Business Antreprenori Companii Interviuri Tech

Vlad Marincaș, Aqurate: Cărți vândute de A.I.

20 iun. 2024 3 min

Vlad Marincaș, Aqurate: Cărți vândute de A.I.

Reading Time: 3 minute

Piața de carte din România se revigorează și prin noile tehnologii, precum inteligența artificială. Am stat de vorbă cu Vlad Marincaș, CEO și cofondator al Aqurate, platformă SaaS care crește conversiile din eCommerce prin interpretarea datelor, despre modul în care algoritmii AI pot impulsiona vânzarea de carte, dar și despre planurile de dezvoltare ale startup-ului și extinderea pe piețe internaționale.

Cum poate impulsiona o tehnologie bazată pe AI vânzarea de carte?

Diferența fundamentală pe care o aduce AI este că recomandările nu se bazează pe reguli predefinite – ce crede un om că poate i-ar plăcea altui utilizator–, ci se bazează pe ceea ce face utilizatorul, pe datele rezultate din acțiunile specifice ale acestuia. Doar un model de AI, de machine learning poate să învețe tiparele respective. Un exemplu: dacă un utilizator intră pe un website precum Librex și cumpără cărțile A, B și C, al doilea cumpără A, B şi C, iar al treilea cumpără A și B, modelul surprinde tiparul și recomandă și cartea C. Acest gen de tipare se învață din date, iar machine learning poate să surprindă corect complexitatea informațiilor. Ca rezultate, am testat, alături de partenerii de la Librex, cum poate algoritmul nostru AI să accelereze cumpărarea de carte, iar rezultatele ne arată că peste o carte din cinci a fost vândută prin recomandările automatizate Aqurate. De altfel, Librex a vândut peste 5.000 de cărți prin algoritmul AI de recomandări de produse dezvoltat de Aqurate, de la începutul acestui an.

Cum ați terminat 2023?

Cel mai important moment din 2023 a fost încheierea rundei de finanțare în valoare de 450.000 de euro. Acest lucru ne-a permis dezvoltarea produsului cu diferite funcționalități și creșterea accesibilității soluției, prin multiple integrări cu platforme eCommerce. De asemenea, încheierea rundei ne oferă resursele necesare intrării în piețe străine. Am încheiat anul 2023 cu o cifră de afaceri de peste 1,3 milioane de lei și cu de cinci ori mai mulți clienți în rândul magazinelor online relevante din România.

Ce planuri de dezvoltare a businessului vizați?

Folosim fondurile obținute pentru a dezvolta mai departe Aqurate Personalize, astfel încât serviciul să genereze recomandări de produse cât mai relevante, livrate pe cât mai multe canale naturale de-a lungul călătoriei clientului și, important, cât mai exact măsurabile. O direcție pe care ne axăm este să construim mai departe integrările necesare extinderii, deoarece în piețele din străinătate există un alt set-up de distribuție al pieței de eCommerce în termen de platforme. Trebuie să continuăm cu integrarea de platforme e-commerce și integrarea de tool-uri de marketing. Pe lângă asta, vrem să dezvoltăm și să îmbunătățim capabilitățile modelului deja existent. Noi avem acum propria tehnologie, pe care putem să o punem pe website-ul clientului prin care să extragem date care îmbunătățesc modelul. Adică urmărim și la ce se uită utilizatorii, nu doar ce achiziționează, direct. De asemenea, lucrăm la extinderea Aqurate și în alte piețe în afara României, în special în piețele din Germania și Grecia, unde sperăm deja să ajungem în vizorul cât mai multor magazine de eCommerce.

Care este povestea Aqurate?

Startup-ul s-a născut în anul 2019 ca Insight-Out Analytics și s-a concentrat pe servicii de consultanță în materie de data science și machine learning pentru eCommerce. În 2022, după ce am observat o nevoie recurentă de personalizare a ofertei către clienți, am decis să lansăm Aqurate, o platformă folosită de tot mai mulți jucători importanți din eCommerce-ul românesc precum Doraly, evoMag, Neakaisa, PC Garage sau TheHome.

Ce domenii pot fi ajutate să crească prin platforma Aqurate?

Platforma noastră deservește multe verticale din domeniul eCommerce precum: haine și accesorii, electronice, mobilă, articole pentru copii, cosmetice, carte, bricolaj etc. Bineînțeles că modelul nostru funcționează mai bine poate pentru unele verticale decât pentru altele. Și aici depinde foarte mult de tipul de business. Încă de la început, produsul nostru răspunde unei nevoi care nu este acoperită, la nivelul pieței. Am identificat un segment de creștere și o nevoie reală în eCommerce-ul românesc care este validată de nivelul tot mai crescut de adopție, în rândul magazinelor online din țară și, tot mai des, din afară. Modul în care îmbinăm AI-ul cu experiența de business dobândită este, în sine, cel mai puternic diferențiator.

După un an mai dificil pentru ecosistemul de startup-uri, cum se prefigurează 2024?

Ținta noastră pentru 2024 este să atragem cât mai mulți clienți în piețele internaționale pe care le vizăm, precum şi consolidarea pieței din România. După experiența pe care am acumulat-o, am văzut ce funcționează bine sau ce funcționează mai puțin bine și ne adaptăm strategia pentru fiecare țară în parte. În România, vedem o adopție continuă, ceea ce ne bucură și ne face să continuăm evoluția. Considerăm că există loc de dezvoltare pe piață în România și suntem într-o poziție bună atât din perspectivă de marketing, cât și din perspectivă de vânzări. Extinderea în afara țării este un plan strategic important pentru noi, ținând cont de aspirațiile noastre de a deveni o companie globală. Internaționalizarea este una dintre cele mai provocatoare sarcini pentru un start-up românesc.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 384 (16 iunie – 16 iulie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: