Business

Construcții sustenabile din viitor

25 iul. 2024 10 min

Construcții sustenabile din viitor

Reading Time: 10 minute

În timp ce unii construiesc azi pentru viitor, alții sunt cu un pas înainte și pare că au descoperit călătoria în timp și reușesc să dezvolte proiecte din viitor, care arată bine azi, sunt funcționale, sustenabile, produc prosperitate pentru toată lumea și mai ales sunt create să aibă o viață lungă.

Bun venit în lumea construcțiilor sustenabile din viitor! Căpitanii transformării sunt Alexander Athanassoulas, Președinte & CEO STIRIXIS Group și Elena Athanassoula-Kyrnassiou, VP & Executive Director STIRIXIS Group, pe care Biz i-a întâlnit la sediul grupului din Atena, unul care inspiră și abundă de creativitate și soluții ingenioase.

Care este istoria grupului și unde este el prezent?

Alexander Athanassoulas: 1996 este anul când am început compania, care azi este una de consultanță și design de tip strategie-prin-execuție, care se axează pe asigurarea succesului pe temen lung și pe maximizarea profitului clienților noștri. Lucrăm îndeaproape cu ei pentru a defini, a proiecta, a livra și a gestiona concepte de business holistice la nivel global, în Retail, F&B, Ospitalitate, Spații de Birouri și industriile de Agrement. După ce am vizitat România în 2009, și am văzut potențialul de aici, un an mai târziu ne-am deschis și prezența locală.

Elena Athanassoula-Kyrnassiou: Avem acum proiecte deschise în 11 țări, dar am realizat peste 800 de proiecte în 29 de țări. Așteptăm să adăugăm a 30-a noastră țară, care este Sri Lanka, care a fost o provocare mai mare decât anticipam, dar despre care suntem siguri ca va fi un nou succes în portofoliu nostru. În scurt timp urmează  să deschidem încă două birouri, unul în Emiratele Arabe Unite și unul în Arabia Saudită. Birourile noastre sunt huburi, iar echipele lucrează împreună, indiferent de locul în care se află.

Alexander Athanassoulas: Spunem că am realizat peste 800 de proiecte, dar adevărul este că am încetat să le numărăm, pentru că multe dintre ele sunt complexe și se contorizează diferit. De exemplu, am amenajat toate magazinele Enel din România, un număr de aproape 100 magazine, în India avem două proiecte majore, între care unul este un lanț de patiserii pe care noi l-am reproiectat, cu 400 de magazine, iar în New Delhi reamenajăm un cunoscut  lanț de modă pentru femei care va merge la bursă la sfârșitul anului  și are o infrastructură de 900 de magazine.

Care a fost evoluția companiei în toți acești ani?

Alexander Athanassoulas: Evoluția companiei nu este liniară deoarece baza noastră până în 2008 a fost în mare parte Grecia, iar dacă vă uitați pe datele de la Agenția de Statistică a Greciei veți înțelege provocările noastre. Din 2006 până în 2016, construcțiile în Grecia au scăzut cu 94%, echivalentul unui război nuclear. Paradoxal, asta ne-a ajutat foarte mult pentru că ne-am schimbat complet și am redefinit ceea ce facem. Până în 2008 făceam și construcții. Din fericire, cu previziunile Metallaxis, o parte foarte importantă a ADN-ului nostru, ne-am putut ajusta traiectoria. În timpul unei întâlniri strategice în 2008, am decis să renunțăm treptat la construcții și sa ne creștem prezența în sectorul serviciilor, în principal pe strategie, design și managementul proiectelor, pentru a putea capta piețele la nivel global și nu doar în zone specifice. Domeniul construcțiilor este foarte limitat în ceea ce privește expansiunea, pentru că   necesită diverse licențe, asigurări sociale, permise, avize sau întreținere, iar toate reprezintă provocări specifice fiecărei locații. Aceste provocări ne-au ajutat foarte mult să redefinim cine suntem în anii 2009-2016. Am construit un model de business complet diferit, bazat pe noile noastre servicii. Am reconstruit o echipă foarte puternică. Avem acum, împreună cu România, peste 50 de profesioniști. Și sunt profesioniști foarte buni, cu o vastă experiență globală în abordarea proiectelor la nivel holistic, indiferent de industrie sau locație, care împărtășesc valorile companiei. Construind grupul la nivel global, am trecut printr-o transformare care ne-a adus multe cunoștințe și multă capacitate de adaptare, pe care le-am introdus printre serviciile pe care le oferim, încercând să fim vizionari, și mai ales agili și versatili în modul în care ne extindem.

Ce părere aveți despre România?

Alexander Athanassoulas: Grecia a avut multe suișuri și coborâșuri, iar România a avut la rândul său perioadele sale delicate. Avem o echipă foarte frumoasă acolo. Suntem șapte, printre care suntem și noi. Echipa gestionează nu doar proiectele din România, ci și din Orientul Mijlociu. Pentru noi, România este ca acasă, suntem acolo în fiecare lună sau la fiecare două luni. Am întâlnit mulți oameni cu mintea deschisă, cu adevărat dornici să se dezvolte, iar progresul, evoluția au nevoie de minți inovatoare și agile. Simțim că există multă deschidere si receptivitate la ideile pe care le împărtășim și acesta este un lucru pe care îl admirăm în România, pentru că românii sunt dornici și motivați să evolueze foarte repede. Așadar, credem foarte mult în oamenii de afaceri români și în piața româneasca care este in plină dezvoltare.

Considerați că este mai ușor să lucrați cu companii grecești care operează și în România decât în ​​comparație cu alte companii?

Suntem un grup global, deci, răspunsul scurt este nu. Călătorim mai mult de 120 de zile în fiecare an în locații foarte diferite, în India, Emiratele Arabe Unite, Oman, Arabia Saudită, Grecia, România, Elveția, Marea Britanie, SUA, Cipru, și asta doar ca să dau câteva exemple. În multe dintre aceste cazuri, nu există nicio legătură cu Grecia. Important pentru noi este să înțelegem piața și să devenim una cu ea. Un alt lucru important este să înțelegem și să empatizăm cu acea cultură. Pe piața din Grecia, suntem foarte cunoscuți, iar dacă vrei sa lucrezi cu noi aici, suntem ușor de găsit.  

Elena Athanassoula-Kyrnassiou: Se întâmplă să colaborăm cu firme grecești, dar nu este o prioritate în strategia noastră. Participăm la târguri, ne bucurăm de premii internaționale și prin aceste canale conducem o strategie de atragere pentru proiectele care vor veni în calea noastră.

Pe partea de dezvoltare, departamentul de marketing ne sprijină pe social media. Folosim LinkedIn, care este principala noastră platformă cu prezență constantă, dar suntem activi și pe Facebook, TikTok, Instagram și acolo unde sunt clienții noștri. Suntem foarte conectați cu oamenii de afacere din întreaga lume.

Alexander Athanassoulas: Avem multe premii internaționale care ne recomandă noilor clienți, dar suntem prezenți și la târguri unde avem propriul nostru stand, iar oamenii pot veni să ne întâlnească acolo. Îmi amintesc că în februarie 2020 am fost la Euroshop, în Dusseldorf, apoi totul s-a blocat, însă din fericire, încă avem oameni care își amintesc de noi și ne abordează pentru a lucra împreună. Este cazul unui mare lanț de modă din India, cu care continuăm după trei ani de pauză dictată de restricțiile pandemice. 

Cum reușiți să aveți o prezență atât de consistentă global și totuși să mențineți o echipă de bază restrânsă?

Alexander Athanassoulas: Totul este foarte mult orientat spre proces. Avem o structură clară pentru a putea coordona atât de multe proiecte în culturi atât de diverse, cu solicitări diferite și procese complexe. Avem un mod standard de lucru care facilitează comunicarea și derularea proiectelor. Nu toate proiectele sunt simultane, vin în valuri, așa că nu sunt toți avem o încărcare similară, ceea ce cu un management bun, ne permite să facem multe.  Trebuie menționat că și clienții fac parte din ecuație pentru că, venim cu expertiza noastră, dar ei devin parte din echipă. E plăcut să avem proiecte frumos concepute, ceea ce desigur ne aduce și premiile, dar cred că acea parte a succesului și echipa noastră restrânsă, de 50 de persoane, are legătură cu faptul că operăm în mare parte la nivel strategic și creativ.

Cum se raportează STIRIXIS Group la un proiect?

Alexander Athanassoulas: De exemplu, suntem adesea numiți ”Design Investors” pentru că, desigur, punem accent atât peestetică,, cât și pe funcționalitate, iar metoda prin care abordăm proiectele , fie că este vorba de retail, birouri, hoteluri, restaurante, școli, universități, bănci, benzinării sau alte exemple, se concentrează mai ales pe  strategie și pe obiectivele de afacere și comerciale ale fiecărui proiect. Deci, pentru noi, designul este un instrument, însă nu este jocul final. Lucrăm cu clienții noștri îndeaproape pentru a defini o strategie foarte clară precum și obiectivele, și diferențierea companiei lor pe piată, iar ulterior începem procesul creativ. Designul nostru se bazează pe obiectivele comerciale și strategice stabilite în urma analizei inițiale a profilului de business al clientului nostru. Deci, pe scurt, ceea ce facem este complet diferit.

Când proiectezi, de exemplu, un concept pentru un lanț care are 900 de magazine, trebuie totul gândit la nivel foarte detaliat, designul trebuie să servească efectiv obiectivelor, să iei în considerare felul în care dezvolți întreg lanțul, să controlezi costul acoperit de francizar, iar toate aceste elemente au legătură cu modul în care se proiecteaza elementele de design. Așa că de aceea suntem numiți investitori designeri. Prin urmare, partea noastră se află în cea mai mare parte în primele faze ale proiectului. Dacă am proiecta 900 de magazine de la A la Z, nu vom fi 50. Dar scopul nostru nu este să fim acolo, suntem creierul din spatele investitorilor care proiectează regulile, oferă strategie și design într-o combinație perfectă și apoi asistăm pe tot parcursul proiectului.

Elena Athanassoula-Kyrnassiou:  Noi înțelegem abordarea lor de afaceri, ceea ce doresc să facă prin proiect, iar apoi analizăm, facem ateliere, analize strategice, previziuni și apoi trecem la proiectare. Arhitecții sunt, desigur, prezenți pentru a înțelege ideea, deoarece trebuie să traducă orice am discutat la nivel de afaceri. Următorul pas ar fi proiectarea, dar întotdeauna există o strategie. Am văzut exemple de investiții care au fost foarte frumos proiectate și s-au închis, au eșuat. Asta susține abordarea noastră pentru că suntem diferiți față de cei care s-au concentrat pe design, nu pe afacere și pe strategia din spatele acesteia.

Cum este structurat STIRIXIS Group și cum contribuie fiecare unitate la succesul unui proiect?

Alexander Athanassoulas: Pentru noi, atunci când proiectăm, avem diferiți piloni. Dacă vorbim de grup, avem trei unități de afaceri. STIRIXIS Executive  este unitatea de afaceri care proiectează și gestionează toate proiectele comerciale. Avem proiecte de retail sauproiecteîn domeniul medical și, de exemplu,  în România am proiectat și Centrul Medical Emerald, recunoscut pe plan internațional ca având cel mai bun design pentru servicii publice din Europa la The International Property Awards, după o jurizare din partea a 400 de arhitecți. Deci, un premiu foarte important pentru Emerald, pentru STIRIXIS Group și pentru România.

STIRIXIS Exclusive este dedicat spațiilor rezidențiale, fie că sunt vile cu o singură unitate, case de vară, apartamente sau dezvoltări cu mai multe unități. Deci, de exemplu, acum proiectăm în diferite locații, dar mai ales în Grecia.

Al treilea pilon pe care îl avem se numește Metallaxis, o unitate de business care se ocupă de tendințe și previziuni strategice și ne furnizează informații despre cum ar trebui să tratăm viitorul în combinație cu proiectele pe care le proiectăm. Vă voi da un exemplu: proiectăm acum sucursale pentru o bancă, proiectăm benzinării și suntem pe cale să începem un lanț de supermarketuri din Africa. Dar întrebarea rămâne, vor exista bănci în 2035 ca locuri fizice? Vei intra într-o bancă să faci ceva?

Viitorul se schimbă într-un mod exponențial și atunci când proiectăm pentru clienții noștri trebuie să ne asigurăm că oferim serviciile strategice de previziune pe care le înțelegem și înregistrăm. Retailul este afectat de e-banking, e-guvernare, lucru hibrid. Deci, este un sistem. Și înregistrăm, analizăm și înțelegem acel sistem și proiectăm din viitor, nu pentru viitor. Atunci când începi să proiectezi pentru viitor, faci pași înainte fără a conecta efectiv toate punctele către viitor. Noi proiectăm din viitor și oferim previziune strategică pentru acei oameni care înțeleg că nu suntem o minge de cristal, dar ne gândim la viitoruri alternative. Trebuie să ai planuri și să fii agil și versatil pentru a te adapta la modul în care această lume evoluează. Prin urmare, încercăm să menținem rentabilitatea investiției pentru clienții noștri ridicată și modalitatea de a face asta nu este acceptând ceea ce se numea ciclul de viață al unui concept, unde după trei sau patru ani sau cinci ani, ai vrea sa modifici designul magazinul, restaurantul, hotelul, locul de muncă, totul. Atunci ai reinvesti doar pentru a face ceva nou. Întreaga idee este de a face modificări minore, așa cum fac japonezii în filosofia Kaizen, modificări progresive, funcționale și performante. Este un mod complet diferit de a gândi și de a aborda designul. Când faci asta, ai o mulțime de avantaje. Un avantaj este că nu trebuie să reinvestiți mulți bani, de obicei, în partea de jos a unei curbe unde e cea mai mare nevoie. Al doilea este că, atunci când ajungeți la capătul curbei ciclului de viață al conceptului și trebuie să reinvestiți, ați pierdut o parte din piață. De fapt arătați respect față de oamenii care vă sunt clienți sau utilizatori, dacă este un loc de muncă, deoarece le arătați continuu că înțelegeți dinamica nevoilor lor. Suntem gânditori de sisteme. Am citit multe, am integrat gândirea sistemelor în procesele noastre.

Odată ce livrăm un proiect, avem ceea ce numim evoluția conceptului. Urmărim piața și cum se schimbă concurența și cum aceasta repoziționează baza de clienți și care sunt noile KPI din operațiuni și facem un atelier, de obicei, la fiecare trei sau șase luni unde revizuim strategia și analizăm toate informațiile pe care le avem pentru a schimba în mod proactiv lucruri mai mici, dar care pot schimba de fapt forma și utilizările.

Care sunt planurile pentru România?

Alexander Athanassoulas: Ne dorim să ne extindem, iar echipa din România este responsabilă de proiectele din Orientul Mijlociu și India, iar rezultatele au fost excelente, piețele sunt în creștere și în mod firesc va crește și echipa. Pentru noi lumea este doar un întreg, iar echipa din România înțelege asta, face parte din această cultură. Vom continua să creștem echipa pentru că aveți profesioniști excepționali și avem valori comune.

Ce mesaj aveți pentru potențialii clienți din România?

Alexander Athanassoulas: Veniți și lucrați cu noi, vrem să vă cunoaștem și să facem lumea mai bună! Dacă vă gândiți la cum să rămâneți în frunte, suntem cei mai buni parteneri. Dacă oamenii se gândesc la ziua de azi, noi nu suntem pentru ei. Cred că acesta este momentul potrivit pentru a face o muncă adevărată care va fi acolo după mulți ani și nu va fi o victorie rapidă și după un an sau cinci ani se va stinge, ca un foc de artificii.  Ceea ce oferim clienților noștri este adevărata prosperitate, iar prosperitatea include multe dintre ideile pe care le-am discutat: include performanță și profitabilitate financiară, dar include sustenabilitatea, include încredere și respect pentru oamenii din echipă sau clienți. Trebuie căutată prosperitate pe termen lung.

„…proiectăm din viitor, nu pentru viitor! Atunci când începi să proiectezi pentru viitor, faci pași înainte fără a conecta efectiv toate punctele către viitor. Noi proiectăm din viitor și oferim previziune strategică pentru acei oameni care înțeleg că nu este o minge de cristal, dar oferă viitoruri alternative. Trebuie să ai planuri și să fii agil și versatil pentru a se adapta la modul în care această lume evoluează”.

Alexander Athanassoulas, Președinte & CEO STIRIXIS Group

STIRIXIS Group în cifre

Peste 800 de proiecte

29 țări

2010 anul lansării în România

3 piloni pentru succes: STIRIXIS Executive,STIRIXIS Exclusive, Metallaxis

Articolul a fost inițial publicat în Biz nr. 385 (16 iulie – 16 septembrie 2024). Dacă dorești să primești Revista Biz prin curier, abonează-te aici.

Ediția internațională #BizGrecia este un proiect Biz în parteneriat cu Royal CaribbeanAlpha BankOlympusSarantisPPCtbi bankApivitaStirixis GroupAktorV+O Communication și Aqua Carpatica.

Array

Articole pe aceeași temă: