ABSL: Învățarea, adaptarea și competențele digitale sunt esențiale pentru angajare în următorii 20 de ani
Reading Time: 4 minuteRevoluția digitală a schimbat piața muncii și se estimează că unul din doi angajați la nivel mondial va avea nevoie de o reconversie profesională.
Industria serviciilor pentru afaceri, care este o prezență importantă pe piața din România din 2007, este implicată în aceste trasformări, iar angajații din acest sector au șanse sporite să se adapteze și să se dezvolte pentru cerințele specifice pieței muncii din următorii 20 de ani, spun reprezentanții Asociației Business Service Leaders în România (ABSL).
Potrivit Forumului economic internațional, revoluția digitală din ultimii ani a făcut ca 5 milioane de joburi să dispară la nivel global și se estimează că în următoarea perioadă 85 de milioane de joburi o să fie transformate sau vor dispărea. Potrivit aceleiași organizații, 42% din orele de muncă vor fi efectuate cu ajutorul automatizării / digitalizării și unul din 2 angajați va avea nevoie de o reconversie profesională.
Viitor promițător pentru serviciile financiare, IT și HR
Serviciile financiare, IT și HR sunt cel mai frecvent oferite servicii de către companiile din industria serviciilor de afaceri, potrivit raportului ABSL de la finalul anului trecut, putând crea valoare adaugată și menține România într-o poziție competitivă în regiune.
Serviciile financiare vor avea un trend ascendent, iar acest lucru va determina o creștere a numărului de angajați din acest domeniu. În următorii ani, cererea pentru analiști financiari specializați în analiza datelor va lua amploare.
De asemenea, se așteaptă ca majoritatea pozițiilor din departamentele financiare să necesite cunoștinte solide despre tehnologia blockchain, care în prezent nu este aprofundată. Se estimează în continuare o creștere a cererii pentru specialiști în domenii precum inteligența artificială și securitatea cibernetică, implicit o dezvoltare continuă a competențelor specialiștilor din aceste domenii.
De asemenea, cei care doresc o carieră în HR, în industria serviciilor de afaceri, vor avea tot mai multă nevoie de competențe digitale sporite, o serie de procese precum ștatele de plată, managementul beneficiilor, evaluarea performanțelor angajaților sau chiar procesul de recrutare urmând să fie complet automatizate.
Conform Institutului Național de Statistică, nevoia de forță de muncă înalt calificată este foarte mare, astfel că între 2018-2030 va exista o creștere cu 60% a numărului de persoane calificate.
De altfel și raportul ABSL din 2023 precizează că cele mai importante criterii de profesionale de angajare in viitor vor fi cunoștințele tehnice, urmate de abilități digitale și cunoașterea limbilor străine.
„În ultimii ani se vorbește din ce in ce mai mult și de abilitățile soft. Până în 2030 peste 60% dintre necesitățile joburilor viitoare se vor concentra pe aceste competențe. Creativitatea, munca în echipă și acceptarea diversității vor conta enorm în următorii zece ani, la fel ca și empatia pentru cei din jur. De asemenea, potrivit experților, pentru a avea acces la un loc de muncă bine plătit candidatii vor trebui să aiba un plan de dezvoltare profesională bine conturat, pe care să se axeze și pe care să îl exprime, o bună cunoaștere a organizației și a culturii acesteia, dar și a industriei și nu în ultimul rând încrederea în sine.”
Cristian Cilibiu, reprezentant ABSL
Viitorul muncii, tot mai flexibil, pentru generația Z
Potrivit ABSL, în următorii 5-10 ani vom asista la un fenomen evident de flexibilizare a muncii. Trendul acesta se simte deja, conceptul de contingent workforce este tot mai actual și este adus de atât specialiștii cat si de generatia Z care apreciază flexibilitatea. Conform raportului ABSL 14% dintre angajații industriei au sub 25 de ani, iar 67% au intre 25-40 de ani.
„Vom vedea un număr din ce în ce mai mare de angajați și experți care nu mai sunt dispuși să se angajeze cu contracte pe termen lung. Oameni care, dupa o experiență lungă corporatistă, își doresc mai multă flexibilitate. Vor alege job-uri / proiecte de scurtă durată. Comportamente similare vedem și la generația tânără care dorește mai mult timp liber, se mută mai rapid de pe un job pe altul, se atașează mai puțin de un angajator pe lungă durată. Pentru angajatori acomodarea acestor nevoi nu este deloc ușoară pentru că înseamnă o schimbare majoră a modelului de lucru, a organizării muncii, a culturii organizaționale. Însă vine cu beneficiul accesului la aceasta masa de candidați de care angajatorii au mare nevoie.”
Cătălina Magui, Director HR, Societe Generale Global Solution Centre, companie membră ABSL
Specialiștii ABSL consideră că generația Z are nevoie de un proces mai bun pentru dobândirea unor abilități practice, aplicate și actualizate cerințelor din piața muncii, de adaptarea programelor școlare timpului pe care îl trăim, de mai mult accent pe experimentare versus teorie, lucru pe proiecte aplicate, facilitare autentică și consiliere în carieră, de la stagii mai timpurii.
„Creșterea profesioniștilor din această industrie și menținerea lor în România reprezintă garanția viitorului nostru. Îmbunătățirea unui sistem de învățământ necesită timp îndelungat, iar aceasta ar trebui să fie o prioritate pentru orice guvern. ABSL are două inițiative in acesta zona: consiliere în carieră pentru elevi de liceu și adaptarea curriculei universitare la nevoile mediului de business, proiect dedicat studenților si profesorilor. Însă inițiativele private nu pot suplini sau înlocui un proiect centralizat de adaptare a învățământului la cerințele actuale si viitoare din economie.”
Cătălin Iorgulescu, Vice Președinte ABSL
Peste 200.000 de angajați lucrează în prezent în industria serviciilor pentru afaceri din România și se estimează că numărul acestora va crește cu 10% până la finalul acestui an.
Asociația Business Service Leaders în România (ABSL) este cea mai importantă organizație care reprezintă sectorul de business services, adunând în componența sa peste 80 de companii care își desfășoară activitatea în domenii precum Shared Services Center (SSC), Business Process Outsourcing (BPO), Information Technology Outsourcing (ITO), Research and Development (R&D). Din ABSL România fac parte atât companii autohtone, cât și multinaționale de profil, lideri regionali și globali.
Foto 48738251 © Ratz Attila | Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz