7+1 sfaturi pentru o întâlnire de networking memorabilă
Reading Time: 4 minuteCând oamenii se gândesc la networking, în general, se imaginează în cadrul unei săli mari, încercând să dea ce au mai bun. Se gândesc la strângeri ferme de mâini și schimburi de cărți de vizită, în speranța că în viitorul apropiat o oportunitate de business se va ivi în calea lor. Ei bine, există greșeli pe care le poți face la o întâlnire de networking fără ca măcar să realizezi, dar pe care le poți evita.Text de Marius Lăzărescu
1.Fă-ți prieteni, nu aduna contacte
Să presupunem că ai nevoie de o intrare într-o companie mare și știi pe cineva de acolo. Dacă acea persoană nu e mai mult decât o carte de vizită pe care ai primit-o la un eveniment de networking, care sunt șansele ca ea să te ajute? Probabil foarte mici. Dar dacă acel contact e un prieten, un om cu care ai format o legătură în urma evenimentelor de networking, șansele cresc substanțial.
Ține minte: Prietenii fac afaceri cu alți prieteni!
2.Ascultă și pune întrebări
Tendința generală a oamenilor este de-a asculta pentru a vorbi, nu de-a asculta pentru a înțelege. Ascultă. Fii curios. Arată-te interesat. Șansele sunt ca interlocutorul să fie mult mai deschis în a împărtăși experiențe și informații cu tine în acest fel. În plus, le vei câștiga încrederea mai ușor!
Sfat util: networkerii buni au doi ochi, două urechi şi o gură şi le folosesc proporţional.
3.Fă-ți numele vizibil și memorabil
Câtă importanță ai dat până acum nametag-ului? Știai că un font mic are șanse mari să fie în același timp și ilizibil? Fii sigur că folosești un font destul de mare și de culoare închisă și ai grijă ca prenumele să fie scris primul și să încapă pe un singur rând. În plus, dacă îți plasezi nametag-ul în partea dreaptă, va fi mult mai vizibil. În timpul strângerii de mână, ochii urmăresc linia brațului, iar pentru că marea majoritate a lumii folosește mâna dreaptă în această situație, ochii vor cădea direct pe numele tău! În plus, fii atent la numele interlocutorului și folosește-l în timpul discuției de mai multe ori. Îi vei arăta că e important pentru tine.
Încearcă: Fă o mică rimă sau o asociere cu numele tău atunci când te prezinți – șansele de a fi reținut cresc substanţial!
4.Cărțile de vizită, cu moderație
Cea mai ușoară metodă de a face networking pare să fie distribuirea de cărți de vizită, însă ușor nu înseamnă neapărat și eficient. Nu este nimic greșit în a le împărți oamenilor pe care îi cunoști, dar nu face din asta singura interacțiune dintre tine și ei.
Mai mult, fii sigur că ai destule cărți de vizită la tine și că nu le uiți acasă. “Tocmai am rămas fără!” nu este cea mai plăcută replică. Te poți salva, totuși. Cere tu una de la interlocutorul tău și ai grijă să notezi informațiile pe care le-ai aflat despre el imediat după întâlnire. Te va ajuta în discuțiile următoare!
Sfat: Întreabă organizatorii câți participanți vor fi la întâlnire, pentru a te asigura că vei avea suficiente cărți de vizită.
5.Oferă, oferă, oferă, primește
Oferă de cel puțin de 3 ori mai mult decât te aștepți să primești. Fie că e vorba de referințe sau recomandări, fie că e vorba despre povestea ta sau sfaturi, oferă.
Spune-le oamenilor ceva despre tine, care să te fixeze în mintea lor. Nu fi doar un simplu cunoscut de la o întâlnire – fii un om cu o poveste! Și nu te gândi niciodată să oferi referințe direct proporțional cu numărul celor pe care le-ai primit, ci oferă cât de multe poți. Nu ai o recomandare? Atunci spune ce simți despre întâlnire. Nu ai nimic de pierdut prin a oferi, ci doar de câștigat!
6.Networking, nu socializing
Deși frecventând întâlnirile de networking ai șanse mari să formezi prietenii de lungă durată, ai grijă sa nu transformi networkingul în… socializing! Evită să cazi în extrema în care vorbești cu prietenii tăi la întâlniri despre chestiuni care nu țin de business. Acest lucru îți poate ocupa timp prețios, pe care nu îl poți investi în noi relații productive.
Sfat: Folosește sloganul “never eat alone” şi invită la prânz prietenii de la networking. Astfel vei avea timp să discuți în detaliu cu ei.
7.Nu există competitori, ci doar viitori parteneri
Chiar dacă ai fi tentat să nu formezi legături cu oamenii care activează în același domeniu ca al tău, află că greșești! Contactele din același domeniu se pot dezvolta în prietenii și mai apoi în parteneriate de succes.
Reține: Peste 50% din business-urile generate la networking sunt datorate recomandărilor venite de la persoane din domenii complementare sau aparent concurente cu al tău.
7+1. Stabilește-ți obiective pentru fiecare întâlnire
Exact ca în business, și pentru o întâlnire de networking e fi bine să îți setezi obiective. Poți lua în considerare, de exemplu: stabilirea a trei întâlniri 1×1, interacțiunea cu 10 persoane sau obținerea unei recomandări pentru un furnizor de care ai nevoie.
Nu uita: Un plan scris are de două ori mai multe șanse de-a fi îndeplinit decât unul nepus pe hârtie.
Marius Lăzărescu, General Manager al agenției Today’s, este un networker cu peste 9 ani experienţă de membru în cea mai mare organizaţie de networking B2B din lume. De-a lungul timpului, a participat la peste 400 de întâlniri de networking în România şi străinătate.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz