Interviuri Marketing

Design & Viziune

5 iun. 2015 5 min

Design & Viziune

Reading Time: 5 minute

Hiii International Institute of Ideas, organizatorul Hiii Brand – cea mai prestigioasa competitie de design din China – l-a invitat pe Cristian Kit Paul, Founding Partner si Creative Director al Brandient, sa devina Honorary Life Member al organizatiei, dupa ce anterior, in 2010, a facut parte din juriul competitiei alaturi de nume mari ale brandingului mondial precum Wally Olins si Joe Duffy.

cristian-kit-paul-foto4Aveti un palmares impresionant de distinctii. Ce inseamna in acest context titlul de Honorary Life Member of Hiii International Institute of Ideas?

Sunt bucuros sa fiu recunoscut, nu neaparat pentru propria persoana, ci ca reprezentant al Brandient si al designului romanesc. Apartenenta are urma­toarele grade: Honorary President, Honorary Life Members, Council Members, Corporate Members, Professional Members, Educational Members, Student Members si Associate Members.

Pentru publicul din Romania, ce inseamna Hiii International Institute of Ideas?

Fondat in China, ca urmare a succesului competitiei de design omonime (Hiiibrand International Logo Design Award), Hiii International Institute of Ideas isi propune sa fie un promotor global al creativitatii si al schimbului de idei, atat in fata comunitatii creative internationale cat si a guvernelor, corporatiilor, presei si publicului larg. Un alt aspect urmarit de Hiii International Institute of Ideas este definirea standardelor globale de best practices si etica in industriile creative — ceva ce ne-ar prinde bine si in Romania, dar nu s-a inhamat inca nimeni la asta.

Cum v-a imbogatit profesional experienta de a fi facut parte din juriul Hiii Brand’s in urma cu cativa ani, cu nume precum Wally Olins si Joe Duffy?

Am schimbat cateva mailuri cu acesti parinti ai consultantei si designului de brand, iar mai apoi, la o editie ulterioara, cu Tony Spaeth, dar ma tem ca eram cumva prea tanar ca sa pot intelege ca acesti adevarati seniori sunt o prezenta care ne poate aduce bucurie si intelepciune pentru un timp limitat doar. Ma invinovatesc ca nu am stiut sa-i intreb mai multe, sa le multumesc pur si simplu, iar intre timp Wally a plecat dintre noi si Tony s-a retras din comentarea activa a industriei.

Cand ati luat prima data contact cu industria de branding din China?

Mai intai am luat legatura indirect, vorbind despre asta cu prietenii mei din Singapore care lucreaza adesea proiecte mari pentru piata chineza. Apoi am fost cooptat in juriul international al Hiiibrand International Logo Design Award, iar in cele din urma, aflat in Shanghai pentru a primi un premiu Pentawards, l-am intalnit pe Jing Wang de la Design College of Nanjing Art Institute, initiatorul competitiei Hiiibrand si promotor al designului de brand in China, cu care am discutat despre industria de branding din China.

De atunci am mai avut ocazional intersectii cu piata chineza – ultima fiind un stand pentru o competitie de vinuri din Hong Kong, iar creatiile Brandient sunt o prezenta constanta in literatura de specialitate din China, unde am aparut in ultimii ani intr-o multime de carti si reviste.

Care sunt caracteristicile definitorii ale industriei de branding din China si, in extenso, cele ale industriei de branding asiatice? Daca ar fi sa facem o comparatie cu piata romaneasca, care ar fi principalele concluzii?

Pietele asiatice sunt foarte diferite de piata din Romania, chiar si pietele in curs de formare. Ne uitam la Shanghai si ce vedem este miraculos – cele mai bune talente din Asia si din lume sunt atrase activ in piata chineza, care, desi infernal de dificila ca dead­line-uri, are bugete fantastice, viziuni ambitioase si un curaj iesit din comun.

Iar Singapore este un stat in care de­signul este o politica oficiala de dezvoltare. Am avut ocazia sa-i cunosc pe cativa din cei mai importanti designeri de acolo, incepand cu prietenul meu Chris Lee, fondator al Asylum si BBH Asia Pacific, si continuand cu Jackson Tan, cofondatorul renumitului “design band” Phunk, sau Justin Long, fondator al Hjgher si Underscore — munca lor este absolut fantastica si ii privesc cu toata admiratia.

Pe de alta parte Romania si Europa de Est au insemnat si inseamna oportunitati insemnate pentru Brandient, chiar daca foarte diferite de spectacolul Asiei: rebrandingul entitatilor de stat, ca CEC Bank, TVR sau Radiocom, rebrandingul retelelor mari de retail ca Dedeman, Domo, Flanco etc., a nenumarate banci si institutii financiare printre care Nextebank, Patria si Idea Bank, companii din domeniul sanatatii, ca Europharm, Secom sau HelpNet, sau tehnologie si telecom, ca Vodafone, Bitdefender, Astral etc. – trebuie sa ne uitam ce selectam din portofoliul nostru pentru partea asta.

Prietenii mei din Asia fac lucruri foarte frumoase, eu sunt fericit sa pot face lucruri foarte necesare spatiului unde m-am nascut.

Ce parere aveti despre educatia in materie de branding in Romania?

In Romania ma tem ca pionieratul in branding continua tocmai din lipsa educatiei. Piata este mica si saraca, exista putini jucatori si efortul de pionierat pare sa stea mai mult in responsabilitatea liderului, adica a lui Brandient. Dar dupa 13 ani de promovat de­signul ca instrument de business parca am dori sa vedem si pe altii contribuind serios la ridicarea nivelului de intelegere al pietei.

Ce ati invatat din experienta de graphic designer in perioada in care ati lucrat pe piata singaporeza?

Am invatat ca designul este o limba vorbita de toate natiunile, iar designerii pot face echipa si rezolva lucruri impreuna indiferent de unde vin si unde se afla. Observatie pe care am revalidat-o cu ocazia proiectelor din alte piete emergente, chiar si in geografii mai speciale cum ar fi Tunisia sau Pakistan.

Ce va defineste ca designer de brand?

Unele din proiectele la care Brandient lucreaza sunt uriase si munca mea ca individ devine doar o piesa intr-un puzzle complex si in cele din urma intr-un fel neimportanta in lipsa celorlalte piese – de aceea cred ca succesul meu ca de­signer de brand e imposibil de separat de calitatea partenerilor si a colegilor mei.

Fara Aneta, chiar daca as fi azi tot de­signer (discutabil si asta), corpul muncii mele ar avea o cu totul alta energie, mult mai putin curaj si categoric o anvergura si relevanta complet diferite.

Care considerati ca este responsabilitatea unui designer in societatea actuala?

Designerii sunt din ce in ce mai prezenti in consultanta si in decizia de business. Zilele trecute am vazut cum McKinsey, mamutul consultantei de business, a achizitionat Lunar, o companie de de­sign, spre stupoarea unor analisti. Poate pentru noi e mai putin o surpriza, in Brandient, o companie care a stat mereu la granita intre consultanta de de­sign si consultanta de business.

Eu cred ca designerii au fost mereu consultanti, dar acum devin parte a unei lumi care le-a fost straina, lumea consultantei de business, si cred ca prima lor responsabilitate este sa invete cum sa contribuie optim, urmand regulile acestei lumi.

Ce branduri din lume si din Romania simtiti ca va reprezinta?

Ma tem ca nu am avea loc sa vorbim despre toate felurile in care imi plac diverse rezolvari tehnice sau idei cu care opereaza diverse branduri de pe mapamond. Pot insa sa spun ca din munca mea cel mai adesea ma intorc sa fac referire la Dedeman. Respect foarte mult cum Dragos Paval a crezut in brand si l-a transformat intr-un “household name” in toata Romania.

La ce proiecte lucrati in prezent?

Nu pot vorbi despre proiectele Brandient in desfasurare, dar terminate curand si in curs de implementare, sunt o multime de proiecte foarte interesante, dintre care as aminti un rebranding foarte vast al Interactive Group, cel mai mare integrator de tehnologie din Pakistan, o repozitionare foarte curajoasa lucrata im­preuna cu board-ul ING in Romania, o strategie de brand regionala pentru expansiunea eMAG care tine cont in principal de realitatile pietei poloneze, un rebranding vast si spectaculos pentru Comitetul Olimpic si Sportiv Roman si Echipa Olimpica a Romaniei pentru Jocurile Olimpice Europene de la Baku si un brand nou de bautura energizanta.

De curand a devenit publica munca noastra in rebrandingul lantului national de farmacii HelpNet si in coordonarea “importului” brandurilor poloneze Idea Bank si Idea Leasing in Romania.

Cristian Kit Paul Kit este fondator al Brandient, companie pe care o conduce de 13 ani, din pozitia de Creative Director  si Chief Designer. Este,de asemenea, Chief Technology Officer in companie. Inainte de Brandient, timp de zece ani a fost Art Director si Creative Director in cateva dintre cele mai mari agentii de publicitate din Romania, dar si freelancer in Singapore. A castigat multe premii internationale si multa recunoastere in afara tarii, printre care cea mai recenta fiind distinctia de Honorary Life Member al Hiii International Institute of Ideas din China.

Aneta despre Kit

 

Array

Lasă un răspuns

Articole pe aceeași temă: