Interviuri

Manuela Banu, Orkla Foods România: O carieră la înălțime

7 mai 2024 5 min

Manuela Banu, Orkla Foods România: O carieră la înălțime

Reading Time: 5 minute

A studiat aeronautica, dar a ales domeniul alimentar și de mai bine de 20 de ani lucrează pentru Orkla Foods România, o companie pe care o conduce de peste 16 ani.

Manuela Banu, CEO al Orkla Foods România, ne-a vorbit despre planurile de a dezvolta sustenabil businessul local, dar și despre principalele lecții de leadership  pe care le-a învățat de-a lungul carierei în domeniul alimentar. 

Din punctul de vedere al businessului, cum a fost ultimul an pentru Orkla Foods România? De ce? 

În ciuda unui mediu de business complet neprietenos (VUCA), Orkla Foods România (OFR) a reușit o nouă performanță, cel mai bun an, crescând nu numai cifra de afaceri și profitabilitatea, dar și market share-ul și reputația brandurilor. Dar mai presus de orice, am crescut o echipă competentă și motivată, care a acumulat multe cunoștinte, dar și abilități precum adaptabilitatea, agilitatea, creativitatea, abilităţi care cu siguranță ne vor fi de folos pe mai departe pentru a ne atinge ambițioasele obiective. 

Dacă vorbim de reputația brandurilor, dovadă stau premiile câștigate la festivaluri locale și internaționale. Fainoșag APP de la Ardealul a câștigat două premii Silver la Internetics și un premiu pentru cea mai bună campanie digitală la Biz PR. De asemenea, Tomi a apărut în Lurzer Best 200 Digital Artists, iar Linco Patisero a obținut o nominalizare la Effie. Cea mai mare distincție o reprezintă întotdeauna recunoașterea consumatorilor, care ne plasează pe locul 1 în inima lor.  

Care sunt planurile pe termen scurt, mediu și lung pe care le aveți pentru Orkla?  

Scopul nostru în OFR este să oferim consumatorilor noștri cele mai gustoase și sănătoase produse în categoriile / piețele în care activăm. Aceasta este o preocupare nu numai a departamentului de inovație și R&D, ci a întregii organizații, de la achiziție – unde consolidăm parteneriate cu furnizori pe termen lung și ne asigurăm că accesăm surse sustenabile – până la producție, unde continuăm să investim în tehnologii performante (bugetul de investiții pe următorii trei ani fiind dublu față de perioada anterioară). Din punctul de vedere al comunicării, vom continua să investim în brandurile noastre, care își propun de fiecare dată să aducă un plus de creativitate în peisajul media din România. 

Obiectivul OFR este de a crea leadership în toate categoriile în care activăm. În general suntem pe locul întâi, dar și acolo unde încă nu am atins această performanță ne propunem creștere prin inovație și diferențiere.  

Planul nostru este să dezvoltăm un business local sustenabil. Apropierea de consumatori și parteneri și înțelegerea nevoilor și provocărilor cu care se confruntă reprezintă fundația pe care ne bazăm planul de dezvoltare. Cu peste 400 de angajați, trei fabrici, peste 500 articole și un „route to market”  bine pus la punct, adresăm piața locală, dar și piețe de export, atât din vecinătate, cât și cele în care diaspora reprezintă o comunitate importantă. 

Ne propunem să creștem în ambele segmente de business, retail și B2B. Divizia de B2B are în focus anul acesta categoria prăjiturilor, în mod special cremele RTU (ready to use). Aici am făcut recent o investiție majoră în fabrica din Covasna și ne-am propus să lansăm pe piață cele mai gustoase creme de vanilie și umpluturi de fructe, alături de noile gusturi în trend, precum caramel sau fistic. 

V-ați alăturat echipei Orkla în urmă cu mai bine de 20 de ani. Cum ați ajuns să lucrați în domeniul alimentar, unul foarte diferit de aeronautică, cel în care v-ați specializat în timpul facultății?  

„Viața bate filmul”  sau „nu e pentru cine se pregătește, e pentru cine se nimerește” …cu toate că aviația a fost un vis din adolescență (undeva la 14 ani luasem deja decizia de a mă îndrepta către acest domeniu), viața a făcut ca după o scurtă perioadă petrecută în lumea avioanelor, cariera mea să decoleze către o altă industrie. A existat în permanență un „culoar de zbor favorabil” sau chiar mai multe. Anume, în căutarea de noi provocări în afara industriei aeronautice (care în anii ’90 era cam falimentară) mi-am urmat în primă fază colegii, prietenii și astfel am ajuns în industria alimentară . Ulterior „culoarul de zbor” a fost reprezentat mai mult dorința mea de învățare și dezvoltare, curiozitatea și dorința de a ajunge mereu sus, la înălțime.

Așa am învățat să descopăr ce îmi place să fac în fiecare domeniu în care am activat, de la financiar, operațiuni, sales și marketing, la poziția de CEO. Am învățat să-mi placă ce fac, să-mi dea sens, să mă simt împlinită. Cerul senin nu e un dat în business, câteodată trebuie să dai la o parte norii. 

Sunteți CEO al companiei de peste 16 ani. Care sunt cele mai valoroase lecții de leadership pe care le-ați deprins în tot acest timp? De ce? 

Primele șapte de lecții de viață ca CEO pe care le-am învățat: 

1. Atitudinea oamenilor face diferența. Talent și experiență există în toate companiile, dar deschiderea, dorința de colaborare sau înțelegerea sunt chiar mai valoroase. 

2. Ascultă specialiștii din jurul tău și facilitează creșterea echipei.  

3. Consideră performanța un obiectiv, o destinație, dar ai grijă de „călătoria spre destinație”, până la urmă atingerea obiectivelor este un rezultat a tot ce se întâmplă până acolo și de acest parcurs e nevoie să te îngrijești. Și, sigur, există un pre-requisite, o serie de  factori de igienă, precum învățarea continuă, dorința de îmbunătațire și profitul. Fără a crea valoare, fără profit, e dificil să vorbim despre un business sănătos. 

4. Autodepășirea e un principiu sănătos. Indiferent de mediul competitiv, dacă îți propui să crești în fiecare zi, vei face performanță. 

5. Diversitatea în echipă ajută la o înțelegere mai bună  
a contextului și la o adaptare mai ușoară.  

6. Vulnerabilitatea unește și face echipă mai puternică. 

7. Învață să iubești ceea ce faci.  

Orkla, la nivel global, deține un portofoliu de 12 companii, iar Orkla Foods România face parte din grupul Orkla Food Ingredients.  Care sunt provocările cu care vă confruntați ca CEO care conduce o companie cu un portofoliu atât de bogat?  

Diversitatea vine la pachet nu numai cu provocări, dar și cu beneficii și cu oportunități. Într-un fel, ele devin punctele forte într-un mediu atât de instabil și impredictibil. De exemplu, brandurile de pate Ardealul și Antrefrig au crescut cu 30% în perioadele de criză pandemică, în timp ce diviza de ingrediente de panificație și cofetărie a avut de suferit în acele momente când fie HoReCa era închisă, fie consumatorii aveau alte preocupări. Azi, la fiecare colț de stradă poți observa o cafenea șic vânzând nu numai specialități de cafea, dar și patiserie caldă și cofetărie, iată cum trendurile se pot reversa. Sosurile, fie că vorbim de ketchup, muștar sau sosuri pe bază de maioneză, se consuma atât când suntem acasă și vrem să aducem un plus de gust mâncărurilor gătite, cât și atunci când ieșim la terase, la iarbă verde sau mergem la festivaluri de street food. Tomi și LaMinut sunt cap de afiș pe lista de cumpărături a românilor. Sunt unele dintre cele mai iubite branduri din România și au o poziție de lider puternic în categorie.  

Dacă vorbeam despre patiseriile și cofetăriile moderne care au apărut în marile orașe, Linco Patisero e oricând o alternativă excelentă dacă vrei o plăcintă gustoasă la tine acasă. În plus, faci și economie de timp pentru cei dragi. Până se rumenește… trăiește!  

Fiind parte din grupul Orkla Food Ingredients, avem acces la inovație și know-how din mai multe piețe europene, un avantaj pe care îl transferăm consumatorilor noștri români, prin lansarea pe piața locală a unor produse de calitate superioară. 

Nu de puține ori, să fii CEO înseamnă să iei și unele decizii nepopulare în rândul angajaților. Ați fost pusă în această situație? Ne puteți da un astfel de exemplu? 

În 20 ani nu ai cum să nu fii pus și în fața unor astfel de decizii. Am trecut prin disponibilizări, închideri de platforme de producție, externalizarea unor servicii și restructurările aferente, reorganizări care au fost firești în contextul evoluției de piață. Și în aceste situații / momente, oamenii au fost principala noastră preocupare, pornind de la partea financiară până la suportul necesar de a-și găsi noi joburi sau oportunități.   

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 382 (16 aprilie – 16 mai 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: