Antreprenori

Renasterea cidrului

9 mart. 2016 6 min

Renasterea cidrului

Reading Time: 6 minute

La nici un an de la aparitia segmentului de cidru pe piata din Romania, bautura din fructe isi face loc tot mai des in frigiderele romanilor, dar si in meniurile restaurantelor si barurilor. Un semn al cresterii popularitatii cidrului este si numarul antreprenorilor care isi iau inima in dinti si pariaza pe productia de cidru, intrand in lupta directa cu jucatorii mari din industria berii.

Cu Alan Clark m-am Intalnit intr-o cafenea zgomotoasa din zona pietei Amzei. Era trecut de ora pranzului, asa ca grupuri restranse achitau deja nota de plata si plecau in graba inapoi spre birou. Cei cativa ramasi isi savurau ultimele guri de cafea in liniste sau butonau absenti telefonul mobil, semn ca erau acolo deja de ceva vreme. Stiam ce vreau sa beau, asa ca am comandat fara sa mai citesc meniul: un cidru de mere.

Despre cidru nu stiam prea multe lucruri, doar ca este o bautura alcoolica obtinuta prin fermentarea sucului de mere sau a altor fructe. Cum era pentru prima oara cand vedeam si degustam cidrul de mere Clarks, nu am putut sa nu il intreb pe Alan Clark, producatorul sau, cum a luat nastere licoarea din paharele de pe masa noastra. Asa am aflat despre pasiunea lui Alan Clark, un scotian stabilit de aproape 15 ani in Romania. Antreprenorul, care detine impreuna cu sotia sa o livada de meri in comuna Leresti, obisnuia sa produca in fiecare an cidru de mere pentru el si prietenii apropiati. In urma cu mai bine de cinci ani, la o degustare de cidru, unul dintre prietenii familiei l-a intrebat pe Alan de ce nu face din pasiunea sa pentru cidru un business.

“La inceput nu l-am luat in serios, dar un an mai tarziu m-am gandit un pic mai mult la acest lucru, am studiat mult si in anul 2012 am gasit locul potrivit”, imi spune Alan Clark intr-o romana articulata, corecta si cu un puternic accent britanic. “A durat un pic pana am renovat, in octombrie 2014 am primit autorizatie de proba, iar un an mai tarziu incepeam deja comercializarea”, adauga scotianul, care imi povesteste ca productia de atunci este extrem de buna, pentru ca cidrul se aseamana cu vinul si devine mai savuros odata cu trecerea timpului.

Cidrul produs de Clark este disponibil pe piata in trei variante: sec, demisec si demidulce – primele doua au 7,5% alcool, iar cel din urma 7% alcool – fiecare dintre ele cu un pic mai mult suc de mere nefermentat. Adica, la imbuteliere scotianul mai adauga un strop de suc de mere ca sa indulceasca si sa echilibreze gustul sec de cidru, care nu este pe placul tuturor consumatorilor, fiind mai acid decat berea sau vinul. Cidrul care iese pe poarta fabricii de la Leresti este produs din mere romanesti si nu contine arome artificiale, aditivi sau alti indulcitori. In prezent pe piata este disponibila si o varianta cu extras din floare de soc, in editie limitata, categorie de produse pe care antreprenorul scotian isi doreste sa o dezvolte si pe viitor.

cidru2-© Beataaldridge-Dreamstime.com
© Beataaldridge-Dreamstime.com

 

Un pas in aceasta directie a fost facut de curand de Alan Clark, care a achizitionat mai bine de 70 kg de mure si in prezent lucreaza la un sortiment in editie limitata cu fructe de padure. “Am inceput foarte bine si cand vine vremea mai buna si se deschid terasele va creste consumul in orasele mari”, imi spune Alan Clark. “Pe termen scurt ne dorim sa il promovam mai bine, pentru ca sunt persoane care aud prima oara si ma intreaba unde il pot gasi. Trebuie promovat mai bine, chiar daca avem un buget limitat. Pe termen mai lung ne dorim sa facem cidru din ce in ce mai bun si sa dezvoltam variante noi, dupa cerintele pietei”, mai spune Alan Clark.

 

Ca orice antreprenor aflat la inceput de drum, si scotianul mizeaza pe cartea flexibilitatii si analizeaza atent cerintele unei piete noi. Cidraria din judetul Arges are o capacitate anuala de 100.000 de litri si, in functie de ce se va intampla de-a lungul acestui an, in 2017 ar putea investi in cresterea capacitatii fabricii si a numarului de angajati. L-am intrebat pe Clark daca este optimist si a raspuns afirmativ, fara ezitare, argumentand chiar ca producatorii de bere au vazut potentialul de crestere la nivel international, ceea ce are ecouri si in Romania. Si, mai mult, romanii sunt extrem de deschisi la ce se petrece in exterior si, cum calatoresc din ce in ce mai mult in tari unde au gustat cidru, revin in tara si vor sa savureze iar produsul.

Sete de antreprenoriat

Asa a luat nastere si povestea din spatele startup-ului Transylvania Brew, o companie romaneasca ce produce cidrul Harvester. Sergiu Muresan si Daniel Crisan sunt doi tineri care au descoperit pasiunea pentru cidru in vizitele lor prin tari ca Anglia, Scotia sau Franta. Acolo au descoperit ca cidrul este un produs aparte, cu personalitate, caracter si ca este o bautura acidulata, aromata, care nu era nici bere, dar nici vin. Ideea de a pune bazele unei companii care sa produca bautura lor preferata le-a venit celor doi tineri la un pahar de cidru, cumva si din frustrarea ca nu reuseau sa gaseasca in tara aceasta bautura. “Nu aveam nici cea mai mica idee din ce capat sa pornim aventura, dar am facut-o”, imi povesteste Sergiu Muresan, cofondator al Transylvania Brew, despre cum a patruns pe drumul antreprenoriatului.

A urmat o perioada in care cei doi au studiat piata, si-au facut zeci de calcule, un business plan, au cautat furnizori pentru utilaje, sau spatiu. “De cand am inceput implementarea ideii pentru productia cidrului Harvester si pana astazi, piata romaneasca a evoluat foarte mult. Exista mult interes, primim mesaje, telefoane, lumea asteapta, iar noi suntem nerabdatori sa ajungem cu produsul nostru peste tot. Parerea noastra este ca romanii au fost deja pregatiti pentru cidru prin prisma diverselor sortimente de bere aromatizata, care erau prezente pe piata de multa vreme, apoi odata cu aparitia cidrului de import multi dintre consumatori au descoperit ca li se potriveste acest tip de bautura, iar acum asistam chiar la o maturizare foarte rapida a pietei cidrului”, adauga Sergiu Muresan.

Cidrul Harvester este obtinut din combinarea anumitor soiuri de mere, proces care influenteaza complet gustul, aroma, aciditatea si continutul de alcool. Cidrul este obtinut doar din suc de mere, fara adaugarea unor arome fie ele chiar si naturale, pentru ca legislatia din tara este extrem de restrictiva si interzice adaosul de zahar inainte de fermentare, pentru cresterea continutului de alcool. Un alt mar al discordiei legislativ este ca, pentru a produce cidru de mere in Romania, acesta trebuie sa fie 100% din mere, in timp ce pentru produsele importate nu exista astfel de restrictii.

Cidru - ID 27312634 © Jomaplaon
Foto: © Jomaplaon, Dreamstime

De pe poarta fabricii transilvanene ies lunar 10.000 de sticle de cidru de mere, dar planurile celor doi antreprenori nu se opresc aici. In viitorul foarte apropiat, tinerii vor lansa si cidru Harvester din suc de pere si unul sau doua sortimente de cidru cu fructe rosii. “Vrem sa dezvoltam capacitatea de procesare a materiei prime si sa implementam un plan de cooperare cu agricultorii si fermierii din zona”, spune Sergiu Muresan despre planurile pe care le are cu compania. “Pe termen lung, dorim sa ne amelioram linia de procesare, fermentare si imbuteliere sporindu-le capacitatea si nu in ultimul rand, de ce nu, sa putem propune candva cidrul Harvester la nivel international”, completeaza antreprenorul roman.

Cidrul este o bautura cu traditie indelungata pe Batranul Continent, insa dupa o perioada de glorie a pierdut din popularitate in favoarea berii. Cu toate acestea, a reusit sa revina in forta pe rafturile magazinelor datorita producatorilor britanici, care au reinventat aceasta bautura si au transformat-o dintr-un produs traditional intr-unul de larg consum, mai adaptat cerintelor actuale, un real concurent al berii. Cidrul este prezentat ca o bautura apetisanta, aromata, care nu este amara ca berea si este mai slab alcoolizat decat vinul. Daca la nivel international cidrul este un produs aflat de ani de zile in plina expansiune, in Romania lucrurile au stagnat din cauza legislatiei foarte restrictive din domeniul productiei de cidru, dar si a inertiei romanilor, care sunt consumatori de bere in mod traditional. In ultima perioada insa, se observa o schimbare in preferintele tinerei generatii, o atitudine noua aliniata la tendintele internationale, iar intrarea pe piata din Romania a unor jucatori mari nu mai este o surpriza pentru nimeni.

„Aceasta societate in continua transformare a reaprins interesul pentru cidru”, adauga Sergiu Muresan.

Pe cresterea popularitatii cidrului a pariat si un antreprenor cu vechime, Daniel Guzu, fondatorul brandurilor Duraziv, Fabryo si Ana Are. In zona Panciu din judetul Vrancea, compania detine peste 100 de hectare cu meri, peri, ciresi, afini si catina si vinde fructe atat in stare proaspata, cat si sucuri, sau dulceturi, sub brandul Ana Are. Ideea de a produce cidru sub brandul Ana Are a aparut in urma cu doi ani, ca parte a unei strategii de valorificare a fructelor, iar produsul este disponibil pe piata de un an.

Cidrul Ana Are este produs dintr-un amestec de mai multe soiuri de mere, fiecare aducand un plus de aroma, prospetime si structura.

“Popularitatea cidrului a crescut datorita campaniilor de promovare la unele bauturi care contin cidru, ceea ce a reusit sa starneasca interesul consumatorilor”, spune pentru revista Biz Daniel Guzu, fondatorul Ana Are. “Ne dorim sa crestem prezenta pe piata a produsului si sa analizam cat mai bine reactia clientilor nostri. Dupa ce cantarim bine feedback-ul de la clienti vom face si planurile pe termen lung”, adauga Daniel Guzu.

Antreprenorul roman, care a pus bazele Fabryo, a dat in urma cu sapte ani vopselurile pe agricultura si s-a orientat catre domeniul agrar. Pe atunci, a achizitionat un teren de vie si a pus bazele cramei Casa Panciu in localitatea sa natala, Tifesti, reusind sa se extinda si in domeniul pomicol, lansand brandul Ana Are, care mai produce si sucuri, dulceturi sau otet de mere.

Foto: Dreamstime

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: