1 noiembrie, Ziua Națională a Salamului de Sibiu
Reading Time: 2 minuteÎn România, producția anuală de Salam de Sibiu IGP (Indicație Geografică Protejată) rămâne constantă la 3.000 de tone, chiar și în acest an provocator pentru toate afacerile. Totuși în cadrul categoriei se dezvoltă un nou trend, al salamului de Sibiu IGP feliat, care reprezintă aproximativ 6 % din totalul vânzărilor de Salam de Sibiu.
Salamul de Sibiu, renumit că o delicatesă locală, a devenit în 2016 primul produs românesc din carne recunoscut la nivelul Uniunii Europene. De peste doi ani de zile, este sărbătorită tradiția acestui produs veritabil în fiecare an pe 1 noiembrie, producția unică a acestuia fiind meșteșugul de care suntem mândri.
În cadrul proiectului european ,,Enjoy it s from Europe” pentru al treilea an de desfășurare, Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu (APSS) a pregătit spoturile de promovare care fac cunoscută metoda de producție și calitatea intrinsecă a salamului care au stat la baza obținerii Indicației Geografice Protejate (IGP).
APSS, organizație care a luat naștere în 2014 în urma colaborării a șase producători locali din România (Agricola, Angst, Aldis, Scandia, Cris-Tim și Reinert) își dorește să facă cunoscut Salamul de Sibiu IGP și peste granițele tarii și să consolideze poziționarea acestuia că brand de țară.
Povestea Salamului de Sibiu
Tradiția Salamului de Sibiu a început acum mai bine de 100 de ani, iar istoria Salamului de Sibiu ne arată, prin dovezi certe, că producția celebrului sortiment a început concomitent în cel puțin două zone, în Mediaș și arealul Văii Prahovei. Atunci când popularitatea să a crescut peste hotare, exportul se făcea prin Vama Sibiu, pentru că acesta era punctul de trecere spre teritoriul austro-ungar.
Ștampila de export aplicată pe documente bifa „Vama Sibiu”, iar ușor-ușor, numeroasele comenzi, venite din partea colaboratorilor externi, aveau mențiunea „Salam din Vama Sibiu”. La scurt timp, produsul a devenit cunoscut publicului că ”Salam de Sibiu”. Mezelarii au început să producă Salam de Sibiu încă din 1895. La începutul secolului XIX, mezelarii locali au adaptat rețeta și procesul de producere pe care le-au transmis din generație în generație.
„Carnea de porc alături de slănina tare, specială sunt maturate timp îndelungat și conferă Salamului de Sibiu un gust aparte. Cu o istorie de peste 130 de ani, acesta este recunoscut de toți românii și de toate generațiile tării. Salamul de Sibiu IGP este primul brand românesc care a trecut graniţele ţării, iar în această privinţă ne ajută mult comunităţile românilor din afară precum și proiectul european – ,,Enjoy it s from Europe – Sibiu Salami PGI.Oriunde în Italia, Spania, Anglia, toată lumea ştie de salamul de Sibiu IGP”, povesteşte Carmen Gavrilescu, Președintele A.P.S.S.
Odată cu dobândirea recunoașterii oficiale la nivel European, Salamul de Sibiu primește astfel denumirea de “Indicație Geografică Protejată”, acesta devenind un produs de mândrie națională. Potrivit legislației europene, respectiv Regulamentului 510/2006, indicația geografică protejată se referă la „numele unei regiuni, al unui loc bine determinat sau al unei țări, care servește la desemnarea unui produs originar din această arie geografică și a cărui calitate sau reputație poate fi atribuită mediului geografic respectiv (inclusiv factori naturali și/sau umani) și a cărui producție/ prelucrare/preparare are loc în zona geografică definită”.
Înființată la data de 7 mai 2014, Asociația Producătorilor de Salam de Sibiu îi reunește pe singurii dintre ei acreditați să producă adevăratul Salam de Sibiu: Agricola Bacău, Aldis Călărași, H&E Reinert Brașov, Salsi Sinaia și Scandia România. Misiunea Asociației este menținerea Indicației Geografice Protejate, și dezvoltarea durabilă a producției, precum și sprijinirea producătorilor, pe plan național și internațional.
Urmăriți Revista Biz și pe Google News. Abonamente Revista Biz