Companii

Zentiva: Rețeta eficientizării perfecte

26 mart. 2024 4 min

Zentiva: Rețeta eficientizării perfecte

Reading Time: 4 minute

Cum plănuiește Zentiva România să eficientizeze producția și ce strategii ia în calcul pentru reorganizarea celor două fabrici din București, care au înregistrat creșteri spectaculoase ale producției în ultimii patru ani.

De îndată ce am îmbrăcat costumul de protecție și am pătruns în fabrica Zentiva din București, am știut că va fi una dintre cele mai tari experiențe din acest an. Totul arăta ca într-un film științifico-fantastic, inclusiv echipa noastră, care datorită costumelor de protecție semăna cu un grup de astronauți curioși, care îndreptau obiectivele camerelor de filmat ale telefoanelor mobile spre toate cotloanele celor două fabrici pe care  le-am vizitat. Fabrica este una foarte modernă, în care s-au făcut investiții masive în ultimii ani.  În perioada 2009 – 2023, Zentiva a alocat un buget de peste 21,5 milioane de euro unor investiții în sisteme digitale, în echipamente și oameni.

Chiar înainte de pandemie, compania a investit aproximativ 25 de milioane de lei în echipamente noi și în modernizarea capacității deja existente, în special în zonele de fabricație peleți și soluții injectabile. De asemenea, s-a investit mult și în echipamente de laborator și în alte zone de fabricație, pentru a acomoda lansarea unor noi produse. Tot în timpul vizitei noastre, am aflat că fabrica funcționează fără întrerupere încă din 1962, pentru a produce unele dintre cele mai cunoscute medicamente de pe piața din România. Este un spațiu uriaș în care se produc unu din patru medicamente administrate în spitalele din România și una din 11 cutii de medicamente vândute în farmaciile din țară. De asemenea, este un loc în care inovația este la ea acasă: între 2021 şi 2023, Zentiva a lansat aproape 60 de produse noi, peste 11% din totalul lansărilor de medicamente din piață.

„Ca să vă faceți o idee despre cât de mare este facilitatea de producție a Zentiva în România, în 2023 am produs 5,4 miliarde de unități galenice în ambele fabrici. Aceasta este o unitate de măsură folosită în industria farmaceutică. Avem o producție foarte mare, ceea ce înseamnă că luăm în calcul mai multe demersuri, nu doar extinderea, ci și o reorganizare prin care să lucrăm mai eficient. De asemenea, mai putem face mici extensii ale fabricilor sau o analiză a portofoliului. Acestea sunt doar câteva măsuri prin care ne dorim să abordăm această provocare datorată creșterii producției.”

Zsolt Baranyai, directorul fabricilor din grupul Zentiva în România

În ultimii patru ani, compania a înregistrat creșteri foarte rapide, în 2019 atingând un record al producției anuale, de peste 105 milioane de cutii de medicamente, cu 4 milioane de cutii mai mult decât în 2018. Cel mai mare producător de medicamente generice din România a mai înregistrat un record în producția de medicamente în urmă cu doi ani, când cele două fabrici din România ale grupului au produs 162 de milioane de cutii de medicamente, o creștere cu peste zece procente comparativ cu anul 2021.

Creșterile spectaculoase s-au datorat unor investiții în dezvoltarea de produse adiționale, într-o nouă linie de ambalare, în noi dispozitive de măsurat și încapsulare. Între timp, ne concentrăm atât pe îmbunătățirea ciclului de viață al activelor noastre, cât și pe implementarea culturii excelenței operaționale în viața noastră de zi cu zi.

Vrem să aducem echipamente mai eficiente care să satisfacă cele mai recente standarde recomandate din industrie și ne gândim, de asemenea, să înlocuim utilajele care stau la baza portofoliului nostru. Avem o strategie clară de transformare și stabilim acum direcțiile principale, dar vă pot spune că membrii  echipei de management vizează dezvoltarea prin investiții noi, mai ales în contextul în care rezultatele financiare și nivelurile record de producție pe care le-am atins recent sunt semne clare că ne-am atins obiectivele și trebuie să creștem pentru a deservi mai mulți pacienți”, spune Zsolt Baranyai, directorul celor două fabrici ale grupului Zentiva în România. „Avem 14 linii de ambalare, dintre care două pentru injectabile; cea mai recentă linie de ambalare este înalt automatizată și tocmai a fost instalată. Compania a achiziționat recent o mașină de încapsulare care a fost folosită pentru lansarea unui nou produs, care va fi prezent pe piața românească.“

În România, grupul Zentiva are și un Laborator de Testare Europeană, în care se testează medicamente înainte de a fi lansate pe piața din Europa. Produsele care trec prin acest laborator ajung pe 30 de piețe europene. Sunt aproximativ 700 de forme de ambalare, 58 de molecule sau combinații care sunt condiționate în aproximativ 126 de produse individuale. Ca să vă faceți o idee, aproximativ 50% din volumele care trec prin Laboratorul de Testare Europeană de la Zentiva sunt destinate pieței din Germania, Franța, Italia și UK, dar și altor piețe europene, printre care și România.

„Inițial a apărut ca o nevoie internă, după care portofoliul de produse a tot evoluat, am reușit să aducem și clienți externi, astfel încât acum putem spune că avem o activitate care înseamnă aproximativ 4.000 de serii de produse medicamentoase, adică aproximativ cât fabricăm noi pe an în Zentiva. Serii pe care noi le testăm și le eliberăm pe piața europeană. Dacă ar fi să facem o statistică, ele ar reprezenta echivalentul a 5 miliarde de unități galenice, deci undeva similar cu ceea ce putem noi să fabricăm în prezent.”

Bogdan Ursac, manager fabricație produse parenterale volume mici

Tipurile de servicii pe care le oferă acest laboratorul sunt în primul rând testarea din punctul de vedere al caracteristicilor fizico-chimice și microbiologice ale produselor finite, aceasta fiind urmată de evaluarea documentației de către o persoană calificată, certificarea seriei și apoi eliberarea acesteia pentru a putea fi comercializată. În ultimii doi ani, centrul de testare s-a dezvoltat și pe partea de testare de nitrozamine.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 381 (16 martie – 16 aprilie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: