5 tendințe pentru viitorul mersului la serviciu
Reading Time: 3 minuteNaveta până la serviciu nu va fi pentru mulți pe lista lucrurilor de care le este dor după ce pandemia a obligat milioane de oameni să lucreze de acasă.
Dar, așa cum 2020 ne-a făcut să regândim organizarea muncii și rolul biroului tradițional, există premise că și naveta până la job se va schimba în bine. Regus a analizat cinci tendințe în domeniu pentru 2021.
1. Călătorii conectate și contactless
Conectivitatea tot mai bună va facilita călătoriile optimizate, rapide și mai puțin stresante. Există deja soluții de rezervare a locurilor din mijloacele de transport public.
De exemplu, aplicația Whim, deja folosită în Helsinki, monitorizează călătoriile utilizatorilor și oferă date furnizorilor de transport despre cum aceștia folosesc totul, de la închirieri de biciclete la bilete de tren și autobuz. Iar utilizatorii pot rezerva bilete pentru toate modalitățile de transport disponibile într-o singură aplicație.
Waze este deja preferata multora pentru cazul în care se deplasează cu mașina pentru a-și planifica mai bine traseul și a evita aglomerația.
Inteligența artificială va juca un rol în prevenirea viitoarelor epidemii. Deja în Beijing se folosesc senzori care măsoară temperatura corpului și nu permit celor cu febră să urce în mijloacele de transport în comun.
Tot pentru reducerea riscului de infecție, sistemele de transport din toată lumea vor adopta pe scară largă soluții contactless pentru plata călătoriilor – aplicații pe smartphone, bluetooth, carduri de credit etc.
2. Navete pe distanțe mai scurte
Multe companii au reevaluat, în noul context, rolul birourilor scumpe din centrul marilor orașe. Corporațiile aleg de obicei să-și mențină sediile centrale, operând însă în paralel mai multe birouri sau spații de coworking regionale (așa-numitul model „roată cu spițe”), astfel încât angajații să poată găsi un echilibru între lucrul de acasă și cel de la birou.
Circa 37% dintre liderii de business participanți la un recent sondaj al companiei de recrutare Robert Walters spun că analizează reducerea spațiilor de birouri centrale și deschiderea unor „sateliți” mai mici și mai apropiați de zonele unde locuiesc angajații.
Un studiu RightMove arată că 85% dintre angajați se așteaptă să poată în continuare să lucreze de acasă (complet sau parțial) și după pandemie. În paralel, tot mai mulți oameni caută case la țară, în acest nou context flexibil.
Google a anunțat că va crea hub-uri mai mici în locul unor birouri centrale, pentru a oferi angajaților flexibilitate mai mare.
3. Săptămâna de lucru mai scurtă
Dinainte de pandemie scăzuse numărul călătoriilor făcute de navetiști la orele de vârf, ca urmare a faptului că tot mai multe companii ofereau angajaților posibilitatea de a alege un program flexibil de lucru.
Un studiul realizat anul trecut în SUA arăta că 55% dintre americani vor o combinație între munca acasă și cea de la birou. În Marea Britanie, proporția celor care lucrează de acasă se va dubla de la 18% la 37%, în timp ce 74% dintre companii vor apela tot mai mult la munca de acasă.
Tot mai multe corporații se gândesc să treacă la săptămâna de lucru de patru zile pe săptămână. În Noua Zeelandă, Unilever a trecut deja la acest program nou, fără a diminua salariile.
4. Mai puține mașini pe șosele
Transportul în comun a fost evitat în timpul pandemiei de tot mai mulți oameni. Dar, în loc să meargă cu mașina, mulți au preferat bicicletele. Un studiu Deloitte estima dinainte de pandemie că numărul celor care vor face naveta la serviciu cu bicicleta se va dubla la nivel global până în 2022.
În 2020, însă, pe lângă creșterea vânzărilor de biciclete, a explodat numărul de biciclete electrice, acestea oferind o alternativă practică pentru cei care nu vor să transpire prea mult când merg la job.
Prin urmare, drumurile vor fi mai puțin aglomerate, ceea ce va duce și la reducerea emisiilor de gaze de seră și la scăderea poluării.
5. Opțiuni mai flexibile de a face naveta
Costurile implicate de naveta la serviciu vor scădea masiv ca urmare a noului model flexibil de lucru. Deja, în Marea Britanie, o companie de transport feroviar a introdus pentru navetiștii care vin la Londra abonamente flexibile pentru trei zile pe săptămână, în condițiile în care tot mai multe companii vor permite măcar două zile de lucru de acasă din cele cinci ale săptămânii de muncă.
Va dispărea, foarte probabil, și înghesuiala din trenurile sau autobuzele de navetiști. În multe țări, autoritățile folosesc noi tehnologii pentru a evita aglomerarea transportului în comun.
Contoare automate de pasageri și senzori de greutate oferă navetiștilor informații în timp real despre gradul de aglomerare al mijloacelor de transport prin intermediul unor aplicații mobile sau pe ecrane digitale aflate în stații, ceea ce le permite călătorilor să știe când va sosi un mijloc de transport mai puțin aglomerat.
Aplicațiile mobile pot oferi astfel de informații utilizatorilor înainte ca aceștia să pornească la drum, oferindu-le rute alternative mai puțin aglomerate.
Google Maps oferă deja în peste 200 de orașe din lume, inclusiv în România, informații în timp real despre gradul de ocupare al mijloacelor de transport în comun.
Foto: 138485572 © Pojoslaw – Dreamstime.com
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz