem ca exact oamenii care au expunerea cea mai consistentă la proiectele cele mai complexe să vină să predea în academie.
Spuneați într-un interviu că Avaelgo este o companie încă adolescentă, dar și una dintre puținele extrem de specializate pe tehnologii Microsoft. Cum s-a realizat această maturizare?
Încă suntem adolescenți și sper să rămânem așa mult timp de acum înainte, dar în același timp suntem foarte specializați și oarecum maturi. Pe de o parte, latura adolescentină înseamnă să fim permanent curioși, permanent în mișcare la conferințe în afara țării, permanent încercând diversele noutăți tehnologice, permanent în fața valului și niciodată așezați în structuri și procese prea rigide. Pe de altă parte, fiindcă lucrăm cu companii foarte mari, este nevoie de o predictibilitate în livrarea serviciilor. Această maturizare a început acum patru ani odată cu structurarea departamentului de aplicații software, lucrând cu consultanți externi, apoi certificând câteva persoane din echipă, continuând acum în zona de cloud.
Sunteți și cofondator al ITCamp. Care a fost ideea de la care a pornit, în 2011, ITCamp, eveniment care adună sute de participanți și invitați de pe tot globul?
În 2009-2010 mă gândeam alături de cofondatorul Tudor Damian și alți prieteni că ar fi frumos să avem o superconferință în România. De acolo a pornit: nu o făcea nimeni și am hotărât să o facem noi. Țin minte cum prima ediție a avut puțin peste 200 de participanți, iar noi avuseserăm un sponsor care condiționase plata de prezența a minimum 150 de persoane, pentru că la acel moment în Cluj-Napoca nu exista o conferință atât de mare. Acum, câteva ediții mai târziu, am trecut de 600 de participanți, două zile de conferință, peste 40 de speakeri, foarte mulți extrem de bine cunoscuți la nivel mondial. Evenimentul continuă să aibă succes pentru că este o conferință organizată de specialiști pentru specialiști. Și eu, și Tudy, dar și alți prieteni de-ai noștri suntem speakeri la multe evenimente în Occident și de aceea ne e simplu să convingem alți speakeri de acolo să vină la ITCamp, toți venind gratuit pentru că le plac atmosfera, conferința și ce pot ei la rândul lor să învețe. Experiența din ITCamp ne ajută și în business. Tocmai am lansat Conferința de Cloud, pe subiecte legate de Cloud Microsoft, cu scopul de a arăta clienților potențiali că se poate aborda cloud-ul cu succes. Iar cu bătaie lungă ajutăm la educarea pieței, de care este încă atât de mare nevoie. Prima ediție a Conferinței de Cloud va avea loc în București, în data de 23 noiembrie.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz