CSR Interviuri

2030 Builders: Cine sunt clăditorii anului 2030  

3 iun. 2022 4 min

2030 Builders: Cine sunt clăditorii anului 2030  

Reading Time: 4 minute

Din viziunea de a construi o lume mai sustenabilă, unde fiecare angajat și companie devin parte activă în crearea impactului pozitiv, s-a născut proiectul 2030 Builders.

În spatele start­up-ului stau două românce stabilite în Copenhaga, inspirate de cultura civică daneză și de responsabilitatea individuală față de generațiile viitoare. Am discutat cu cele două cofondatoare, Mia Negru și Gabriela Negru, despre cum poate platforma lor să ajute companiile în atingerea obiectivelor de sustenabilitate.

Ce înseamnă 2030 Builders și cum a apărut proiectul?

Proiectul 2030 s-a născut dintr-o necesitate clară a companiilor: s-au creat noi reguli de joc în lumea businessului, iar sustenabilitatea este cea mai recentă provocarea pe care o avem. Această provocare are două componente: inexistența unui drum clar pe care să-l urmăm și limita de timp în care trebuie sa acționăm. Conform raportul IPCC, doar până în 2030 mai putem schimba repercusiunile climatice rezultate din comportamentul uman.

Misiunea noastră e să facem sustenabilitatea responsabilitatea fiecărui individ și să împuternicim fiecare persoană să gândească și să acționeze sustenabil, contribuind astfel și la obiectivele companiei. Produsul pe care îl dezvoltăm e bazat pe o metodologie de schimbare comportamentală și psiho­logie comportamentală care combină tipurile de motivație personală și promovarea activităților sustenabile.

Pe baza profilului individual al angajatului, platforma sugerează activități care îl fac pe utilizator să asocieze într-un mod pozitiv sustenabilitatea cu activități din viața profesională și privată. Metodologia are la bază două concepte daneze: „Serious Play”, introdus de Lego, și „Regula Tivoli”. Primul se referă la introducerea elementelor de joc în decizii profesionale, iar re­gula Tivoli responsabilizează angajații din departamentele lor. 

Cum funcționează platforma 2030?

Explicarea metodologiei face produsul să sune foarte complicat, dar beneficiile sunt foarte simple: compania reușește să transfere strategia și obiectivele de sustenabilitate în acțiuni concrete. Cu platforma 2030, companiile informează și educă angajații în domeniile de sustenabilitate relevante (CO2, poluare, deșeuri, diversitate sau în alte concepte din cele 200 disponibile), îi pregătesc pentru a lua decizii sustenabile și măsoară gradul de implicare și impactul pe care îl au angajații.

Utilizatorii învață jucându-se, practică luarea de decizii, vin cu idei de acțiuni pentru colegi, departamente și pentru companie și primesc recompense pentru fiecare activitate. Sistemul de recompense are la bază Green Coins (monede ­verzi), dar fiecare companie alege cum folosește monedele în ­recompense personalizate: de la donații la WWF și premii sustenabile pentru angajați până la integrarea în sistemul de bonus.

Această ultimă practică e tot mai întâlnită, pentru că firmele preferă să remunereze angajații pentru ­reducerea emisiilor de CO2 în locul plății taxei de CO2. Cadrul Obiectivelor de Dezvoltare Durabilă a fost primul cadru pentru care am dezvoltat material de educare și implicare, dar corporațiile mari se ghidează și după alte cadre.

Astfel, în acest moment avem peste 200 de concepte de sustenabilitate pe care le explicăm și le personalizăm pentru fiecare industrie și companie, precum GRI (Global Reporting Initiative), SBTI (Science Based Targets Initiative), ESG și EU Taxonomy.

Product dashboard

Care sunt cele mai mari provocări în ceea ce privește cerințele clienților? 

Cea mai mare provocare atât a noastră, cât și a clienților e legată de zicala autohtonă “cu o floare nu se face primăvară”. Nu negăm că sustenabilitatea impune costuri mari, dar companiile care văd acest cost ca fiind o investiție vor fi cele care vor câștiga și vor supraviețui în viitor. Un newsletter, un e-mail informativ și un discurs de la un specialist nu sunt de ajuns pentru a optimiza procese și operațiuni, a salva resurse, a reduce CO2 sau a evita greenwashing.

În același timp, credem că talentul din companii are capacitatea să inverseze răul creat până acum dacă îi este explicat DE CE-ul și îi sunt date ustensilele necesare și mandatul să ia acțiune acolo unde poate. Mulți dintre clienți au încercat să schimbe ceva, dar nu au văzut rezultate, astfel că ne-au cerut ajutorul pentru a accelera procesele.

Cu ce companii lucrați și în ce moduri îi ajutați să își atingă obiectivele? 

Clienții noștri sunt companii care înțeleg urgența și vor să accelereze procesul de transformare verde prin implicarea angajaților. Industriile și mărimea companiilor sunt foarte diverse: de la producători de textile, de ferestre și de componente auditive la produse de înfrumusețare, chimicale, utilaje și produse alimentare.

De exemplu, KraftHeinz a inițiat o campanie de informare pentru 400 de manageri locali din Europa, Asia și America Latină, pe tema apei. Exercițiul efectuat cu noi a clarificat țintele companiei legate de redu­cerea cantităților de apă folosite în procesele de fabricare și refolosire a deșeurilor de apă. Am colectat idei de la participanți legate de contribuția individuală, iar compania a primit un raport cu date legate de percepția, nevoile și ideile participanților.

­Henkel Beauty Care a folosit produsul nostru pentru a întări capabilitățile echipelor de vânzări și marketing în ceea ce privește comunicarea inițiativelor de sustenabilitate din companie. Managerii de țară au participat la un training colaborativ, iar 80% dintre ei au cerut să treacă și cu echipele locale prin aceeași experiență. Împreună cu Henkel, am co-creat un pachet de perfecționare în sustenabilitate a managerilor, un pas pe care multe alte companii se gândesc să îl facă.

Cofondatoare

Cum vedeți viitorul componentei de sustenabilitate în companii? 

În viitorul îndepărtat, cuvântul sustenabilitate nu va mai exista, va fi doar normalitate. Umanitatea va înțelege și va integra gândirea sustenabilă în orice acțiune. Până atunci, vedem o creștere semnificativă a funcțiilor de CSO (Chief Sustainability Officer) în companii. E nevoie de mulți specialiști în sustenabilitate și credem că școala nu produce suficienți, iar companiile trebuie să se concentreze pe green ­upskilling, recalificarea verde, cel puțin în rândul managerilor.  

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 363 (17 mai – 15 iunie 2022). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: