Danone România: Business pentru sănătate

19 iun. 2024 9 min

Danone România: Business pentru sănătate

Reading Time: 9 minute

În cei 25 de ani de la producția primului iaurt Danone în România, fabrica companiei franceze din București a crescut exponențial, de la o capacitate de zece tone pe an, la un milion de iaurturi pe zi și 75.000 de tone pe an.

Oana Bejan, Country Leader Danone România ne-a oferit mai multe detalii despre evoluția Danone România în toată această perioadă de timp, dar și despre planurile pe care le are compania pe piața din România

Care sunt produsele și categoriile în care activează Danone pe piața din România și care a fost evoluția cererii pentru aceste produse în ultimii ani?

Anul acesta aniversăm 25 de ani de producție locală. Suntem pe piață din 1996, dar am început practic să producem la București în 1999. Este adevărat că în cei 25 de ani ne-am schimbat și ne-am adaptat în funcție de contextul din piața locală, dar și în funcție de evoluția preferințelor consumatorilor, a trendurilor de consum, iar astăzi suntem o organizație care este prezentă în trei categorii mari: lactate fermentate, produse vegetale și nutriție specializată. Ele sunt foarte diferite datorită relevanței lor pentru consumatorul din România. 

Activăm pe piața lactatelor fermentate, care este o piață foarte mare și foarte matură, una în valoare de 600 de milioane de euro, cu producători care au reușit, de-a lungul timpului, să ofere consumatorului din România game foarte largi de produse. Și este o categorie foarte relevantă, pentru că penetrarea categoriei este de 96%, adică ajunge la 96% din gospodăriile din România. Iar asta explică relevanța foarte mare pentru consumatorii din România. Aici, Danone este lider de piață. Jumătate din piața lactatelor fermentate este piața de iaurt, unde noi avem o cotă de piață de 45%. În această categorie mai includem și smântână, deserturi, iaurturi pentru copii și ceea ce numim băuturi tradiționale (sana, chefir și lapte bătut). În categoria aceasta, suntem lideri de piață și suntem singurul furnizor care acoperă practic toate nevoile consumatorilor. 

A doua categorie pe care activăm este cea vegetală, pe bază de plante. Este o categorie mult mai „tânără”. Dacă lactatele fermentate ajung la 96% din gospodăriile din România, zona de produse vegetale ajunge doar în 28% dintre gospodării, deci mai puțin relevantă, dar care înregistrează „o explozie” în perioada de post. Aici activăm cu Alpro, un brand care s-a triplat în ultimii cinci ani. 

A treia categorie în care activăm este cea de nutriție specializată, unde activăm cu trei branduri: Milupa, Aptamil și Forticare. Aici avem formule pentru bebeluși, dar și mâncare pentru bebeluși, cereale și biscuiței și formule speciale de nutriție specializată.  

Tot portofoliul nostru, pe cele trei categorii, are la bază preocuparea pentru sănătate. Acesta este liantul dintre cele trei categorii. Mai mult, suntem singurul furnizor care însoțește consumatorul pe tot parcursul vieții: de la formule de bebeluși, trecând ulterior prin iaurt simplu, lapte și fermenți, apoi produse cu din ce în ce mai multă valoare adăugată, cu fermenți speciali, cu adaos de proteină, ajungând apoi în zona de vegetale ca potențială soluție pentru un stil de viață sănătos. 

Lucrați în Danone România de mai bine de zece ani. Cum vedeți evoluția companiei în tot acest timp?

Suntem un pic nostalgici anul acesta. Noi am început producția în 1999, cu 21 de angajați și 10 tone pe an, iar astăzi producem, doar în fabrica de la București, un milion de iaurturi pe zi și avem o capacitate de procesare de 75.000 de tone de iaurt pe an. În același timp, uitându-ne la businessul Danone de astăzi, suntem mult mai mult decât o fabrică de iaurt, suntem prezenți în trei categorii foarte complexe și avem un business complex.  

În paralel cu evoluția de business, suntem una dintre puținele companii care se pot lăuda că au încă alături oameni care au asistat la producția primului iaurt, acum 25 de ani. Nu mai este niciun secret că Danone România este și un pool de talente pentru țările din Europa și nu numai: avem colegi care sunt în Canada, care sunt la Paris.  

Există o viziune de business în care înțelegem foarte bine că oamenii sunt un motor foarte important pentru rezultate. Eu sunt de 10 ani în Danone și în tot acest timp am avut ocazia să mă dezvolt foarte mult ca profesionist. Am și muncit mult, ca să fiu foarte sinceră. În același timp, ce este foarte interesant este că, dincolo de toată componenta economică, în spatele căreia aș menționa de la început că stă o strategie care se bazează pe nevoile consumatorului, ce considerăm că este diferit la Danone este această componentă duală în care încercăm să punem zona socială și cea de business cumva pe același nivel de prioritate.  

Ce proiecte compun strategia de sustenabilitate a Danone?

Ți-aș menționa pe scurt două zone care ne preocupă foarte tare. Pe de-o parte colaborarea cu fermierii, producem cu lapte 100% românesc, pentru care colaborăm cu ferme mari, cu care avem programe speciale, dar și cu ferme mici. Este un program care a început acum 12 ani în zona Zimnicea. Mai interesant este că „O șansă pentru familia ta” a pornit ca un program social, dar astăzi 220 de gospodării din zona Zimnicea au ajuns să reprezinte peste 10% din colecta noastră de lapte. A pornit de la un program social, dar ajunge să fie în același timp benefic pentru business. A doua zonă a componentei CSR, în care investim foarte mult, este zona de educație. Avem un program care se numește „Sănătos de mic”, care include informații de bază: de exemplu, cum arată piramida nutrițională, cât de importantă este hidratarea, ce importante sunt fructele, sau mișcarea. Cumva obiectivul este conștientizarea importanței unei diete sănătoase. 

Pe lângă proiectul educațional „Sănătos de mic”, în fiecare miercuri este zi de vizită în fabrică și în zece ani de zile peste 65.000 de copii și profesori au venit să viziteze fabrica. Ei trec astfel printr-un proces de educație despre beneficiile iaurtului cu ajutorul unor traineri specializați. Facem asta în fiecare miercuri și avem zile în care trebuie să gestionăm peste 300 de copii în câteva ore. Vreau să spun că după pandemie, cei care au dat startul mișcării au fost oamenii din fabrică, care ne-au sunat și ne-au spus: „Ne e dor de copii”.

Care sunt planurile pe care le are Danone pentru piața din România?

În lunile mai și iunie vom avea campanii dedicate produselor pe care le producem în fabrica din București, care vor purta straie de sărbătoare, indiferent că vorbim de brandul Activia, Danone Delicios sau Cremosso. Veți vedea campania noastră aniversară în magazine și vom avea și oferte speciale. Apoi, pe perioada verii, vom aduce din nou în atenția consumatorilor iaurturile de băut pentru că există o mare sezonalitate în perioada verii și acolo pregătim o serie de surprize.

DSC 0668
Foto: Vali Mirea Photography

De asemenea, vom mai avea o campanie pentru Danonino, un brand sub umbrela căruia se produce o brânzică din care se obține o înghețată delicioasă. Iar din a doua parte a anului avem câteva vești: începând cu luna iunie vom produce, la București, iaurturi de băut cu adaosuri de proteină, sub brandul YoPRO. Echipa din România și-a dorit foarte mult acest proiect și am obținut acest lucru. Sunt mai multe fabrici în regiune în care s-ar fi putut produce, deci este o reușită extraordinară a colegilor noștri din proiect care au reușit să aducă producția în România. Nu sunt multe iaurturi cu adaos de proteină produse în România și mai ales pe zona de băut, deci vom avea un cuvânt important de spus pe piața din România. Ne așteptăm la entuziasm și din partea partenerilor de business pentru că multă lume este interesată de inovații.  

În toți aceștia 25 de ani, Danone a demonstrate că este o companie care are inovația în ADN. Ne puteți spune câteva cuvinte despre cele mai importante inovații ale companiei în tot acest timp?

Primul iaurt Danone s-a produs la Barcelona cu fermenți de la Institutul Pasteur, acum mai bine de 100 de ani și se distribuia prima dată în farmacii pentru că ajuta, între cele două Războaie Mondiale, copiii cu probleme intestinale, deci calma durerile. Astăzi, noi avem centre de cercetare și fermenți patentați. Dincolo de investiția în știință, ne interesează foarte tare și evoluția obiceiurilor de consum și legătura cu momentele de consum: mic dejun, prânz, gustare etc. Am înțeles foarte repede că societatea evoluează și suntem permanent în mișcare. În anul 2010, am pus pe piață produsul Activia Mic Dejun care este și astăzi unul dintre cei mai mari contribuitori la cifra de afaceri a categoriei. Acesta este un iaurt cu topper de cereale care este din start o soluție. Am fost primii care au transformat produsul în soluție pentru o nevoie de consum. În același timp, ne diferențiem pe piață prin niște fermenți speciali: Bifidus Actiregularis și L.casei pentru imunitate. Mai mult, preocuparea pentru sănătate a rămas o constantă a ultimilor ani, ceea ce ne-a permis să aducem produse inovatoare, de exemplu fără zahăr adăugat.  

Danone 25 vizual gama 052024

25 de ani de business sănătos

În 25 de ani de producție pe piața locală, Danone România a reușit să transforme o mică fabrică de lactate din București în cea mai performantă unitate a companiei din Europa și să devină lider pe o piață a lactatelor fermentate în valoare de 600 de milioane de euro. Care este rețeta acestei dezvoltări sănătoase?

Poate că numele Mioarei Savin nu vă spune mare lucru în acest moment, însă foarte probabil că, în ultimii 25 de ani, aceasta a reușit să vă facă să zâmbiți în timpul unui prânz copios sau să vă facă o dimineață mai frumoasă. Mioara Savin este ECE Senior R&D Impact Manager și lucrează la Danone România de 25 de ani, unde este reponsabilă cu rețetele și face o mulțime de teste până ajunge la gustul cel mai bun al produselor Danone. Un astfel de exemplu, conceput doar pentru piața din România, este o smântână creată special pentru a se dizolva perfect în ciorbă.  

În cei 25 de ani de când lucrează pentru Danone România, Mioara Savin a fost martora unor schimbări uriașe petrecute în fosta fabrică de lactate Miorița din București, pe care gigantul francez a preluat-o în 1996 și unde a produs primul iaurt trei ani mai târziu, cu doar 21 de angajați, unul dintre aceștia fiind chiar Mimi Savin.    

Pe parcursul celor 25 de ani, Danone România a investit considerabil în modernizarea și extinderea capacităților de producție ale fabricii din București, transformând-o într-un centru de producție european și în cea mai performantă fabrică Danone din Europa. Ca să vă faceți o idee, 35% din produsele care ies de pe poarta fabricii din București ajung în străinătate, în 14 țări, printre care Italia, Spania, Marea Britanie sau Grecia. Fabrica produce zilnic aproximativ 60 de sortimente de iaurt și peste un milion de iaurturi cu lapte românesc de la gospodari și fermieri locali.  

„În cei 25 de ani de activitate pe piața locală, am investit în modernizarea fabricii noastre din București și am reușit să sporim semnificativ flexibilitatea și capacitatea de producție”, povestește Bogdan Joița, Head of Factory România la Danone. „Introducerea de noi linii de producție și automatizarea completă a liniilor de ambalare ne permit acum să ambalăm produse pe diverse tipuri de tăvi, adaptându-ne rapid la cerințele dinamice ale pieței”, adaugă Bogdan Joița.

Fabrica din București este recunoscută ca fiind cea mai eficientă unitate din grupul Danone, una capabilă să producă iaurturi la prețuri extrem de competitive. Avantajată de o poziție geografică strategică, cu acces facil la piețele europene, unitatea atrage volume semnificative de producție. Un exemplu este selecția fabricii pentru producția de kefir și YoPRO, o decizie care subliniază capacitatea locală de a gestiona proiecte complexe. Cea mai recentă investiție a companiei a fost una de un milion de euro în implementarea sistemului de energie fotovoltaică, o decizie care marchează un angajament profund față de mediu și sustenabilitate. Aliniată la această strategie de sustenabilitate este și decizia companiei de a investi, în următorii ani, peste un milion de euro în hrana văcuțelor, cu scopul de a reduce 30% din emisiile de metan până în 2030. Această inițiativă de mediu face parte din programul „O șansă pentru familia ta”, derulat de Danone România în urmă cu 12 ani. Prin acesta, compania a implementat o serie de inițiative concrete pentru a sprijini familiile rurale defavorizate. 

Pariu pe gustul românesc 

 Danone România a oferit peste 370 de juninci gestante familiilor care nu dispuneau de resursele necesare pentru a achiziționa animale de rasă. De asemenea, compania a facilitat continuarea acestui ajutor, astfel încât prima vițică născută de fiecare vacă donată să fie oferită unei alte familii, perpetuând astfel ciclul de sprijin. În plus, gospodăriile au fost dotate și cu 29 de stații de muls mobile, echipate cu panouri solare pentru încălzirea apei și cu șapte mașini agricole pentru asigurarea nutrețurilor necesare în sezonul rece.  

„Prin proiectul «O șansă pentru familia ta», demarat în 2012, s-au investit șapte milioane de euro în Zimnicea, județul Teleorman, pentru a sprijini cei 220 de gospodari să dezvolte practici de agricultură regenerativă, demonstrând angajamentul nostru pentru dezvoltarea rurală și sustenabilitate. Acest proiect are ca scop principal stimularea antreprenoriatului local în domeniul laptelui, oferind sprijin micilor fermieri pentru a adopta practici agricole regenerative și a produce lapte de calitate la standarde europene”

Cătălin Andreica, Head of Milk Purchasing România la Danone. 

Datorită succesului programului „O șansă pentru familia ta”, în fabrica Danone din București ajunge în fiecare zi lapte proaspăt, 100% românesc, colectat de la gospodarii și fermierii locali. Programul reflectă și contribuția companiei în economia locală, Danone România colectând anual peste 66 de milioane de litri de lapte. Ceea ce contribuie din plin și la poziționarea Danone România în fruntea pieței lactatelor, una cu o valoare de peste 600 de milioane de euro.  

„Suntem dominanți în piața lactatelor fermentate, cu o cotă de piață de peste 45% în segmentul iaurturilor, 15% din piața de smântână și aproximativ 8% din segmentul deserturilor”, povestește Anca Miron, Head of Marketing Dairy Functionals Central Eastern Europe la Danone. „Suntem mândri să avem un portofoliu care promovează alimentația sănătoasă și corectă de la naștere pe tot parcursul vieții – începând de la alimentație adresată sugarilor, produse lactate fermentate, iaurturi, smântână, deserturi, produse pe bază de plante și sănătate specializată pentru seniori. Tot portofoliul nostru susține misiunea Danone de a aduce sănătate prin alimentație”, adaugă Anca Miron.

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 384 (16 iunie – 16 iulie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Array

Articole pe aceeași temă: