Sportul corporatiștilor, squash-ul, câștigă tot mai multă popularitate în rândul românilor, iar antreprenorii în domeniu se pregătesc de un nou val de investiții.
Eduard Tecșan a descoperit pasiunea pentru squash în urmă cu patru ani. Avea 43 de ani și un stil de viață sedentar. A primit un cupon cadou pentru o partidă de squash și nu regretă nicio secundă că l-a folosit. A intrat pe teren și, pe măsură ce lovea mingea, a realizat că squash-ul este un sport extrem de solicitant, care activează toate grupele de mușchi. A fost dragoste la prima vedere. Totodată, a fost și momentul în care Edi a redescoperit frumusețea și beneficiile sportului, pe care nu îl mai practicase de foarte mult timp. “Eu am descoperit sportul târziu, până atunci îmi place să spun că am fost sedentar de abecedar, la școală ce mai făceam sport”, spune zâmbind Eduard Tecșan, fondatorul Pro Strategy Group, un grup de companii din care fac parte și platformele SquashMania.ro și SPORTescu.ro.
De atunci practică sportul preferat de două ori pe săptămână în timpul verii, când sunt concediile, iar în restul anului turează puternic “motoarele” și intră pe teren de trei-patru ori pe săptămână. Nu s-a mulțumit doar să joace, ci a decis să se și implice activ în promovarea squash-ului. La numai câteva luni de când a intrat prima oară pe terenul cu perete de sticlă, Edi a lansat SquashMania.ro, un canal de promovare a squash‑ului și a jucătorilor de squash, care încet-încet s-a transformat într‑o adevărată comunitate a iubitorilor acestui sport. Pe lângă informații despre competițiile oficiale, cele mai noi locuri unde se poate juca squash și interviuri cu jucători de top, pasionații de squash mai pot citi tutoriale despre cum își pot îmbunătăți jocul.
În următoarea perioadă, Edi Tecșan plănuiește să pună bazele unui campionat național de squash al companiilor, inițiativă la care a mai lucrat în urmă cu doi ani, împreună cu Federația Română de Sport Corporatist, însă atunci proiectul nu s-a materializat, squash-ul nefiind un sport tocmai popular. De data aceasta însă, antreprenorul este încrezător în noile șanse. “Românii încep să simtă sportul, să realizeze necesitatea practicării unui sport, fiind interesați de sporturi cât mai noi. Federația de Sport Corporatist organizează competiții la cerere și majoritatea solicitărilor sunt pentru sporturi cât mai noi, cât mai altfel. Expansiunea squash-ului este firească, este cumva normal să se întâmple. Am văzut în România și jucători de peste 60 de ani”, adaugă Edi Tecșan.
Considerat și “sportul corporatiștilor”, pentru că este practicat în linii mari de angajații companiilor multinaționale, squash-ul a fost desemnat cel mai sănătos sport și este responsabil pentru arderea unui număr mai mare de calorii decât orice antrenament obișnuit la sala de fitness.
În plus, este un sport care poate fi practicat pe toată durata anului, ajută la eliminarea stresului prin lovirea repetată a mingii și încurajează socializarea. Contrar așteptărilor, squash-ul nu este un sport scump, pentru închirierea unui teren timp de o oră practicanții plătind între 45 și 65 de lei, iar rachetele și mingile sunt puse la dispoziție gratuit de marea majoritate a cluburilor.
Dacă adunăm toate aceste beneficii putem înțelege și creșterea rapidă de care s-a bucurat squash-ul în ultima perioadă în România. Ca să vă faceți o idee despre creșterea spectaculoasă a “sportului corporatiștilor”, e suficient să vă spunem că, deși a ajuns pentru prima oară în țară prin anul 2003, squash-ul a început să prindă elan abia în 2012, când erau în jur de 150 de jucători. Adevărata explozie a venit trei ani mai târziu însă, odată cu înființarea Federației Române de Squash. Prin comparație, astăzi sunt mai bine de 3.000 de jucători în toată țara și 55 de terenuri de squash construite în marile orașe, 22 dintre acestea fiind amplasate în București.
“Cu siguranță a crescut interesul românilor pentru squash”, spune Bogdan Costaș, fondatorul AeroSquash, un club de profil amplasat în zona de nord a capitalei. “Dacă în 2011 existau doar patru cluburi, două în București, unul în Covasna și unul în Brașov, în momentul de față există aproximativ 20 de cluburi în țară. An de an crește constant cu aproximativ 20% numărul practicanților de squash”, adaugă fondatorul AeroSquash, club care a luat naștere în urmă cu patru ani, datorită pasiunii pentru squash a lui Bogdan, fiindcă acesta reușea cu greu să găsească disponibil un teren în orele de vârf.
Tot pasiunea acestuia pentru squash și dorința antreprenorului de a îmbina utilul cu plăcutul au dat naștere unor programe inovatoare precum Social Squash, prin care pasionații pot beneficia de sfaturile celor mai buni jucători și antrenori, sau Squash Lunch, un program prin care jucătorii comandă masa de prânz înainte să intre pe teren, iar la terminarea jocului pot servi preparatele aduse la club de furnizori. Un alt program care se bucură de foarte multă popularitate în rândul membrilor clubului este Kids Academy, care a fost gândit de Bogdan ca să îmbine pasiunea pentru squash cu responsabilitățile de părinte. Ca tată a doi băieți năzdrăvani, care abia așteaptă să îl prindă la joacă, antreprenorul i-a luat pe cei mici la squash, unde le-a pus la dispoziție un teren separat cu antrenor. Văzând că cei mici fac mișcare și sunt cuminți, tot mai mulți membri ai clubului au dorit să intre în program, să îi inițieze pe cei mici în tainele squash-ului cu un antrenor personal, în timp ce ei, pe un alt teren, practică sportul preferat. Și planurile antreprenorului nu se opresc aici.
Antreprenoriatul la serviciu
Din toamna acestui an, AeroSquash va demara o serie de activități în comun cu Decathlon, pentru promovarea squash-ului în rândul tinerilor. Tot pentru inițierea generațiilor viitoare în sportul cu cel mai mare consum caloric, fondatorul AeroSquash a solicitat inspectoratelor școlare și unităților de învățământ din vecinătate să aducă elevii la club, unde le sunt puse la dispoziție, gratuit, terenuri și antrenori. Pe agenda lui Bogdan Costaș se află și achiziția iSquash, un soft de aproape 35.000 de euro, care îmbină tehnologia cu sportul și transformă racheta în armă, mingea în muniție și peretele în poligon de trageri, astfel încât cei mici se pot juca în timp ce fac mișcare.
La AeroSquash, practicanții sportului corporatist mai au la dispoziție saună, unde se pot relaxa după un joc solicitant. Pasionații de squash pot veni la club împreună cu soțiile, chiar dacă acestea nu sunt interesate să lovească mingea cu racheta, ci se pot duce la X-Body sau la masaj, ori, dacă nu le face cu ochiul nici relaxarea, pot opta pentru un tur al orașului cu elicopterul, pilotat chiar de Bogdan, care decolează din poarta clubului, acesta fiind construit chiar într-un fost hangar de elicoptere. “Vom încerca, pe lângă squash, să dezvoltăm și alte sporturi complementare sau nu, de tipul sală de fitness, clase de zumba, Pilates, TRX, bodypump și badminton”, spune Bogdan Costaș despre planurile pe care le are cu AeroSquash. Acesta și-a propus ca, pe termen mediu și lung, să mai adauge trei terenuri celor cinci deja existente, motiv pentru care caută o nouă locație în București.
Cei care cochetează cu ideea antreprenoriatului în acest domeniu este bine să știe că marea problemă la un astfel de business este spațiul, acesta fiind extrem de dificil de găsit, în condițiile în care este nevoie de o înălțime de cel puțin șase metri pentru construcția terenului. La o astfel de înălțime, investitorii preferă de cele mai multe ori să construiască două etaje.
După identificarea spațiului, care nu trebuie să aibă mai puțin de 600 mp, pentru a încăpea cel puțin trei terenuri ca să fie un business profitabil, urmează un alt pas important: achiziția terenului de joc. Deși există cluburi care au ales să își construiască propriile terenuri cu o investiție de aproape 5.000 de euro/teren, acestea nu au tocmai calitatea și siguranța căutate de sportivi. Investiția într-un teren de calitate, omologat de Federația Română de Squash pornește de la 20.000 de euro, la care se adaugă și investițiile în vestiare, băi sau instalații de încălzire și răcire, de exemplu.
“Sunt foarte mulți oameni interesați, am foarte multe telefoane săptămânal, dar prețul este mare. Cum sportul nu este foarte popular, e un sport care nu are o deschidere așa de mare, cum este în fotbal sau în tenis, unde se învârt mulți bani, investiția este destul de mare”, spune Daniel Grigorescu, fondatorul Squash4All, un club de squash și totodată reprezentanța din România a Saxon Sports Systems, important producător de terenuri de squash din Olanda. Acesta spune că trebuie pornit cu un minim de trei terenuri și, luând în considerare și amenajarea clădirii cu dependințe, se ajunge la o investiție de 100.000 de euro. “Pentru puterea noastră de investiții cred că este destul de greu. Foarte multă lume mă întreabă: Dar ceva pe la 10.000 – 12.000 de euro nu aveți?”, adaugă zâmbind Grigorescu.
Ca director general al lanțului polonez de restaurante Gusto Dominium din România, Daniel Grigorescu a călătorit mult în Polonia, prilej cu care, în urmă cu mai bine de șase ani, a jucat pentru prima oară squash. În tot acest timp, squash-ul a rămas o pasiune, care a dus în scurt timp la dezvoltarea unui business: primul club de squash din București, care în toamna acestui an va împlini cinci ani de la lansare. Squash4All înseamnă astăzi patru terenuri profesionale, antrenori cu experiență și este, totodată,
organizatorul Cupei Squash4All și a campionatului omonim, care deține cinci ligi a câte opt jucători și o ligă destinată fetelor.
Pe lângă terenuri, antreprenorul a investit și într-un club pentru copii, unde cei mici au la dispoziție un spațiu de 200 de metri pătrați prevăzut cu saltele și trambuline pe care pot să își consume energia în timp ce părinții sunt la squash. An de an, de Crăciun și de Paște, Squash4All a pus gratuit la dispoziția unor copii de la un orfelinat din apropiere întreg spațiul de joacă și chiar au organizat împreună cu o parte dintre colaboratori acțiuni de caritate pentru cei mici. Acum, antreprenorul plănuiește să repete acțiunea și cu copii mai măricei, pe care să îi aducă la club, unde să învețe gratuit de la un antrenor să joace squash.
Daniel Grigorescu și George Teodorescu, cei doi antreprenori din spatele Squash4All, mai au pe agendă deschiderea unui nou club de squash, fiind momentan în procesul de căutare a unui spațiu adecvat într-o zonă bună a orașului. Pe lângă terenuri, antreprenorii își doresc să își întâmpine clienții și cu o sală de forță, unde aceștia să își poată face încălzirea înainte de jocul propriu-zis. “În zona Timpuri Noi s-a făcut o clădire de birouri, acolo vor fi corporatiști și vrem să ne adresăm lor din această toamnă, cu oferte, cu care să încercăm să îi aducem la noi”, spune Daniel Grigorescu. “Încercăm să promovăm foarte mult orele de dimineața, până în ora 10:00, care în Polonia sunt fully booked indiferent de numărul de terenuri pe care le are compania. Oamenii obișnuiesc să se ducă dimineața să joace squash, să facă un duș și să se ducă la serviciu”, adaugă fondatorul Squash4All.
Jocurile corporației
Creșterea popularității sportului în rândul angajaților companiilor din România este tot mai vizibilă. Nu trebuie decât să vă uitați pe cele mai populare rețele de socializare în ziua unui maraton de exemplu și veți observa cât de îndrăgite sunt aceste competiții în rândul corporatiștilor. Pentru a promova o viață activă și sănătoasă în rândul angajaților, a luat naștere în urmă cu patru ani Federația Română de Sport Corporatist, cu misiunea de a promova sportul amator și spiritul de echipă în mediul de business. Dacă la început organiza doar un campionat de fotbal între companii, astăzi federația înseamnă mai bine de 290 de companii participante la competiții ce variază de la fotbal, baschet sau șah la tenis de masă și pescuit.
Pe lângă acestea, în funcție de interesele și vârsta medie a angajaților și desigur de buget, federația poate elabora o serie de competiții interne personalizate pentru companii.
“Avem destul de multe companii în cadrul cărora organizăm diverse evenimente cu bugete de la 3.000 la 100.000 de euro, în funcție de cât de mare își doresc să fie evenimentul respectiv”, spune Ovidiu Bătineanu, președintele Federației Române de Sport Corporatist. “Avem companii în care facem toate sporturile, de la ridicarea greutăților, la skandenberg, badminton, baschet, volei, fotbal, tenis, șah, tenis de masă. Alte companii merg doar pe sporturile clasice. Sunt foarte diferite”, spune Bătineanu.
Topul sporturilor practicate de corporatiști este diferit de cel al sporturilor profesioniste. Pe podium este fotbalul, iar medaliile de argint și de bronz sunt deținute de alergări și ciclism. Motiv pentru care pe agenda președintelui Federației de Sport Corporatist se află, pe termen scurt, dezvoltarea unor competiții de ciclism, de alergări, dar și de squash, înot și tenis de câmp. Mai mult, președintele Federației Române de Sport Corporatist vizează extinderea acoperirii în marile orașe din țară, dar și dezvoltarea propriei baze sportive, unde să se practice toate cât mai multe sporturi.
Foto: Dreamstime
Au lansat pe piață proiecte inovatoare precum Yarooms, ialoc sau jobful, pentru care au obținut finanțări de peste 4,5 milioane…
În premieră pentru România, Code for Romania inaugurează un spațiu fizic dedicat monitorizării și înțelegerii alegerilor prezidențiale și parlamentare. „Elections…
Lockheed Martin și compania românească Sinteza S.A. au semnat astăzi o scrisoare de intenție pentru licențierea producției de electrolit negativ…
Grupul DIGI a demarat campania „Fiecare copac, o schimbare”, primul proiect de împădurire al companiei, derulat în colaborare cu Asociația…
Jason Silva este speaker, futurist, storyteller și realizator de film, dar cel mai cunoscut este pentru rolul de prezentator al…
Mai mult de un sfert (27,51%) dintre respondenții unui sondaj realizat la solicitarea Ariston România plănuiesc să achiziționeze o pompă…