10 ani de Ghiseul.ro, primul milion de utilizatori
Reading Time: 4 minuteLa 10 ani de la lansare, platforma de plăți ghiseul.ro a numărat primul milion de utilizatori. Aceștia pot plăti taxele către stat și amenzile, prin intermediul platformei, cu un simplu card, fără drumuri către instituții.
Platforma ghiseul.ro este platforma oficială de plăți a statului român, unde sunt înrolate atât autoritățile publice, cât și cele locale. Aceasta este administrată de Autoritatea pentru Digitalizarea României, în parteneriat cu Asociația de Plăți Electronice din România.
Pe parcursul anului 2020, echipa ADR a lucrat la upgradarea platformei, iar rezultatele au început deja să fie vizibile. Am actualizat cadrul legislativ care guvernează utilizarea platformei, am extins numărul tipurilor de plăți la peste 350 și am înregistrat o creștere susținută a numărului instituțiilor publice înrolate în platformă. De asemenea, în acest an Ghișeul.ro a depășit 1 milion de utilizatori – persoane fizice și juridice, fiind prima platformă digitală din sectorul public care a înregistrat această performanță.
1000 de instituții publice, înrolate în platformă
În acest moment, sistemele informatice ale aproape 1000 de instituții publice sunt interconectate cu platforma de plăți online a statului român. Totodată, de la 1 ianuarie 2021, Ghișeul.ro a procesat peste 2,1 milioane de tranzacții, sumele colectate depășind 860 de milioane de lei.
Din perspectiva sectorului public, Ghișeul.ro se adresează instituțiilor preocupate de digitalizare și de modernizarea serviciilor publice, care reușesc astfel să crească gradul de colectare a veniturilor comunităților pe care le administrează.
Peste 60% din utilizatorii ghiseul.ro fac plățile de mobil
La evenimentul ce a marcat 10 ani de ghiseul.ro, președintele ADR, Octavian Oprea a remarcat faptul că peste 60% din utilizatorii platformei fac plățile folosind telefonul mobil. Pentru aceasta ADR pregătește și lansarea unei aplicații dedicate.
„În prezent, Ghișeul.ro reprezintă piatra de temelie a relației online dintre stat și cetățean Dacă acum 10 ani exista o reticență amplă în ceea ce privește relaționarea online cu instituțiile și nu numai, comportamentul social s-a modificat. Pandemia a determinat oamenii să facă pasul către această dimensiune digitală, iar odată dobândit acest comportament, a fost mult mai ușor pentru noi să scoatem statul din statul la coadă.
În proiectele noastre, noi, echipa ADR ne bazăm pe date. Aceste date arată că, în cele 9 luni ale acestui an, Ghișeul.ro a crescut cât în primii 9 ani.
Creșterea apetenței românilor pentru utilizarea instrumentelor digitale în relația cu statul este tot atât de importantă precum maniera în care ei fac acest lucru. Peste 60% dintre cei care au accesat platforma Ghișeul.ro pentru a plăti servicii publice, taxe, amenzi sau utilități au făcut acest lucru de pe telefonul mobil. Așadar, următorul pas pentru platforma Ghișeul.ro este să aibă o aplicație mobilă dedicată”, a precizat Octavian Oprea, Președintele ADR.
Concurs cu premiu de 3500 de euro pentru un nou logo ghiseul.ro
În cadrul evenimentului, Președintele ADR Octavian Oprea a anunțat organizarea unui concurs public pentru noul logo al Ghișeul.ro, concurs organizat în luna octombrie. Premiul pentru câștigătorul concursului, în valoare de 3500 de euro, va fi oferit de APERO.
Ministrul interimar al Cercetării, Inovării și Digitalizării, Barna Tánczos, a subliniat că:
„Platforma Ghişeul.ro, prin utilitatea sa, ne-a obişnuit cu posibilitatea de a ne trăi viaţa în moduri despre care poate visam. Nu este de mirare că astăzi avem şi pretenţii mai mari, avem aşteptări diferite faţă de acum 10 – 15 ani. Când avem ceva de rezolvat, prima întrebare firească este dacă acest lucru se poate face online. Observăm că din ce în ce mai multe lucruri se pot rezolva aşa şi contribuţia ADR la aceste sisteme online este esenţială.
Evident, nu ne putem opri aici. Avem proiecte ambiţioase pentru viitor şi acest lucru se vede în PNRR, care este aprobat de Comisia Europeană. Avem digitalizarea ca o dezvoltare continuă. Este cea de-a doua prioritate în mecanismul european „NextGenerationEU”, după politicile de mediu. Avem o oportunitate uriaşă de a finanţa proiectele pe digitalizare prin PNRR şi avem la dispoziţie 1,9 miliarde de euro”.
Ciprian Ghișe, Directorul Executiv al Asociației de Plăți Electronice din România, a spus că:
„Ghișeul.ro nu e doar o platformă, este un ecosistem în care toți participanți – cele aproape 1000 de instituții publice, personalul de specialitate, actorii privați și cetățenii – își aduc aportul. Avem împreună obiective ambițioase: ne dorim ca în următorii 3 ani, Ghișeul.ro să fie portalul pe care orice cetățean să poată găsi orice tip de plată pentru orice instituție publică.
APERO este un organism reprezentativ pentru plățile electronice din România, iar obiectivul nostru este să simplificăm viața românilor”.
Președintele comisiei parlamentare pentru Tehnologia Informației și Comunicații din Camera Deputaților, Sabin Sărmaș, a evidențiat importanța Ghișeul.ro atât ca brand, cât și ca platformă tehnologică.
„Ghișeul.ro are în spate un brand extrem de puternic și acest lucru îi permite să devină mai mult decât o platformă de plăți. Ghișeul.ro poate deveni un punct unic de contact, în care cetățeanul își găsește toate serviciile publice. Succesul platformei tehnologice Ghișeul.ro este dat de succesul parteneriatului pubic- privat, care a fost și rămâne onest, solid și dezvoltat cu resurse puține.
Într-o țară în care doar 30% din populație are competențe digitale de bază, așa cum arată măsurătorile oficiale ale Comisiei Europene că stau lucrurile în România, plățile electronice pot fi primul pas al unui cetățean pentru o educație digitală, spre un proces de auto-învățare – și poate acesta este cel mai bun lucru pe care îl face Ghișeul.ro pentru România astăzi”.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz