10.000 de detectoare de fum și monoxid de carbon au fost distribuite gratuit în casele românilor
Reading Time: 5 minutePeste 7.500 de detectoare de fum și 2.500 de monoxid de carbon au fost distribuite, gratuit, către familii din 20 de județe în cadrul campaniei „Detector pentru viață”, derulată în perioada martie-mai 2024, în cadrul parteneriatului „Împreună pentru siguranță”, încheiat între E.ON, Delgaz Grid, Departamentul pentru Situații de Urgență (D.S.U.) și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (I.G.S.U.).
Detectoarele au fost donate de E.ON și Delgaz Grid și au fost distribuite în teritoriu prin intermediul inspectoratelor județene pentru situații de urgență către familii din 479 localități din județele: Alba, Brașov, Botoșani, Caraș-Severin, Călărași, Covasna, Dâmbovița, Harghita, Hunedoara, Iași, Maramureș, Mureș, Neamț, Olt, Suceava, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vaslui și Vrancea.
Pornind de la statisticile îngrijorătoare potrivit cărora în România au loc, în medie, 18 incendii pe zi, soldate cu numeroase pagube materiale, victime și chiar pierderi de vieți omenești, campania „Detector pentru viață” și-a propus să evidențieze importanța montării în locuințe a detectoarelor de fum, de monoxid de carbon și a celor de gaz.
Aceste dispozitive, simplu de montat, au în primul rând un rol de avertizare, semnalând imediat apariția unui incendiu sau a unei scăpări de gaz în spațiile în care sunt amplasate și pot face diferența între un incident minor și o tragedie. Un incendiu descoperit și anunțat din timp are șanse considerabil mai mari să fie localizat și stins mai repede, ceea ce poate însemna nu doar reducerea pagubelor materiale, cât mai ales salvarea de vieți omenești.
„M-am bucurat să văd că această campanie și-a demonstrat importanța și eficiența încă de la debut și aș da ca exemplu cazul unei familii din județul Timiș în locuința căreia, în luna aprilie, a izbucnit un incendiu cauzat de un scurtcircuit electric. Cei din casă, printre care și copii, au fost avertizați și, practic, salvați de detectorul de fum care tocmai fusese montat acolo de către pompierii de la I.S.U. Timiș în cadrul acestui demers comun. Nu vreau să îmi imaginez ce s-ar fi putut întâmpla în lipsa acestui dispozitiv și de aceea cred că acest proiect comun cu D.S.U. și I.G.S.U. trebuie continuat, pentru că se dovedește că astfel putem salva vieți”, afirmă Volker Raffel, CEO E.ON România.
„Prin instalarea detectoarelor de fum și monoxid de carbon în locuințe avem oportunitatea nu doar de a preveni eventuale tragedii, ci și de a ne educa și mobiliza populația în direcția unei conștientizări sporite a importanței măsurilor de precauție. Acestea au fost principalele motive pentru care noi, alături de partenerii noștri E.ON și Delgaz Grid, am inițiat și derulat această campanie, menită în a salva vieți. Este esențial să înțelegem că siguranța în propria locuință începe cu acțiuni preventive simple, dar eficiente. Sunt convins că această campanie, care a ajuns astăzi la final, nu este una singulară, acest parteneriat va continua și prin alte acțiuni preventive care vor contribui, în final, la îndeplinirea unui obiectiv crucial pentru țara noastră, și anume crearea unei societăți reziliente”, a declarat dr. Raed Arafat, secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne, șef al D.S.U.
„Montarea detectoarelor de fum și de monoxid de carbon în propria locuință este soluția simplă și la îndemâna oricui, pentru siguranța individuală și colectivă. Beneficiile acestor tipuri de dispozitive sunt reale, semnalând, în fază incipientă, o stare de pericol. Apreciez și salut sprijinul acordat de partenerii noștri pentru implementarea acestui proiect curajos și inedit, pentru un plus de siguranță în casele românilor. Adresez mulțumiri și cetățenilor care au înțeles importanța dotării locuinței cu aceste echipamente și care au dat dovadă de responsabilitate și deschidere în tot acest demers. Prin puterea exemplului, contribuim la dezvoltarea comportamentului preventiv în rândul comunităților și reușim să construim, pas cu pas, o societate în siguranță”, a afirmat inspectorul general al I.G.S.U, general Dan-Paul Iamandi.
E.ON, Delgaz Grid, D.S.U. și I.G.S.U. derulează de 12 ani campanii naționale de informare și conștientizare a consumatorilor privind riscurile la care se expun în cazul utilizării necorespunzătoare a surselor de energie, fie că vorbim despre electricitate sau despre gaze naturale, iar mesajele acestora au ajuns anual la milioane de români.
În urma campaniilor comune desfășurate în cadrul parteneriatului „Împreună pentru siguranță”, dar și a investițiilor derulate consecvent, an de an, de către Delgaz Grid pentru modernizarea infrastructurii de distribuție, frecvența incidentelor de acest tip a scăzut semnificativ.
Astfel, între 2013-2023, în rețeaua de distribuție a Delgaz Grid, s-a redus cu mai mult de jumătate numărul exploziilor, anual înregistrându-se, în medie, 16 astfel de incidente, față de 36 produse în perioada 2007-2012, adică intervalul de dinaintea încheierii parteneriatului cu I.G.S.U. Și numărul victimelor a scăzut cu aproape 35%, iar cel al persoanelor decedate cu aproape 44%.
În ceea ce privește intoxicațiile cu monoxid de carbon, media anuală a ultimilor 12 ani este de 16 evenimente comparativ cu 41 în perioada 2007-2012, reprezentând o reducere de peste 60%. De asemenea, numărul victimelor afectate de intoxicații a scăzut cu 67%, la fel și cel al persoanelor decedate.
Cauzele principale ale exploziilor produse în zona de activitate a Delgaz Grid rămân manevrarea greșită a aparatelor alimentate cu gaz sau improvizațiile la instalațiile interioare. În cazul intoxicațiilor, cauza principală o reprezintă monoxidul de carbon acumulat în încăperi, în principal ca urmare a neevacuării sau evacuării insuficiente a gazelor arse prin coșuri de fum neetanșe sau obturate, dar și urmare a folosirii aragazului pentru încălzirea locuințelor.
Parteneriatul „Împreună pentru siguranță” a fost încheiat între I.G.S.U și E.ON România în luna septembrie 2012.
În primii ani de colaborare au fost realizate campaniile „F.O.C – Flăcările Omoară Copii” (lansată în septembrie 2012), destinată conștientizării pericolelor la care sunt expuși copiii lăsați singuri sau nesupravegheați în casă, urmată de „R.I.S.C. – Renunță! Improvizațiile sunt Catastrofale!” (lansată în noiembrie 2012), respectiv „R.I.S.C. – Siguranța NU e un joc de noroc!” (decembrie 2013). Acestea și-au propus nu doar să informeze și să sensibilizeze populația, ci și să schimbe, în timp, comportamentul legat de utilizarea corectă a surselor de energie. De asemenea, în 2015, E.ON România s-a alăturat campaniei „Nu tremur la cutremur”, inițiată de Ministerul Afacerilor Interne și derulată la nivel național prin I.G.S.U.
În anul 2016, pornind de la preocuparea reducerii numărului de victime și a pagubelor materiale, cele două părți au inițiat, sub egida R.I.S.C., campania de informare preventivă a populației cu sloganul „Mai bine previi, decât să nu fii!”, pentru adoptarea unei atitudini proactive, prin sensibilizarea opiniei publice în vederea montării detectoarelor de incendiu în locuința proprie.
Campaniile R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!” și „Siguranța nu e un joc de noroc!” au continuat în anul 2017, mesajele principale fiind curățarea coșurilor de fum cu firme specializate/coșari specializați și montarea detectoarelor de incendiu și de gaz în locuința proprie. Tot în 2017a fost lansat proiectul România Sigură, mesajul preventiv pentru reducerea riscurilor odată cu folosirea surselor de energie fiind transmis constant publicului prin intermediul platformelor social media.
O nouă campanie a fost inițiată în 2018, sub egida R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!”, iar obiectivul de bază al acesteia a urmărit conștientizarea cetățenilor asupra pericolelor la care se pot expune în cazul scăpărilor de gaz în locuințe.
Copiii rămân categoria cea mai vulnerabilă, iar conștientizarea adulților cu privire la responsabilitatea ce le revine în ceea ce privește respectarea măsurilor de siguranță în locuințe a devenit dezideratul principal al campaniei naționale „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, lansată în anul 2020.
În perioada 2021-2022 au fost inițiate trei proiecte speciale dedicate canalelor social media – Lecții despre Siguranță cu Taticool și Prințesa Sofia (cu clipuri video dedicate copiilor), Podcast #SigurdeAscultat (despre siguranța copiilor) și #SafeSummerSports– în care, cu ajutorul influencerilor de pe TikTok, au fost transmise mesaje preventive dedicate tinerilor, pentru a evita electrocutările în apropierea stâlpilor de înaltă tensiune sau prin urcarea pe trenuri. Tot în această perioadă au fost continuate campaniile „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău” și R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!”.
„De tine depinde să schimbi povestea. Viața este mai importantă!” este mesajul principal al campaniei din anul 2023 care își propune să reamintească faptul că fiecare este responsabil de siguranța sa, dar în aceeași măsură și de cea a membrilor familiei, apropiaților sau chiar vecinilor, care nu mai pot acorda atenția cuvenită prevenirii riscurilor.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz