Imperiul cafelei
Reading Time: 5 minuteNe-am intalnit cu Christina Meinl, mostenitoarea imperiului Julius Meinl, la sediul companiei din Viena, unde ne-a povestit mai multe despre planurile de extindere ale companiei austriece, despre cele mai noi inovatii, dar si despre revitalizarea businessului de ceaiuri al grupului
Am inceput sa beau cafea cu mult timp in urma, dar abia de curand am descoperit lumea fascinanta si gustul adevarat al cafelei bune. Asa ca am primit cu incantare dar si cu ceva emotii vestea ca voi avea ocazia sa vizitez brandul Julius Meinl, la el acasa, in Viena, si ca gazda in aceasta calatorie imi va fi chiar Christina Meinl, mostenitoarea imperiului cladit cu peste 150 de ani in urma. Am stiut dinainte ca va urma o calatorie fascinanta, ce imbina clasicul cu modernul, vechiul cu noul si traditia cu inovatia.
Pe drumul spre biroul Christinei Meinl, unde urma sa aiba loc interviul, puteam sa observ, de-o parte si de alta a culoarului pe care mergeam, vizualuri ce promovau pe vremuri ceaiurile si cafeaua companiei, cele mai moderne espressoare, precum si o serie de dispozitive rudimentare extrem de vechi, straine privirii unui incepator in arta cafelei. Am intrebat-o pe Christina Meinl la ce foloseau acestea si m-a lamurit ca aveau rolul de a praji cafeaua. Tot de la ea am aflat ca, in 1862, pe vremea cand Julius Meinl a pus bazele micutului magazin de la periferia Vienei, cafeaua se vindea ca boabe verzi si cumparatorii erau nevoiti sa le prajeasca singuri acasa. Procesul nu era unul tocmai facil, pretul cafelei era piperat, iar pasionatii de cafea adesea nu se pricepeau si ardeau boabele. Astfel ca Julius Meinl a avut ideea sa prajeasca boabele la magazin si sa le vanda gata preparate. Pentru aceasta a inventat primul dispozitiv mecanic de prajit cafeaua din lume, inovatie ce a adus compania pe drumul catre succesul mondial de care se bucura si astazi, cinci generatii mai tarziu.
Daca fondatorul brandului a fost un vizionar, nici fiul acestuia, cel care a preluat fraiele companiei cativa ani mai tarziu, nu s-a lasat mai prejos. Julius Meinl II a elaborat o tehnica pentru productia industriala si a demarat un proces de expansiune in tarile vecine, ajungand inclusiv in Romania in anul 1928. Si astazi, dupa mai bine de 150 de ani de la lansare, extinderea este parte din ADN-ul brandului Julius Meinl. Cea de-a cincea generatie a familiei a continuat procesul de extindere a gigantului cafelei si al ceaiului. Primii pasi au avut loc in Austria si Italia, iar ulterior s-au indreptat catre Europa Centrala si de Est, Rusia si Turcia. In acelasi timp, Julius Meinl a inceput procesul de extindere in SUA, din Chicago, unde si-a instalat cartierul general american.
“Ne extindem in continuare”, imi povesteste Christina Meinl, Head of Global Marketing la Julius Meinl Industrieholding, in timp ce pregateste un espresso. “Suntem pe primul loc in anumite tari, dar momentan ne extindem puternic in Orientul Mijlociu, Dubai fiind principalul nostru hub, in China si de acolo planuim sa ne extindem in toata Asia. Momentan acesta este focusul nostru in termeni de expansiune”, continua Christina Meinl.
Nu de putine ori compania este asociata exclusiv cu productia de cafea, insa din mostenirea Julius Meinl de peste 150 de ani face parte si ceaiul. Eforturile companiei au fost indreptate in ultima perioada si in consolidarea diviziei de ceaiuri. Matteo Thun, celebrul designer italian care a regandit si noul logo al companiei, a redesenat de curand intreaga gama de ceaiuri. Astazi Julius Meinl este un brand cu adevarat global. De pe poarta fabricii de la periferia Vienei (grupul mai are o fabrica in Vicenza, Italia) ies anual 16.000 de tone de cafea, care ajung in restaurante si cafenele din peste 70 de tari. Ca sa va faceti o idee despre magnitudinea fenomenului, zilnic se consuma cam cinci milioane de cesti de cafea a Julius Meinl. Ceea ce s-a tradus, la nivelul anului 2015, in vanzari de 145 de milioane de euro.
Succesul global al afacerii de familie austriece are la baza un set de valori traditionale: cinci generatii de experti in cafea, calitate si excelenta in servicii. Am intrebat-o si pe Christina Meinl care crede ca sunt reteta succesului si motivele din spatele longevitatii afacerii de familie si mi-a raspuns ca si-a adresat aceeasi intrebare de mai multe ori in trecut.
“Cred ca sunt cateva lucruri de care este nevoie. Trebuie sa ramai flexibil si sa iei mereu pulsul inovatiei pentru ca in momentul in care te incapatanezi sa crezi ca tot ce ai facut in ultimii 150 de ani reprezinta reteta corecta, atunci dispari. Pentru viitor mi-as dori ca aceasta companie sa ramana in continuare tanara, inovatoare si sa ramana pe valul a ceea ce este nou si interesant. Si aceasta este o provocare in companiile de familie, pentru ca vrei sa iti onorezi mostenirea, vrei sa nu uiti de unde ai venit si ideal vrei sa inveti din greselile predecesorilor tai”, mi-a spus directoarea de marketing a grupului austriac.
Christina Meinl este, de asemenea, si unul dintre membrii boardului Asociatiei Cafelei de Specialitate din Europa, in care se implica activ exact pentru a fi mereu la curent cu tendintele si cu directia viitoare pe care o va lua industria cafelei. Mi-a povestit ca a invatat extrem de multe mergand la festivaluri de cafea, la campionate de barista sau in cafenele. Acesta este si motivul pentru care Julius Meinl doreste introducerea unui element caracteristic mai degraba vinurilor decat cafelei – acel element de pregatire, de preparare, apropiat felului vienezilor de a savura cafeaua. Asa a luat nastere si Presa Franceza, care este redescoperita astazi de pasionatii de cafea din toata lumea. Cum functioneaza? Similar ritualului ceaiului, unde suntem obisnuiti sa alegem sortimentul preferat, prin conceptul propus de Julius Meinl acum se poate face acelasi lucru si cu cafeaua. Pasionatii de cafea pot opta pentru doua origini diferite, Tanzania si Etiopia, sau pentru un blend King Hadhramaut si, in functie de intensitatea dorita a cafelei, o pot lasa mai mult sau mai putin timp in dispozitiv.
Cafeaua din hoteluri este recunoscuta de exemplu ca nu este aproape niciodata pe gustul turistilor, motiv pentru care din ce in ce mai multe hoteluri introduc in camere Presa Franceza lansata de Julius Meinl, un astfel de exemplu fiind chiar celebrul Burj al Arab din Dubai.
“Cel de-al treilea val al cafelei o ia pe urma vinului. Oamenii incep sa se joace cu cafeaua, cu produsele, se joaca cu originile cafelei”, povesteste Christina Meinl. “Acesta este un alt trend acum, oamenii vor sa stie de unde provine cafeaua. Poate vrei sa incerci ceva din Guatemala, din Kenya, sa vezi ce gusturi au. De aceea cafeaua este un produs asa de frumos”, completeaza Christina Meinl.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz