6 din 10 români sunt dispuși să achiziționeze un smartphone recondiționat
Reading Time: 3 minuteRecommerce, lider european în comerțul cu dispozitive high-tech second-hand și recondiționate, prezintă rezultatele celei de-a treia ediții a barometrului său anual „Piața Telefoniei Mobile Second-Hand”, realizat de KANTAR în peste 12 țări europene, inclusiv în România.
Într-un moment în care piața de recondiționare câștigă tot mai multă popularitate, cu peste 309 milioane de smartphone-uri recondiționate vândute la nivel mondial în 2023 conform IDC, Recommerce expune rezultatele pieței de second-hand și obiceiurile consumatorilor din România, precum și principalele tendințe care se preconizează în acest sector.
Românii se numără printre europenii cei mai dornici să cumpere un smartphone recondiționat — dorință determinată în principal de nevoia de a economisi eficient.
În 2023, 3% dintre români au achiziționat un dispozitiv recondiționat. Piața smartphone-urilor recondiționate este în creștere la nivel local, cu peste 60% dintre români exprimându-și interesul de a cumpăra un dispozitiv recondiționat.
Prețul este factorul determinant în decizia de a achiziționa un smartphone recondiționat pentru 70% dintre consumatorii români, cu 2% mai mulți față de anul 2022.
Această tendință se menține constantă în toată Europa, unde 67% dintre consumatori pun accent pe prețurile mai accesibile, mai ales din cauza inflației crescute. Preferința pentru modelele de vârf se observă la 40% dintre consumatori, înregistrând o creștere de 5%, și întrece semnificativ preocupările legate de impactul asupra mediului.
Într-o perioadă caracterizată de inflație, când cele mai noi modele pot ajunge să coste chiar și 1.000€, telefoanele recondiționate devin o alternativă avantajoasă pentru buget, având prețuri în medie cu până la 50% mai reduse față de cele noi.
Peste 30% dintre consumatorii din România (+3%) își propun să aibă un impact pozitiv asupra mediului atunci când achiziționează un produs.
Platformele online sunt preferate de peste 80% dintre consumatori pentru achiziționarea smartphone-urilor recondiționate, marcând cel mai înalt procent observat printre țările europene. 44% dintre consumatori (+5%) preferă să cumpere direct de la operatorii de telecomunicații.
Majoritatea românilor preferă să revândă smartphone-ul folosit în loc să-l păstreze.
În contextul discuțiilor continue despre inflație și puterea de cumpărare scăzută, românii arată o conștientizare crescută a opțiunilor lor pentru revânzarea smartphone-urilor. O proporție de 35% dintre respondenți își declară intenția de a-și revinde telefonul mobil actual, cu 8% mai mult față de anul 2022.
Proporția consumatorilor români care plănuiesc să-și păstreze telefonul vechi pentru eventuale nevoi viitoare a scăzut cu 3 puncte, la 28%. Această schimbare indică o tendință unică printre români, reflectând un comportament observat în piețele mai mature, precum Franța, unde propensiunea de a revinde smartphone-urile depășește tendința de a le păstra pentru nevoi potențiale — un contrast față de sentimentul predominant în alte țări evaluate, unde, în medie, 39% dintre consumatori preferă să-și păstreze smartphone-urile vechi.
De altfel, 33% dintre români au hotărât să-și doneze telefoanele vechi, în timp ce 7% au ales să le recicleze.
„Există o tendință notabilă către un comportament de cumpărare îndreptat spre ecologie în România. Mai mult ca oricând, compania noastră este angajată să sprijine această tranziție către o piață a smartphone-urilor sustenabilă, oferind în același timp o opțiune accesibilă din punct de vedere financiar consumatorilor,” a declarat Hector Destailleur, General Manager al Recommerce Group pentru Europa de Est.
„Smartphone-urile noastre recondiționate devin o opțiune din ce în ce mai atractivă pentru cumpărătorii inteligenți. Numai în 2023, am vândut peste 30.000 de smartphone-uri recondiționate în regiune. Din România, ne-am extins în Bulgaria, Croația, Grecia, Ungaria, Moldova, Slovacia și Slovenia, și mai multe alte țări urmează să fie incluse în curând. Ne propunem o creștere de cel puțin 30% în 2024,” a menționat Grégoire Vigroux, Co-Fondator & Consilier Senior, Recommerce Europa de Est.
Metodologia KANTAR:
Sondaj online realizat între 11 și 15 ianuarie 2024, 7.750 de persoane din 12 țări: Franța, Belgia, Germania, Olanda, România, Elveția, Polonia, Italia, Spania, Ungaria, Portugalia și Irlanda, cu vârste între 16 și 65 de ani și reprezentativi pentru persoanele care trăiesc în fiecare țară.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz