Interviuri

Camelia Mortici, Morgan Sol: „Angajații de calitate nu își mai schimbă locul de muncă la prima nemulțumire, pentru că își dau seama că job-ul ideal nu există”

23 apr. 2024 7 min

Camelia Mortici, Morgan Sol: „Angajații de calitate nu își mai schimbă locul de muncă la prima nemulțumire, pentru că își dau seama că job-ul ideal nu există”

Reading Time: 7 minute

Schimbările în carieră se pot face la orice vârstă. Un sprijin relevant pentru cei  cărora le este teamă de aceste schimbări poate veni din partea unui career coach.

Camelia Mortici, Managing Director la Morgan Sol, companie de recrutare, coaching în carieră, salarizare și administrare de personal, ne-a vorbit despre planurile agenției de HR pe care a înființat-o cu 17 ani în urmă, despre viitorul forței de muncă și al recrutării din perspectiva consilierii în carieră.

Ai înființat o agenție de HR care se ocupă atât de coaching-ul de carieră și recrutare de forță de muncă, dar oferă și servicii de salarizare și administrare de personal pentru companiile din România. Cum ai decis să începi acest business și de ce ai ales o astfel de nișă?

Am decis să pornesc pe calea antreprenoriatului în 2007 și nu regret nicio secundă. Am încercat de câteva ori, în momente delicate, să îmi închipui că aș putea face altceva decât antreprenoriat prin Morgan Sol, dar niciodată nu am găsit o variantă care să mă împlinească profesional și să mi se potrivească.

A fost un act de curaj să iau hotărârea dezvoltării propriei afaceri, mai ales că în acel moment eram într-o poziție de conducere foarte bine plătită și cu oameni valoroși în jurul meu, alături de care am crescut profesional și de la care aș mai fi avut mult de învățat. Ultima perioadă a activității mele ca angajat a presupus o colaborare foarte apropiată cu renumitul om de afaceri Dan Ostahie, mentorul meu de business în acel moment. Respectiva colaborare a contribuit foarte mult la creșterea mea profesională și la conturarea curajului de a începe un business.

Motivul pentru care am ales domeniul resurselor umane este acela că încă de la începutul activității mele profesionale am activat în HR. Am fost îndrumată pe acest drum de primul meu angajator, Iulia Dimitriu, căreia îi sunt recunoscătoare pe această cale. Mai mult, de-a lungul anilor m-am regăsit permanent în această profesie, deoarece mă bucur să lucrez cu oamenii și pentru ei. M-au ajutat foarte mult și studiile universitare din domeniul economic, mai exact sunt absolventă de contabilitate și informatică de gestiune. Astfel, tot ce am acumulat în anii de facultate a reprezentat baza construcției antreprenoriale de mai târziu.

Momentul deciziei de a-mi schimba statutul din angajat în antreprenor probabil a fost primul din viața mea în care am aplicat coaching-ul. Atunci am stabilit obiectivul SMART ca în cel mult șase luni să obțin din această activitate minimul veniturilor pe care le aveam ca angajat. În caz contrar, aș fi revenit la calitatea de salariat.

Personal, pentru coaching m-am pregătit întreaga viață, atât prin experiența profesională, cât și prin cultura generală asimilată, prin studiul individual care m-a dezvoltat ca om și ca specialist. Ani la rând am făcut coaching de carieră conștient, în proiectele noastre de recrutare, dar și inconștient cu colegele și colegii mei pe care am dorit să îi ajut cu toate cunoștințele și abilitățile mele, să se împlinească profesional într-un domeniu care li se potrivește.  De aceea, pasul următor a fost firesc și a dus la specializarea mea pe coaching de carieră, ca urmare a unui curs pe care l-am urmat anul trecut. Acest lucru a contribuit și el la dezvoltarea business-ului și, în acest sens, al lansării de servicii care țin de consilierea în carieră.

Cum se diferențiază business-ul tău de cele ale concurenței de pe această nișă de HR, al consilierii în carieră, recrutării și salarizării?

Mi-am dorit mereu ca eu și afacerea mea să fim altfel. Feedback-urile clienților, unii chiar de 17 ani în portofoliul nostru, confirmă că am reușit. Altfel înseamnă pentru noi promptitudine și valori pe care le respectăm. Spre exemplu, în general, documentele se obțin și se dau angajatului în companii după mai multe zile sau chiar săptămâni. La noi adeverințele, mai ales cele de la medicul de familie, devin prioritare ca si toate celelalte tipuri de solicitări. Un alt aspect pe care l-am făcut altfel este faptul că oferim clienților ceva mai mult decât este prevăzut în contract, consiliere în plus, fie pe spețele pentru care au apelat la noi, fie pe alt domeniu decât cel din contract și chiar recomandări pe care le facem legat de o situație personală cu care se confruntă reprezentantul clientului nostru sau un angajat al acestuia.

De asemenea, dacă vorbim de recrutare, Morgan Sol o face diferit prin aceea că livrează clienților săi servicii de selecție a candidatilor care se potrivesc cu echipele lor și care sunt în acord cu valorile și cu strategia lor de viitor. Astfel, noi nu livrăm CV-uri, ci mult mai mult. La începutul și pe parcursul fiecărui proiect, depunem toate eforturile pentru a întelege organizația pentru care căutăm oameni, în așa fel încât să-i identificăm pe aceia care au o atitudine potrivită cu mediul de lucru al clientului. Considerăm că, în această lume, din păcate săracă în valori, a identifica astfel de persoane este mai important decât a căuta candidați cu experiența și abilitățile cerute de compania pentru care recrutăm.

Care sunt provocările cu care te confrunți pe parcursul unui întreg proces de coaching de carieră?

M-a preocupat de-a lungul timpului foarte mult conștientizarea de către fiecare coleg sau candidat a drumului celui mai potrivit pentru cariera sa. Legat de acest aspect, una dintre provocări apare încă de la prima discuție pe care o am cu cineva cu care fac coaching și anume: “Ce este important pentru tine în acest moment?”. Mulți dintre cei cu care discut se gândesc serios ce roluri să prioritizeze în viața lor, ce aspecte devin importante pentru ei și care dintre ele merită o atenție mult mai mare decât cea pe care au acordat-o până acum.

O altă provocare este să determin fiecare persoană pe care o consiliez să aibă curaj să recunoască ce-i place, ce este aproape de sufletul ei, în sfera activităților profesionale. Iar apoi, vine pasul în care o ajut să își stabilească un obiectiv în ceea ce privește activitatea profesională. Uneori, asta înseamnă schimbarea radicală a profilului job-ului. Acest aspect este foarte provocator, atât pentru mine, cât și pentru client, dar rezultatul este pe măsură.

Provocări vin și din sfera dezvoltării competențelor. Deși cursurile sunt acum atât de accesibile majorității, astfel că, în schimbul unei taxe, în câteva luni ești “specialist”, observ în jurul meu că oamenii sunt din ce în ce mai puțin dispuși SĂ ÎNVEȚE. La fel ca în domeniul medical, unde mai greu urmăm sfaturile medicilor care vor să ne educe să adoptăm un stil de viață sănătos, și în privința dezvoltării competențelor, noi ne dorim o pastilă magică, cu scopul de a ne scuti de efortul permanent de a învăța ceva care ne poate folosi în carieră. Din păcate, în educație s-a inventat această pastilă magică. Ea este sub formă de “hârtii” sau o poză online, adică atestate, diplome etc, care ne dau titlul pe care ni-l dorim, dar nu ne dezvoltă și abilitățile. Acestea trebuie formate, muncite, exersate, dezvoltate continuu, iar mulți nu vor să-și acorde timp pentru ele.

Comunicarea, relațiile interpersonale, echilibrul dintre viața personală și cea profesională sunt și ele mari provocări cu care îmi place să “mă joc” în procesul de coaching, iar feedback-ul clienților mei a fost foarte bun după parcurgerea conștiincioasă a unor serii de ședințe. Pentru că da, coachingul este o ustensilă modernă cum am văzut și experimentat deja, folosit din ce în ce mai mult, dar care, fără contribuția susținută a clientului, dorința lui puternică de a face schimbări, nu va produce efectele dorite, oricât de magic ar fi “antrenorul”.

Au nevoie românii de consiliere atunci când își aleg primul job sau vor să se recalifice la un moment dat pe parcursul vieții? Care este cea mai potrivită vârstă pentru a te orienta în carieră și de ce să apeleze cineva la un consilier, cu ce îl poate ajuta acesta?            

Da, sigur, eu așa consider, că oamenii pot decide să-și schimbe direcția în care merg profesional la orice vârstă, iar ajutorul pe care îl primește cineva de la un career coach este unul care poate face diferența.

Viața pe care o trăim este una plină de sarcini, este foarte greu să aloci timp și pentru a-ți face ordine în gânduri, pentru a-ți face un plan în acest sens, pentru că de cele mai multe ori fugim de acest subiect și tot timpul celelalte devin mai importante. De aceea, este de dorit ca o oră pe săptămână să poți pune pe pauză tot și să te dedici exclusiv ordinii în gânduri și planurilor tale, în întâlnirea cu un coach.

Când ești între 20 și 30 de ani, este mai simplu ca împreună cu un coach să discuți și să îți alegi drumul corect, profesional vorbind. Dar, cu atât mai provocator și de folos este să ne facem curaj să facem această schimbare la 40-50 de ani, cu cât experiența de viață și abilitățile dobândite anterior fac ca alegerea să fie mult mai valoroasă.

Care sunt planurile de dezvoltare ale business-ului tău?          

Planurile de viitor duc către un Morgan SOL care în al 17-lea an de activitate va renaște datorită tuturor celor cu care am colaborat până acum și care ne-au dat lecții și direcții pentru a urma cel mai potrivit drum, exact ca în coaching-ul de carieră. Astfel, le suntem recunoscători clienților noștri pentru că nevoile lor ne-au format, ne-au crescut, ne-au creat provocările și toate aceste aspecte au dus la ceea ce suntem astăzi, la un business ce urmează calea corectă și firescă. Bineînțeles, vom păstra serviciile cu care am început activitatea agenției, și anume partea de administrare a documentelor de personal și pe cea de salarizare, deoarece experiența ne-a ajutat să aducem clienților noștri liniștea de care au nevoie pentru a se concentra pe rezultatele business-ului lor.

De asemenea, vom continua cu serviciile de recrutare și vom dezvolta această sferă de servicii. Până la sfârșitul anului obiectivul este să dublez echipa de recrutori permanenți, dar și pe cea a specialiștilor în salarizare.

Premiera Morgan SOL o constituie faptul că odată cu 2023 am lansat serviciile de recrutare destinate candidaților. Acest lucru inseamnă că Morgan SOL identifică angajatorii potriviti pentru candidații – client care solicită acest lucru. Acest serviciu este foarte prezent în afară României, dar destul de absent în țară noastră. Ne-am gândit la el din dorința candidaților cu care am lucrat de-a lungul timpului și care ne-au convins că românii au nevoie de acest ajutor și sunt și dispuși să plătească pentru asta.

Alte servicii noi sunt coaching-ul de carieră de care mă voi ocupa personal și cel de consultanță de business în HR.  De-a lungul timpului am oferit acest tip de consultanță 100% gratis și pentru că am primit un feedback foarte bun am decis să-l transform în serviciu permanent contra cost.

Cum crezi că arată viitorul forței de muncă, al recrutării din perspectiva consilierii de carieră, în România, în acest an și, desigur, pe termen mediu, în urmatorii 2-3 ani?

După pandemie, s-a accentuat un fenomen care încă se manifestă, acela în care angajatorii caută forță de muncă și nu găsesc prea ușor ceea ce își doresc. De-a lungul timpului, au alternat perioadele în care angajații dețineau puterea cu cele în care angajatorii erau la conducerea acestei relații angajator-potențiali candidați.

Deși munca recrutorilor s-a îngreunat în această perioadă, iar timpul și costul de închidere a unui proiect de recrutare au crescut semnificativ, văd și multe avantaje care decurg din această situație. În primul rând, se observă o creștere a stabilității la locul de muncă a celor buni, pentru că apreciază mai mult ceea ce au. Astfel, angajații de calitate nu își mai schimbă locul de muncă la prima nemulțumire, pentru că își dau seama că job-ul ideal nu există și că, dacă apare un aspect care nu le place la locul de muncă actual, nu înseamnă că restul aspectelor cu care sunt confortabili ar rămâne identic la un alt job, în altă companie. Drept urmare, pentru că își păstrează pe termen mai lung un job, mulți angajați nu mai devin potențiali candidați ai proceselor de recrutare. Un alt avantaj al faptului că forța de muncă dorită nu se mai găsește ușor este că recrutorii au devenit mai buni, și-au dezvoltat abilitățile față de perioada când aveau mulți candidați din care doar trebuiau să aleagă pe cineva. Astfel, zilnic trebuie să îmbunătățim metodele de căutare a candidaților, de selecție atentă, conform cerințelor clientului, dar și de atragere și de convingere a lor.

Array

Articole pe aceeași temă: