Tehnologie diesel cu emisii reduse
Reading Time: 6 minuteNoile dezvoltări Bosch ar putea permite producătorilor de autovehicule să reducă emisiile de oxizi de azot (NOx) atât de drastic încât să respecte deja viitoarele limitări. Chiar și la testarea RDE (emisii în condiții reale de conducere), emisiile generate de autovehiculele echipate cu noua tehnologie diesel Bosch nu sunt doar semnificativ mai mici decât limitele actuale, ci și decât cele care vor intra în vigoare din 2020.
„Există viitor pentru motoarele diesel. Astăzi vrem să punem punct, odată pentru totdeauna, dezbaterii privind declinul tehnologiei diesel”, a declarat CEO-ul Bosch, Volkmar Denner, în cadrul conferinței de presă anuale a companiei.
Inginerii Bosch au obținut aceste rezultate prin perfecționarea tehnologiilor existente. Componentele suplimentare, care ar putea majora costurile, nu sunt necesare. „Bosch forțează limitele din punct de vedere tehnic”, a spus Denner. „Echipate cu cea mai recentă tehnologie Bosch, autovehiculele diesel vor fi clasificate drept autovehicule cu nivel redus de emisii și vor rămâne accesibile din punct de vedere financiar.” CEO-ul Bosch a cerut, de asemenea, mai multă transparență în ce privește emisiile CO2 cauzate de traficul rutier și a cerut ca măsurarea consumului de carburant și, implicit, a emisiilor CO2 să fie efectuată în viitor în condiții reale de drum.
Valori record în condiții reale de conducere: 13 mg NOx pe kilometru Din 2017, legislația europeană a cerut ca noile modele de autovehicule pentru pasageri, testate în conformitate cu RDE pe un traseu cu drumuri urbane, extraurbane și autostrăzi, să emită cel mult 168 miligrame de NOx pe kilometru. Din 2020, această limită va fi redusă la 120 miligrame. Dar, chiar și astăzi, autovehiculele echipate cu tehnologia diesel Bosch pot atinge 13 miligrame de NOx în cadrul ciclului de testare RDE. Aceasta înseamnă aproximativ o zecime din limita care se va aplica începând cu 2020. Și chiar în cazul deplasării în condiții urbane deosebit de dificile, când parametrii testării depășesc cerințele legale, emisiile medii ale autovehiculelor de test Bosch sunt de 40 de miligrame pe kilometru. Inginerii Bosch au ajuns la acest progres decisiv în ultimele luni.
O combinație de tehnologie avansată pentru injecția de carburant, un sistem nou dezvoltat pentru administrarea aerului și un sistem inteligent pentru administrarea temperaturii au făcut posibilă obținerea acestor valori atât de scăzute. Emisiile NOx pot rămâne acum sub nivelul admis în orice condiții de trafic, indiferent dacă autovehiculul este condus cu viteză sau încet, în condiții de îngheț sau la temperaturi de vară, pe autostradă sau în trafic urban aglomerat. „Motorul diesel va rămâne o opțiune pentru traficul urban, indiferent dacă șoferii sunt comercianți sau navetiști,” a spus Denner.
Bosch făcut dovada acestui avans inovator în cadrul unui eveniment major de presă la Stuttgart. Zeci de jurnaliști, atât din Germania, cât și din străinătate, au avut oportunitatea de a conduce autovehiculele de test prevăzute cu echipamente mobile de măsurare în traficul aglomerat al orașului, în condiții deosebit de dificile. Rezultatele înregistrate de jurnaliști, împreună cu traseul deplasării, pot fi consultate aici. Întrucât măsurile de reducere a emisiilor NOx nu au un impact semnificativ asupra consumului, motorul diesel își menține avantajul economiei de carburant, al emisiilor CO2, protejând prin urmare climatul.
Inteligența artificială poate îmbunătăți performanța motoarelor cu ardere internă
Chiar și cu acest avantaj tehnologic, motoarele diesel nu au atins încă potențialul complet de dezvoltare. Bosch își propune acum să utilizeze inteligența artificială pentru a dezvolta aceste descoperiri tehnologice de ultimă oră. Acest lucru va marca un alt pas spre un punct major de referință: dezvoltarea unui motor cu ardere care, cu excepția CO2, nu are aproape niciun impact asupra aerului ambiant. „Credem cu tărie că motoarele diesel vor continua să joace un rol important în ce privește mobilitatea viitoare. Până când mobilitatea electrică își va face loc pe piață, vom continua să avem nevoie de aceste motoare cu ardere extrem de eficiente,” a spus Denner. Obiectivul său ambițios pentru inginerii Bosch este dezvoltarea unei noi generații de motoare diesel și cu benzină fără emisii semnificative de particule sau NOx. Chiar și Neckartor din Stuttgart, un punct negru notoriu pentru poluare, dorește ca viitoarele motoare cu combustie internă să fie responsabile pentru nu mai mult de un microgram de NOx pe metru cub de aer ambiant – echivalentul unei patruzecimi, sau 2,5 la sută din limita actuală de 40 de micrograme pe metru cub.
Bosch vrea să meargă mai departe: transparență și testarea realistă a consumului și emisiilor CO2
Denner a făcut apel la reconsiderarea problemei reprezentate de emisiile CO2 care sunt direct legate de consumul de carburant. Acesta a spus că testele de consum nu trebuie să mai fie efectuate în laborator, ci în condiții reale de conducere. Acest lucru ar crea un sistem comparabil cu cel utilizat pentru măsurarea emisiilor. „Aceasta înseamnă mai multă transparență pentru consumator și acțiuni mai concentrate asupra climatului,” a declarat Denner. Mai mult, orice evaluare a emisiilor CO2 ar trebui să se extindă semnificativ dincolo de rezervor sau baterie: „Avem nevoie de o evaluare transparentă a nivelului total de emisii CO2 produse de traficul rutier, care să includă nu doar emisiile directe ale autovehiculelor, dar și emisiile cauzate de producerea carburantului sau a electricității necesare alimentării acestora,” a spus Denner. Acesta a adăugat că o amprentă mai cuprinzătoare a CO2 ar putea furniza șoferilor de autovehicule electrice o imagine mai realistă a impactului pe care această modalitate de mobilitate îl are asupra climatului. În același timp, utilizarea carburanților nefosili ar putea îmbunătăți amprenta de CO2 a motoarelor cu combustie internă.Codul dezvoltării produselor: proiectarea unei tehnologii etice
Denner, care are, de asemenea, o responsabilitate corporativă pentru cercetare și inginerie avansată, a prezentat publicului codul dezvoltării produsului Bosch. Acesta stabilește principiile companiei pentru dezvoltarea produselor Bosch. În primul rând, integrarea funcțiilor care detectează automat ciclurile de testare este strict interzisă. În al doilea rând, produsele Bosch nu trebuie să fie optimizate pentru testări.
În al treilea rând, bineînțeles, utilizarea zilnică a produselor Bosch trebuie să apere viața oamenilor, să conserve resursele și să protejeze mediul în cea mai mare măsură posibil. „În plus, principiul legalității și filosofia noastră «Tehnică pentru o viață» ne ghidează acțiunile. În cazul în care există dubii, valorile Bosch au prioritate asupra dorințelor clienților,” a spus Denner. De la mijlocul anului 2017, de exemplu, Bosch nu s-a mai implicat în proiectele clienților din Europa pentru motoare cu benzină care nu utilizează un filtru de particule. Un total de 70.000 de angajați, în special din cercetare și dezvoltare, vor beneficia de instruire privind noile principii până la finalul anului 2018, în cadrul celui mai amplu program de instruire din istoria de 130 de ani a companiei.
Prin ce se distinge noua tehnologie diesel?
Până acum, doi factori au împiedicat reducerea emisiilor NOx în cazul autovehiculelor diesel. Primul dintre acestea este stilul de conducere. Soluția tehnologică dezvoltată de Bosch este un sistem de administrare a debitului de aer cu răspuns foarte rapid pentru motor. Un stil de conducere dinamic cere o recirculare la fel de dinamică a gazelor de eșapament. Acest lucru poate fi obținut prin utilizarea unui turbocompresor optimizat RDE, care reacționează mai rapid decât turbocompresoarele convenționale. Datorită recirculării gazelor de eșapament de înaltă și joasă presiune, sistemul de administrare a debitului de aer devine chiar mai flexibil. Acest lucru înseamnă că șoferii pot conduce cu viteză fără o creștere a emisiilor. La fel de importantă este influența temperaturii. Pentru a asigura conversia optimă de NOx, temperatura gazelor de eșapament trebuie să fie de peste 200 de grade Celsius. În traficul urban, autovehiculele ating rar această temperatură. De aceea, Bosch a optat pentru utilizarea unui sistem sofisticat de administrare termică pentru motorul diesel. Acesta reglează în mod activ temperatura gazelor de eșapament, asigurând astfel faptul că sistemul de evacuare rămâne suficient de cald pentru a funcționa într-un interval de temperatură stabil și că emisiile rămân la un nivel scăzut.
Când va fi gata de producție tehnologia?
Noul sistem diesel Bosch se bazează pe componente care sunt deja disponibile pe piață. Este disponibil pentru clienți imediat și poate fi integrat în proiectele de producție.
De ce este traficul urban mai solicitant decât cel extraurban sau autostrada?
Pentru a asigura conversia optimă de NOx, temperatura gazelor de eșapament trebuie să depășească 200 de grade Celsius. Această temperatură este rareori atinsă în traficul urban, unde mașinile sunt blocate în ambuteiaje sau trafic lent. Prin urmare, sistemul de evacuare se răcește. Noul sistem de administrare termică Bosch remediază această problemă prin reglarea activă a temperaturii gazelor de eșapament.
Reglarea temperaturii necesită montarea unui dispozitiv de încălzire auxiliar de 48 volți în sistemul de evacuare a gazelor sau alte componente similare?
Noul sistem diesel Bosch se bazează pe componente deja disponibile pe piață și nu necesită niciun sistem electric suplimentar de 48 de volți la bord.
Va face noua tehnologie Bosch ca motorul diesel să fie mult mai scump?
Tehnologia diesel Bosch se bazează pe componente deja utilizate în cazul autovehiculelor aflate în producție. Avansul decisiv provine dintr-o nouă combinație de tehnologii existente. Nu necesită piese suplimentare. Așadar, reducerea emisiilor nu va face ca autovehiculele diesel să aibă un preț mai puțin accesibil.
Își va pierde motorul diesel avantajul economiei de carburant și protejării climatului care urmare a noii tehnologii?
Nu. Obiectivul inginerilor noștri a fost clar: reducerea emisiilor NOx și păstrarea avantajului diesel din punct de vedere al emisiilor CO2. Motorul diesel va continua să fie o opțiune prietenoasă pentru climat.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz